Auteur Topic: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40  (gelezen 103391 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #315 Gepost op: do, 21 jul 2011, 06:08:05 »
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5104.msg317727.html#msg317727
Hey! Koen: Wil je cilinder 3 ruilen tegen cilinder 4? :) :)
Toeval bestaat niet!

Ruilen? Nee doe maar niet  :)

Jouw linkje herinnert me wel aan mijn voornemen om bij Lexpoint eens te vragen naar een statische compressietest


Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #316 Gepost op: do, 21 jul 2011, 07:20:56 »
- Injectorrail zat niet goed vast: Schroefdraad in inlaatspruitstuk was dol: Injectoren op cilinder 3 en vooral 4 zaten daardoor niet super vast
- Neusje van injector nummer 4 was gebroken en bij elke injector kwam er wel wat vloeibare pakking tevoorschijn
- Valse lucht in inlaat waardoor cilinder 4 te arm heeft gelopen

Ik weet het niet hoor, maar denk dat je hier het probleem al hebt met valse lucht in je inlaat trajact !
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #317 Gepost op: do, 21 jul 2011, 14:48:26 »
*volgende rib*
Bestelling DPT gedaan: Olie, druk meter G-lader, druk meter + sensor oliedruk

Goedkope brandstofdrukmeter scoren doen we waar?
(Brandstofdruk hoe ik niet continu gemeten te hebben: 1 keer zien = geloven)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #318 Gepost op: do, 21 jul 2011, 17:36:18 »
(...)
(Brandstofdruk hoe ik niet continu gemeten te hebben: 1 keer zien = geloven)

best leuk hoor, om bij fluks intrappen van het gaspedaal drie meterjes sychroon zien te bewegen  :)

Laaddruk van 1,5 bar onderdruk naar 0,7 bar overdruk,
A/F van 'stoich' naar dik in het 'rich' bereik,
Brandstofdruk van ±2 naar ruim 3 bar.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #319 Gepost op: do, 21 jul 2011, 19:11:12 »
Waardoor varieert de benzinedruk dan? Deze is (bij een normale polo) toch gewoon constant? *nOOb als ik ben*

Of varieert de benzine druk?
En/Of, om mijn vraag misschien zelf al te beantwoorden: wat doet het vacuumslangetje op dat dingetje aan het einde van de brandstofrail?
Ja: dit is van mij een serieuze vraag; Bij een NZ zit er ook een slangetje aan,. en het is een brandstofdrukregelaar; maar de brandstof druk is dus variabel met de druk in het inlaattraject?

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #320 Gepost op: do, 21 jul 2011, 19:22:42 »
Ja, ik dacht aanvankelijk ook dat de benzinedruk constant is.

Maar toen heeft 'iemand' hier op het forum (niet jij kennelijk  :) ) dat uitgelegd.
Uit mijn hoofd: Gaspedaal in => meer onderdruk in inlaatspruitstuk => onderdruk 'zuigt' via slangetje aan benzinedrukregelaar  => hogere druk.

Moet ff zoeken naar juiste uitleg.

EDIT: ik doelde op Dennis en Martijn
« Laatst bewerkt op: do, 21 jul 2011, 19:33:58 door KoenG40 »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #321 Gepost op: do, 21 jul 2011, 19:43:34 »
Ah.. verschil met een NZ wordt me alleen nog niet duidelijk: Daar heb je vooral een onderdruk tijdens 'gas intrappen'.
Een PY heeft een druk varierend van onderdruk naar overdruk: Zou ie dan alleen op overdruk reageren wellicht? (en zolang er enige onderdruk heerst, niet reageert?)

De vacuumslang is in iedergeval wel anders: Bij NZ is het een stukkie nylon slang met rubberen manchetten.. bij een PY is het helemaal een rubberen slang.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #322 Gepost op: do, 21 jul 2011, 21:59:05 »
Volgens mij neemt benzinedruk al wat toe zodra de onderdruk afneemt en neemt verder toe naarmate afnemende onderdruk overgaat in toenemende overdruk. 'k Zal er zaterdag eens goed op letten (morgen ga ik op de fiets).

Bij mijn 2f PY-motor is het (denk ik) een rubberen slangetje met geweven textielachtig omhulsel; 'k zal dat zaterdag ff bekijken.


Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #323 Gepost op: do, 21 jul 2011, 22:59:27 »
Onderdruk (ongeveer -0,6..-0,5 bar) is aanwezig tijdens stationair (met gasklep dicht).
Daarna gaat het van drukloos naar overdruk bij G40 (bypassklep gesloten).

Hoe meer overdruk, hoe hoger de benzinedruk.
Met vacuum (stationair) 2,5 bar.
Zonder vacuum 3,0 bar.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #324 Gepost op: vr, 22 jul 2011, 00:11:49 »
http://www.youtube.com/watch?v=_BRv9wGf5pk

Vanavond dus het front weer opgebouwd, o.a. de bumper terug gehangen, wat ook inhoud dat de bedrading van de knipperlichten via de chassisbalken naar het motorruimt terug gefriemeld moest,. terwijl je de bumper op je knieën houdt. Bij een standaard polo al priegel, maar een G-lader helpt (ook hier) niet mee bij het sleutelen. Uiteindelijk gelukt en eens warm rijden. Twee redenen: Met de nieuwe injectoren en met nu wel fatsoenlijk gemonteerde brandstofrail zou het vermogen wellicht veranderd kunnen zijn, én als 2e reden; compressietest bij warme motor herhalen.

