Auteur Topic: Bonrath Domlagers  (gelezen 1186 keer)

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Bonrath Domlagers
« Gepost op: do, 26 jun 2003, 16:05:33 »
Ik heb voor mijn geplande 40mm verlaging speciale Bonrath toplagers(Domlagersatz in Duits) op de kop weten te tikken. Het zijn lagers die in een soort 'off-centre' rubber lagerhuis zitten. Hiermee kun je volgens mij de sporing en camber(?) regelen.

Als ik alles standaard wil laten, hoe moet ik die lagers dan monteren? Dit wordt niet duidelijk uit de Duitse handleiding. Wel staat er dat als je ze met de smalle kant naar het spatbord toe monteert, dan wordt de 'Sturz' (wasda?) een halve graad  positiever. Heeft iemand ervaring hiermee of Kan iemand me vertellen hoe ik ze het best kan monteren?
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Bonrath Domlagers
« Reactie #1 Gepost op: do, 26 jun 2003, 20:09:20 »
Hey Paul,

eerlijk gezegd ik zou nooit spul van Bonrath gebruiken, aangezien ik daar veel slechte dingen over gelezen heb... ??
De levensduur zou niet echt lang zijn..

Maar ik kan je wel helpen met info over de wielstanden.

Wat is interessant?
- sporing = stand wielen tov van elkaar van bovenaf gezien
- camber / wielvlucht = schuine stand van het wiel gezien van vooraanzicht van de auto
- caster (fuseelangshelling) = schuine stand van het wiel gezien van zijaanzicht van de auto

Met veerpootlagers van bijv. Bonrath (of Salzmann), kun de 2 laatste standen beinvloeden, waar dat met de orginele lagers niet kan.

* smalle kant naar binnen = maximaal camberverstelling
* smalle kant naar achter =  maximaal casterverstelling
* smalle kant binnen/achter = maximaal camber en casterverstelling

Sporing wordt ingesteld met de spoorstangen (stuurstangen), de rechter (lange) is verstelbaar.

De standaard wielstanden volgens VW zijn:
sporing: 0 graden ± 10 minuten
camber: 0 graden ± 30 minuten (GK (75PPK) -10 minuten ± 30 minuten)
caster: 2,20 graden ± 30 minuten

Met een wat negatiever camber heb je in bochten meer rubber op de weg, dus betere wegligging in bochten.
Maar geeft ongelijke bandenslijtage (wiel staat schuiner op de weg), en misschien mindere rechtuitloop? )

Wat betreft de overige 2 (sporing en caster) kan ik je weinig info geven wat verandering hier doet, misschien iemand anders?

Ik ben zelf van plan binnenkort salzmann veerpootlagers te nemen met andere stabiklemmen die verder naar voren staan om het verstelde caster weer te verbeteren (door verlaging staat de stabilisatorstang vlakker, en het wiel meer naar achter). Dit in combinatie met salzmann veerpootbrug (kun je aan de domlagers van salzmann bevestigen, dus geen boren of oid) en draagarmburg onderlangs (zit er al op).
Moet de wegligging nog een stuk verbeteren. -cool-
Heb nu alleen een H&R RS gasdruk onderstel met 45mm verlaging gemonteerd. :D




Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Bonrath Domlagers
« Reactie #2 Gepost op: do, 26 jun 2003, 20:22:00 »
Citaat
Ik ben zelf van plan binnenkort salzmann veerpootlagers te nemen met andere stabiklemmen die verder naar voren staan om het verstelde caster weer te verbeteren (door verlaging staat de stabilisatorstang vlakker, en het wiel meer naar achter).


mmm
soort zelfde effect dat het cup-subframe ook teweeg brengt?
Hoe ziet dat uit?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Bonrath Domlagers
« Reactie #3 Gepost op: do, 26 jun 2003, 21:28:13 »
Hey Paul,

eerlijk gezegd ik zou nooit spul van Bonrath gebruiken, aangezien ik daar veel slechte dingen over gelezen heb... ??
De levensduur zou niet echt lang zijn..


ik heb zelf een aantal dingen van bonrath op de polo.
en ik ben er best wel tevreden over.
zoals de wisser heeft al 2 polo's overleeft.
en verder heb ik de veerschotels van bonrath.



XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Bonrath Domlagers
« Reactie #4 Gepost op: vr, 27 jun 2003, 23:17:26 »
Bedankt voor de reacties en de meer dan uitgebreide uitleg over voor mij (en hoogswaarschijnlijk voor meer mensen) onbekend terrein.

Ik vond de Bonrath toplager er inderdaad wat 'goedkoop' uitzien. Zeker als je ze naast de originele robuuste domlagers legt. Zullen dus waarschijnlijk minder lang meegaan (bij 'goed' gebruik ;) ). Maar ik monteer ze toch. Eens kijken hoe lang ze het echt volhouden. Post ik over een tijdje wel weer mijn bevindingen... Mocht het echt tegenvallen, dan kan ik altijd nog terug naar de originele of tegen die tijd nieuwe salzmann lagers (cashflow moet meewerken  ;) ).
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf