Auteur Topic: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40  (gelezen 102110 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #300 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 13:36:02 »
Dynamisch
Statisch is mij iets te veel werk voor het doel.
Doel: Achterhalen of de compressie op alle cilinders ongeveer gelijk is, en op basis daarvan de 'staat' van de motor beoordelen.
(...)
Dynamisch -> Met behulp van de startmotor de motor laten draaien en de opgebouwde druk meten.

Dynamisch is enigzins afhankelijk van snelheid van de startmotor, stand gasklep en wellicht zelfs buitenlucht temperatuur. Is vooral bedoelt voor het controleren van de druk verschillen tussen de cilinders, en niet exact genoeg voor een vergelijking met eerdere metingen of metingen met een andere compressiemeter. (Maar meestal geeft het wel een goede indictatie).

Aha, dat is wat ik paar maanden geleden met mijn Hellacompressiemetingssetje heb gedaan
Cilinders 1, 2 en 4 waren toen iets van 11+ bar; cilinder 3 was 9+ bar.
Iemand merkte toen op dat cilinder 3 bij oudere Polotjes vrijwel altijd lagere compressie.

Benieuwd wat jou meetwaarden zijn...

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #301 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 13:55:29 »
Iemand merkte toen op dat cilinder 3 bij oudere Polotjes vrijwel altijd lagere compressie.

Wie? Ik? :)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #302 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 15:00:40 »
Bericht van de Boschdienst :(
Niet zoveel mis mee. Nieuwe rubbertjes, zeefjes en neusjes. Ultrasoon gereinigd, maar: 't injectiebeeld was goed en is nog steeds goed. Niet zo veel mis mee dus.

Rib: 87,50 Incl btw.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #303 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 15:11:18 »
Ai, das niet zo mooi eigenlijk, terwijl er niet zoveel mis mee is....

Zal het dan compressieverlies zijn?
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #304 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 15:15:25 »
Nou, de montage was niet zo best (zie vorige pagina, foto's toegevoegd). De boel was met vloeibare pakking gemonteerd.. én de brandstofrail zat maar met 1 boutje vast. *hoop houden mode-aan*
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #305 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 15:24:45 »
vooral volhouden. (maar niet tegen beter in)

monteren en uitproberen.  -thumbsup-

(ik duim voor je mee)

« Laatst bewerkt op: wo, 20 jul 2011, 15:26:56 door RoelG »

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #306 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 17:45:01 »
Owja, das ook weer zo! Wou je niet ontmoedigen :)
Ben nog steeds benieuwd..
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #307 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 19:20:15 »
Injectoren opgehaald en nog even gebabbeld met de meneer die er daadwerkelijk mee bezig was geweest.
géén rapportje, maar uitleg was ook wel weer leuk: Ze staan met het 'mondje' in het Ultrasoonbad (waarschijnlijk iets van petroleum, want daar ruiken ze nu sterk naar) met het elektrische deel 'droog'. Door te trillen op verschillende frequenties 'kruipt' de vloeistof door de injectoren omhoog, zodat ze volledig spoelen.

Maar goed: het beeld was niet helemaal gelijk, maar de opbrengst ( of beter, de doorlaat ) was eigenlijk vooraf al vrijwel gelijk.  Ik verwacht dus geen heel spannende dingen, maar goed: misschien was er wel een valse luchtlek dat voor een subobtimaal mengsel zorgde.

Plaatje bij het praatje:


Vanavond weer even aan de pruts om ze d'r alle 4 weer netjes in te zetten. Ik zet m'n 1.3i NZ d'r even naast zodat de bekabeling ook meteen weer zit zoals ie hoort. Iemand een idee waar ik bruine dunne tie-wrapjes kan halen? VW?  
« Laatst bewerkt op: wo, 20 jul 2011, 23:30:44 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #308 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 19:54:55 »
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #309 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 22:28:44 »
Compressietest:

1: 12,5
2: 11,7
3: 12,5
4: 9,0

Nummer 4 blijft duidelijk achter bij de rest...

Drupje olie d'r bij: Nothing new: Blijft strak 9 bar.

Nog een drupje: blijvend strak 9 bar (naja, 9,1 misschien)

--
info compressietest:
Wegens omstandigheden: Koude motor
Compressietester: Optilux
KM stand: 275262 km
datum 20-06-2011
Hall-gever losgetrokken, luchtslang naar gasklep toe losgehaald
Accu vol, Gas vol,
Volgorde: 1 - 2 - 3 - 4 - 3 - 4

Vervolgens olie ( 15W40 ) met een gevuld rietje via bougiegat gevuld.

4 wederom strak 9 bar
--
« Laatst bewerkt op: wo, 20 jul 2011, 23:41:30 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #310 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 22:35:26 »
Compressietest:

1: 12,5
2: 11,7
3: 12,5
4: 9,0

Nummer 4 blijft duidelijk achter bij de rest...

Drupje olie d'r bij: Nothing new: Blijft strak 9 bar.

Maar daar mogen niet die 25+ pk's in mindering van komen lijkt mij.  -dunno-
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #311 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 22:56:09 »
Nope. Maar toch: Ben nog eens beetje olie d'r bij aan het schenken geweest, en nog eens geprobeerd: levert geen verandering op. Bougietjes zijn allemaal even mooi zwart (ja, inderdaad niet kamelen bruin), maar de motor heeft nu ook niet echt lekker gelopen. (De compressietest is dus ook met koude motor uitgevoerd)

Ik kan m nu niet lekker warm laten draaien ( halve front ligt eraf en het is al bijna 11 uur 's avonds, dus op de oprit stationair warm laten pokkelen is ook geen optie ).

Volgende plan (I love Plan B):
Inelkaar bouwen van de voorkant, rijden en kijken/voelen of het injectoren reinigen uberhaupt wat gedaan heeft.
Vervolgens langs mijn 'trouwe' garagist, die normaal alleen mijn auto's ziet bij de jaarlijkse keuring: Daar loopt tegenwoordig een ZZPér rond die voorheen bij de VW werkte; Geen broekie meer, dus heeft ongetwijfeld wel eens een Golfje met een NZ blok afgesteld/aangeraakt. Dan kan ie vast ook wel een PY voorzien van een basis instelling: Ontstekings tijdstip nog eens controleren, CO afstellen ( klepdinges op luchtfilterbak ) en ehmz tja, wat is er nog meer af te stellen?

Voor Plan C (van Controle) blijven dan staan:
- Brandstofdruk controle
- G-lader druk controle

Maar met controle alléén los je niets op, dus tja..

Horror scenario:
- Injectorrail zat niet goed vast: Schroefdraad in inlaatspruitstuk was dol: Injectoren op cilinder 3 en vooral 4 zaten daardoor niet super vast
- Neusje van injector nummer 4 was gebroken en bij elke injector kwam er wel wat vloeibare pakking tevoorschijn
- Valse lucht in inlaat waardoor cilinder 4 te arm heeft gelopen

Schade: Gat in zuiger? Klep verbrand? Zuigerveren op? Gescheurde kop?
Einde horror scenario.

De compressie die tegenvalt op 1 cilinder is in iedergeval de eerste keer dat ik echt iets tegenkom waarvan je kunt zeggen: Ja, dat geeft aan dat er iets niet helemaal oksel fris meer is, en dat je vermogen mág missen. De rest is alleen maar giswerk of en hoeveel invloed het heeft.
Afstelling (bij garage met CO meetkast) is vooral ook om enige zekerheid in te bouwen dat de motor niet veelste arm loopt: Volgend weekend Nürburgring, ergo: Autobahn.. maximaal belasten!

:
 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #312 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 23:00:08 »
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5104.msg317727.html#msg317727

Hey!

Koen: Wil je cilinder 3 ruilen tegen cilinder 4? :) :)

Toeval bestaat niet!

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #313 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 23:37:40 »
 :)

Je zou met een endoscoop geval kunnen kijken door het bougiegat.
Als er een gat in de zuiger zou zitten dan zou je dat wel merken en ook duidelijk minder compressie hebben op die cylinder.

Denk dan eerder een klep die niet goed afsluit. Dat zou ook weer tot verlies kunnen leiden van de maximale g-lader druk => vermogenverlies.

Laderdruk is dus wel interessant, en benzinedruk ter controle ook.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #314 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 23:44:49 »
Een niet goed afsluitende klep: Dat zou het 'minder-dan-horror' scenario zijn: Endoscoop of verse koppakking  -thumbsup-
Het is dat het uitlaatspruitstuk zo lastig is bij een G40, maar anders trok ik m nog voor de nurburgring los :)

Nee, laat maar lekker dicht zitten voorlopig. Misschien dat mijn garageman een cilinderlektest kan doen; als ie dan echt duidelijk lekt valt daarmee waarschijnlijk wel te bepalen waar ie lekt: inlaat, uitlaat, carter of misschien wel koppakking naar 'elders'.

Voor nu: nightynight! Weltrusten. Morgen weer een dag!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken