Auteur Topic: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).  (gelezen 1640 keer)

Offline peace

  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
[Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Gepost op: ma, 06 jun 2011, 20:37:44 »
Goedenavond uw allen,

Tijdje geleden in het kleine vragen topic al gevraagd maar met de tips niet verder gekomen;

Het gaat hier om:
Polo2F '93
AAV motor

Probleem
Starten gaat helemaal prima, vlak bij huis een verkeerslicht (20 sec rijden). Sta je minuutje te wachten en de auto/motor is muisstil.

Na +- 5 minuten te hebben gereden (auto bijna op temperatuur) weer een stoplicht waar ik voor moet wachten; vervolgens merk ik dat de auto "trilt" (niet bokt), het is niet constant maar om een interval van 2 a 3 seconden.

Nu heb ik de bougies, olie/oliefilter, luchtfilter en verdeelkap + rotor vervangen.

Compressie gemeten;
1# - 12 bar
2# - 12 bar
3# - 13 bar
4# - 12 bar.

Ontsteking nagekeken staat perfect, toerental ligt ook netjes net iets onder de 1000 en schommelt niet tijdens stationair.

Slangen (vacuümslangen, die kleine bij carburateur?) nagekeken plus overige daar in de buurt, geen lekkage te vinden.

Iemand nog tips?

met vriendelijke groet,

Kristan
« Laatst bewerkt op: ma, 06 jun 2011, 20:50:18 door Kristan »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #1 Gepost op: ma, 06 jun 2011, 20:44:27 »
Blauwe tempsensor? Zoekfunctie? Even erbij vermelden welke Polo/type/motor?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline peace

  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #2 Gepost op: ma, 06 jun 2011, 20:51:28 »
Blauwe tempsensor? Zoekfunctie? Even erbij vermelden welke Polo/type/motor?

Mijn excuses, topic aangepast. Heb wel degelijk gezocht binnen dit forum op bovenstaand probleem, ga nu even kijken voor de sensor

Offline peace

  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #3 Gepost op: ma, 06 jun 2011, 22:06:32 »
Kan de blauwe temp.sensor nu niet vervangen maar kon wel alvast het volgende checken;
Heb de stekker van de lambda sensor eruit getrokken. Probleem blijft nog steeds, wil dit dan zeggen dat de sensor dan werkt of defect is?

Ik merk namelijk totaal geen verschil of ik nu met of zonder sensor rijdt. Ik weet niet hoe groot het verschil moet zijn?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #4 Gepost op: ma, 06 jun 2011, 22:22:52 »
En wat gebeurt er als je de stekker van de blauwe tempsensor loshaalt (bij warme motor)? Verandert de loop van de motor dan? De blauwe tempsensor is goedkoper te testen/vervangen dan de lambdasonde... Maar het kan indd ook je lambda zijn.
Heb je de zoekfunctie nou al geprobeerd? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline peace

  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #5 Gepost op: ma, 06 jun 2011, 22:27:14 »
Haha, sorry ik heb inderdaad gezocht en kwam een paar soortgelijke problemen tegen, kwam in de topics niet tegen dat je de blauwe tempsensor ook kon testen door de stekker eruit te trekken (vandaar dat ik alleen de lambdasonde getest heb.). Ga morgen meteen die blauwe tempsensor buitenwerking stellen. Wat hoort er nu overigens te gebeuren dan wanneer ik zonder lambdasensor rijd? zelfde als bij de blauwetempsensor? (verandering in loop van de motor?)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #6 Gepost op: di, 07 jun 2011, 11:03:09 »
bij beide hoort er verschil in motorloop merkbaar te zijn ja. Zonder blauwe tempsensor gaat de motor in koudloop draaien. Zonder lambda werkt de lambdaregeling niet, dus of er veel of weinig benzine ingespoten moet worden om de uitlaatgassen binnen de perken te houden.

Overigens, wat bedoel je met trillen? Resonantie van de kas? Dat heeft elke auto bij zeer lage toerentallen.

Offline peace

  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #7 Gepost op: di, 07 jun 2011, 19:45:37 »
Ik heb inmiddels zowel de lambda als de blauwe tempsensor eruit getrokken (warme motor) met en zonder lopende motor maar totaal niks merkbaar? toeren blijven gelijk, het trillen blijft ook.

Wat ik bedoel met trillen;
Als ik het stuur, het dashboard, de versnellingspook, etc. vastpak merk ik altijd wel dat het "iets" tril (eerder vibreren), maar nu (wat eerst nooit was) lijkt het wel of er steeds een zware "trilling" doorheen komt. Het is vergelijkbaar met het inschakelen van het grootlicht tijdens stationair draaien, dan gaat de auto ook als een gek trillen, alleen heb ik die trilling dan om de 2 a 3 seconden met een iets opgewarmde motor (koud is hij muisstil) (en dat door de normale vibraties heen zegmaar).

Ik weet niet hoe ik het anders duidelijk moet maken eerlijk gezegd..


Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #8 Gepost op: di, 07 jun 2011, 20:36:15 »
Geen verschil = grote kans dat je het probleem gevonden hebt.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline peace

  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #9 Gepost op: di, 07 jun 2011, 20:53:30 »
Nou, lijkt me verstandig om dan eerst die blauwe tempsensor te vervangen. Maar om alvast even verder vooruit te kijken, iemand ervaring met lambdasonde's op ebay? http://cgi.ebay.de/Lambdasonde-VW-POLO-86C-80-1-3-/350317454578?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item51908c24f2 zie je op hbase namelijk voor 100+ staan..

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #10 Gepost op: wo, 08 jun 2011, 10:57:57 »
heb je beiden tegelijk los gehad? je moet wel de een of de andere proberen, niet tegelijk. Beiden geen afwijking is nieuwe zoeken. Lambda gewoon van de sloop halen om te testen, of van een medeforummer. Pas als het zinvol blijkt zou je de overweging kunnen maken om er een nieuwe in te draaien.

Overigens een lambda kan ook vol zotten met rotzooi en dan doet hij zijn werk ook niet zoals het hoort. Die dingen zijn behoorlijk gevoelig en dat is een van de redenen waarom ze zo duur zijn.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #11 Gepost op: wo, 08 jun 2011, 11:06:51 »
Lambda kan vol-/dichtgeroet zijn. Schoonmaken met remmenreiniger en een zachte doek kan een heel ander licht op de zaak schijnen.
Maar ik zou persoonlijk toch eerst voor de blauwe tempsensor gaan...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #12 Gepost op: wo, 08 jun 2011, 12:17:31 »
Heb je bij de rotor en verdelerkap ook de bougiekabels vervangen?
Ik heb het gevoel de je auto op drie poten loopt, op het moment dat die trilt.
Wat je zou kunnen proberen, op het moment dat de auto trilt, is om een voor een de bougiekabels los te trekken. Als je bij een cilinder geen verschil merkt weet je genoeg.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline peace

  • Non-Register lid
  • Berichten: 61
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #13 Gepost op: wo, 08 jun 2011, 20:00:54 »
Heb vandaag nogmaals gekeken naar de sensor en sonde. Echt 100% geen verschil te merken in motorloop; één voor één getest. Vrijdag ga ik dus eerst even een blauwe temp. sensor aanschaffen, die lambda van het weekend ff schoonpoetsen indien nodig. Als het donker is ga ik wel even met een geïsoleerde schroevendraaier langs de kabels om te kijken of er vonken overspringen, lijkt me alleen sterk; hij bokt namelijk zeker niet. T is gewoon "trillen" ja kan het niet anders noemen  -dunno-

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: [Q] Polo2F, stationair loopt niet lekker (trilt).
« Reactie #14 Gepost op: wo, 08 jun 2011, 20:27:42 »
Vonken kan ook met een nevelende plantensproeier. Ziet er prachtig uit!  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift