Auteur Topic: FAQ : Veerpoten  (gelezen 34880 keer)

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
FAQ : Veerpoten
« Gepost op: vr, 02 sep 2005, 20:08:49 »
jongens en meisjes zit er verschil en een type 1 polo poot en een type 2 polo poot??

meende dat ik het al ergens een maal heb gelezen maar kan het niet vinden

en zo ja past het dan wel allemaal onder de type 86c types


edit: titel aangepast
« Laatst bewerkt op: vr, 20 mrt 2009, 00:15:30 door Mark »
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Veerpoten
« Reactie #1 Gepost op: vr, 02 sep 2005, 21:00:42 »
Er zijn zover ik weet al 2 types van de Polo 1 ...

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Veerpoten
« Reactie #2 Gepost op: vr, 02 sep 2005, 21:44:08 »
D'r is wel wat aan gesleuteld in de loop der jaren.

T/m chassisnummer 8692523523 (aug '78) is het gat voor de draagarm kleiner (fuseekogel op draagarm heeft ook kleinere diameter).

Daarna is het altijd even groot gebleven, dus uitwisselbaar.
De Polo 2 met 75Pk kreeg verstevigde veerpoten (extra hoek erop gelast),
vanaf een '86 ongeveer zijn alle poten van dit type (versteviging geïntergreerd).

Van achteren naar voren:
* GT 75PK
* 86 ->
* Aug '78 - '85/86

« Laatst bewerkt op: do, 16 aug 2012, 17:12:51 door Dennis »

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Veerpoten
« Reactie #3 Gepost op: vr, 02 sep 2005, 22:27:09 »
En ook de veerschotel is nog eens veranderd...
Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Veerpoten
« Reactie #4 Gepost op: vr, 02 sep 2005, 23:11:37 »
Klopt, vanaf de 1F (86A 0000 001 >> )

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Veerpoten
« Reactie #5 Gepost op: za, 03 sep 2005, 09:33:03 »
Bij een 74er was het ook anders als ik me niet vergis ...
Stond zelfs niet in TRUUS vermeld

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Veerpoten
« Reactie #6 Gepost op: ma, 05 sep 2005, 23:13:33 »
Maar past een polo 2 of 2f  GT poot ook onder mijn polo 1f dan ?
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
Veerpoten
« Reactie #7 Gepost op: di, 06 sep 2005, 07:46:34 »
jep

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Veerpoten
« Reactie #8 Gepost op: za, 22 okt 2005, 15:29:45 »
up

Nu wil ik mijn polo 1 gaan verlagen! Ik heb een complete APEX set liggen gemonteerd in de veer poten van een 2 coupe! Ik zag dat mijn veerpoten ook anders zijn van mijn polo 1. En net wat douwe zei mijn veerschotels staan er schuin onder! Kan ik de veerpoten van de polo 2 coupe er onder zetten?

Ik neem ook het stuurhuis mee en alle draagarmen!
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Veerpoten
« Reactie #9 Gepost op: za, 22 okt 2005, 15:40:34 »
draagarmen zal wel moeten.. fusee-pen is bij polo 1 dunner.

verder is t uitwisselbaar..

Ik heb polo 2 veren onder m'n 1: alleen de bovenste veerschotel gewisseld: dat kan natuurlijk ook :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Veerpoten
« Reactie #10 Gepost op: ma, 09 mrt 2009, 21:14:48 »
Deze mag naar de F.A.O. -ja-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.537
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: FAQ : Veerpoten
« Reactie #11 Gepost op: vr, 14 feb 2014, 15:54:03 »
En dan kom ik er achter dat de veerpoten weliswaar uitwisselbaar zijn, maar dat de remschijven een andere offset hebben? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: FAQ : Veerpoten
« Reactie #12 Gepost op: vr, 14 feb 2014, 18:56:01 »
Klopt, dat viel mij ook op toen ik het onderstel van m'n Steilheck onder de Derby schroefde  -thumbsup-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: FAQ : Veerpoten
« Reactie #13 Gepost op: vr, 14 feb 2014, 19:21:06 »
Andere offset remschijven is bekend, maar welke hebben de bijbehorende offset?
Veerpoten kunnen gewoon gelijk zijn qua maatvoering als 't verschil zit in de remzadels/remklauwen -dunno-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.537
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: FAQ : Veerpoten
« Reactie #14 Gepost op: vr, 14 feb 2014, 19:29:49 »
Nou, in mijn geval zit het belangrijkste verschil in de naaf, cq het fuseestuk, volgens mij. De schijven worden tegen de anker-/spatplaten gedrukt. Eerst dacht ik dat dat door verbogen spatplaten kwam, omdat de remklauw met de remblokjes prima om de schijf passen en keurig aansluiten op de schroefbussen in de fusee. Ondertussen rook ik echter mijn koppeling op als ik weg probeer te rijden, want de wielen staan zo vast als een huis.

Nadeel is echter dat als ik schijven met de juiste/betere offset monteer, ik (dus?) andere remklauwen moet gaan monteren?
Nou ja, dan ook maar gelijk remvloeistof vernieuwen. Enige twijfel (omdat ik ook achter nog helemaal los moet halen): meteen upgraden naar gevlochten goodridge? Heb nog een setje liggen, maar stond eigenlijk in de planning voor een andere auto...

Ik zit nu een avondje niet bij de auto, maar volgens komt bij de andere poot de naaf verder naar buiten, waardoor dus ook de remschijf verder naar buiten blijft staan. Om de remklauw dan nog te kunnen passen zullen diens bevestigingen wel verder naar buiten staan qua geometrie?
Wel handig om (zeker) te weten vóór ik naven op de schroefset laat persen...
« Laatst bewerkt op: vr, 14 feb 2014, 19:34:48 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!