Testritje: Bij gebrek aan olietemperatuur houdt ik water temp voorlopig maar aan als indicator; wijzer in het midden = motor op bedrijfstemperatuur. Duurt lang! Daarna: Verschillende snelheden, verschillende belastingen (stukkie snelweg, klaverblad, invoegen, provinciaal, dorp etc).....
En,... zoals in het youtube filmpje hier boven: Ja.. d'r is weer wat meer leven in de brouwerette! Ik durf niet te zeggen dat alle paardjes uit de kelder zijn getrokken, maar 't is zékér geen nz'tje meer...  Power is er echt pas bij pedaal op de vloer, en in de drehzahlkeller (onderin toeren) heeft ie soms moeite met op gang kopen. Boven de 3000 toeren krijgt het onderstel duidelijk last van het vermogen; Ja, d'r is duidelijk wat gebeurd. Schatten is moeilijk, maar méér dan de GK aan power zit d'r wel in; méér koppel en gedurende een groter toeren gebied.  *blij*


Opvallend: stationair toerental is sinds het injectoren reinigen en goed monteren gestegen naar 1050+ rpm. Viel mij eerst op bij koude motor, maar dacht nog aan de regeling van de computer bij koud blok. Maar ik bedenk mij net: bij warme motor bleef ie duidelijk boven de 1000 rpm staan..

Stap 2: Bougies controleren.
Check: Bruin, iets bruinerder dan kamelen bruin, meer koffie bruin, en dat is volgens Serge de bedoeling ( http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,6393.msg220727.html#msg220727 )

Hoop gevend! Luchtslang los, Hall-gever los,.

Stap 3: Compressietest bij warme motor.
Wat ik al wel vermoedde, en waar ik eigenlijk niet op durfde te hopen; klepstoters. Deze tikken een klein beetje vlak na het starten. Met in gedachten deze posting van Dennis ( http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10907.msg325593.html#msg325593 ) heb ik er 15W40 in gegooit, een blikje oil-flush gekocht en als maandag de 10W60 binnen komt, wordt de boel gespoeld; Wellicht dat 't tikken daarmee verholpen is..  
Lang verhaal kort: bij de koude compressietest stond de motor al een tijdje stil; Even kort gelopen om te testen of motor wilde lopen met de frisse injectoren, that's it. Nu, bij goed warm gereden motor, natuurlijk eerst cilinder 4 nog eens testen; Tik: 12 bar. Ah,.. mm.. dan zullen de andere cilinders nu wel op 15 bar uit komen? Nee hoor: allemaal weer strak op de waarden van gisteren: rond de 11,7 en 12,3 bar. Maar nu inclusief nummertje 4 (!)  Blijheid? Blijheid!!
Scheelt weer een hoop hoofdbrekens. De motor (of beter: 't mengsel) moet dus nog steeds geoptimaliseerd, maar het constateren dat we toch te maken hebben met een gezond onderblokje is wel heul erg fijn.

Over rib uit lijf gesproken trouwens: Vanavond na 202 km weer eens getankt: 22 liter Super 98.. Katsjing! 1 op 11,3
« Laatst bewerkt op: vr, 22 jul 2011, 00:24:40 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #325 Gepost op: vr, 22 jul 2011, 00:26:47 »
Goed nieuws!
Nu de laatste paarden nog vinden :)

Gaaf verhaal btw -thumbsup-
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #326 Gepost op: vr, 22 jul 2011, 00:36:53 »
Mooi wark  -thumbsup-
Stationair kun je eventueel bijstellen met schroefje achterop gasklephuis.
Blijkbaar is er door betere ontbranding wat gebeurt met cylinder 4 (kleppen schoongebrand?)  -thumbsup-

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #327 Gepost op: vr, 22 jul 2011, 01:23:11 »
Top !  -thumbsup-  -klappen-


Later nog ff een keer goed "doorblazen" op den Autobahn (?) -sturen-

« Laatst bewerkt op: vr, 22 jul 2011, 01:27:23 door Mark »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #328 Gepost op: vr, 22 jul 2011, 09:02:54 »
Da's goed nieuws, Jaap -thumbsup-

ter info:
1. Koelwater is - naar mijn ervaring - altijd veel sneller (na ± 5 km) op bedrijfstemperatuur (90º) dan olie (90º − 100º) pas na 10-15 km) en dan moet dar wel snelweg bijzitten). Met de door jou beschreven rit zal de olie vast wel warm zat zijn geworden voor een goede compressietest.

2. Bij mijn motortje merk ik het sterk toenemend koppel als ik vanaf ± 2.800 rpm het gaspedaal 2/3 of meer intrap. Voor mijn gevoel de beer pas echt los boven de 3500 toeren.

3. Verbruik 1:11.3 is als je lekker hebt gespeeld niet zo gek. Zuinig als 1:15 haal ik alleen met 600km vooral lange ritten, rustig rijden en niet harder dan 100 km/u.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JT-VS-17 ] Polo 2 GT G40
« Reactie #329 Gepost op: vr, 22 jul 2011, 09:54:02 »
Koelwater vs Olie: Check, Is mij bekend; in de ToekToek en de Giesel zit al een olietempmeter. De ervaring is inderdaad dat de meter pas na een minuut of 10 uit de hoek begint te komen (50+ graden), vandaar dat ik bewust ook even een goed stuk ben wezen sturen: eerst rustig an tot 3000 rpm dorp + provinciaal ( 10km + ), stukje snelweg ( 10km ), en toen pas deftig op 't gas gaan staan. Daarna even rustiger aan gedaan, getankt, en normaal terug naar de werkplaats.

oliepeil viel mij op, stond nog net op minimum.. maar heb eerlijk gezegd na 't beurtje niet meer gepeild of ie netjes op niveau stond,  -oops- gewoon 3,5 liter d'r in,. klaar.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken