Auteur Topic: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK  (gelezen 17511 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #15 Gepost op: di, 09 aug 2011, 18:21:28 »
Accuwak, accuwak, accuwak!

Gisteren uitgebreid gewassen, daarna de voetenbakken aan passagierszijde gehoost...  -dots-
Daarnaast: veel last van wind, zo'n 2F... Heb ook 't idee dat niet alle paardjes wakker zijn, dus binnenkort maar snel een beurtje geven!
Bij koude motor heeft-ie wat moeite met stationair (blauwe sensor kan verdachte zijn, toch?).

Ik heb in ieder geval een goede bestemming voor mijn 'rust is lighter than carbon-fibre'-sticker... :D
« Laatst bewerkt op: di, 09 aug 2011, 18:24:00 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #16 Gepost op: vr, 19 aug 2011, 20:26:47 »
Vandaag (eindelijk) wat tijd gevonden/genomen om wat aandacht te besteden aan het karretje:
* Olie- + filterwissel (Emperol 5W40).
* Blauwe tempsensor vernieuwd (koelvloeistof bekeken, was geen water en leek nog prima te zijn).
* Remvloeistof vervangen, voorremmen goed doorgebloed, achter waren de nippels niet welwillend (ik had er geen zin in dat ze zouden afbreken: het is en blijft een woon-/werksletje).
* Bougies goed bekeken (in ieder geval de voorgeschreven BUR6ET): moccabruin, kern was nog prima. Opgeborsteld, voorzien van een likje kopervet en teruggemonteerd.
* Luchtfilter was nog prima te doen, met perslucht doorgeblazen en teruggemonteerd.
* Achterwiellagers gesteld (zat een beetje speling op).
* Aandrijfashoes rechts vervangen (volledig doorgescheurd direct na de korte bevestiging op de as.
* Winddeflector van het open dak verwijderd, de beugels waren allang verrot en dus klapte de deflector bij dakraampje open meteen in de 90 graden stand: dan maar liever zonder.
* Kapotte linkerspiegel vervangen door eentje die wel nog op z'n pootje kan staan (-hug- @ Pieter)
* Accuwak hersteld dmv uitslijpen en schoonmaken rot materiaal (om het gat zeg maar). Daarna een aluminium plaat (1mm) op maat geknipt en in de accubak op maat/vorm gedrukt. Vervolgens inge'plakt' met strijkkit, en ook rondom zeer ruim afgekit met strijkkit. Het hoeft niet voor de eeuwigheid, deze auto komt nu al niet meer in aanmerking voor restauratie.

Auto ook eens goed van onderen bekeken (had een brug ter beschikking). Uitlaat blijkt na het flexibele stuk katsverrot, zowel middendemper als eindstuk+demper zijn niet meer recyclebaar. Ik heb nog het een en ander aan uitlaatspul in de opslag, dus wilde er niet even € 150 tegenaan gooien als ik mogelijk ook een andere oplossing heb.
Rechterkriksteun is ooit mishandeld, zal een van de punten zijn waar-ie het eerst zal gaan. Puntlasrand dorpel/bodem is ook rechts vóóraan (onder A-stijl) en vóór het rechterachterwiel bruin en roestig, maar de auto kan zeker nog een paar jaartjes mee. De bekende plekken/punten dus, maar als woon-/werksletje vooralsnog prima!

To do (for now):
* Uitlaat fixen/vervangen.
* Mogelijk koppeling beetje stellen.
* H&R G40-veertjes eronder knallen (iets lager, maar wil met deze toch niet té laag, val nou al zo'n eind naar beneden in de bestuurdersstoel en moet de kleintjes ook nog achterin kunnen zetten.
* Evt plaatwerk netoyeren (motorkap, deuren en met name ook achterklep zijn slecht).
* Mogelijk een kleurtje geven (heb nog mat-mokkabruin staan, zit eraan te denken om dat te gebruiken, dak blijft dan wit ivm temperatuur en in huidige trend DS3/Mini).
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #17 Gepost op: vr, 19 aug 2011, 20:32:54 »
* Evt plaatwerk netoyeren (motorkap, deuren en met name ook achterklep zijn slecht).

motorkap en deuren staan in het noorden he  -nana-


Maar verder goed bezig GG  -thumbsup-
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #18 Gepost op: vr, 19 aug 2011, 20:43:40 »
 -thumbsup- en eeh  -klus-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #19 Gepost op: vr, 19 aug 2011, 21:18:51 »
geen actiefoto -dunno- :)
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #20 Gepost op: vr, 19 aug 2011, 21:21:23 »
geen actiefoto -dunno- :)

Geert is niet van de foto's  -nana- 2 vellen tekst en 3 foto's ook nog eens van mp -uitlachen-
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #21 Gepost op: vr, 19 aug 2011, 22:33:00 »
Is maar goed dat je dit zegt en niet
Geert is niet van de actie  -nana-

:D

Maar inderdaad ook geen camera bij me. Vriend van me had wel zijn Iphone die ik had kunnen gebruiken, maar het was voornamelijk 'gewoon' onderhoud?! Bovendien aardig bezig geweest, was het niet met de Polo, dan was het wel helpen met de blok/bak-wissel van zijn XM V6...
« Laatst bewerkt op: vr, 19 aug 2011, 22:34:53 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #22 Gepost op: vr, 19 aug 2011, 22:45:10 »
Zoals ik al dacht heb ik nog wel wat liggen. Ga er morgen een RVS-middendempervervanger en RVS-einddemper onderhangen. Volgens mij oorspronkelijk van Jeroen (Mahler). Was ook bedoeld voor mijn Derby, maar kan hier prima tijdelijk dienst doen. Heb 'm er net al even onder/naast gehangen en ik heb er wel vertrouwen in.  -thumbsup- Toch handig op momenten, zo'n koopziekte en een paar kuub onderdelen als gevolg... :D

Wat ik me afvroeg: ik heb ook nog wel hier en daar een Thomasje (spaghetti), en speel dus met de gedachte om dat ook gelijk te doen. Vraag me alleen af wat ik allemaal tegen kan komen, want moet natuurlijk maandag wel gewoon naar mijn werk kunnen en heb helaas niet het volledige weekend.
Ik heb ff gekeken onder de kap naar het uitlaatspruitstuk, en daar raak ik nog niet direct gerustgesteld van.
Ten eerste: wat doe ik met de inlaatluchtverwarming? -dunno- Afdoppen? -dunno- Slang met een steun boven de spaghetti laten hoveren? -dunno- Of open laten zonder slang? -dunno-
Ten tweede: ik zag wat bruine samensmeltingen die ik geïdentificeerd heb als de moeren/tapeinden voor het uitlaatspruitstuk. Komt waarschijnlijk vaak voor dat hier iets afbreekt of domweg niet loskomt? -dunno-
Ten derde: aan de zijkant van het uitlaatspruitstuk steekt een buisje de kop op, met bovenop een lichtblauwe dop. Wat is dit voor ding, hoe/wat/waar werkt het, en kan het kwaad als deze niet meer present is/werkt?

Overigens: ik weet dat ik een kat heb. Mijn bouwjaar heeft echter geen katverplichting meer voor de APK, en ik snap ook dat ik wel een lambda-aansluiting nodig heb op de 4-2-1 voor de ECU, dus die adviezen/discussies zijn niet nodig.  :)
« Laatst bewerkt op: vr, 19 aug 2011, 23:21:25 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #23 Gepost op: za, 20 aug 2011, 09:40:31 »
1) Waarschijnlijk kun je dat hitte schild nog wel op je spaghetti krijgen en om zo die aanvoerbuis vast te zetten, maar je kunt ook hem er gewoon los boven hangen. Evt van dik ijzerdraad een beugel maken.

2)Dat bruine moet je zien los te krijgen, waren draadeinden met moeren. Waarschijnlijk zijn het alleen de 2 buitenste en de rest is wel goed gangbaar. Ik zou de draad einde vervangen als je ze er uit kunt krijgen.

3)Die buis met dop is om een meting te kunnen doen voor de kat.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #24 Gepost op: za, 20 aug 2011, 17:50:46 »
Thnx Martin! Ik heb je posting niet meer gezien voor ik wegging, dus ik heb de spaghetti maar even gelaten voor wat het was.
Heb de RVS-middendempervervanger en de RVS-einddemper er inmiddels onder zitten. Bij de einddemper zaten zulke sterke rubbers dat de uitlaat tegen de achterbumper én de achteras aan gedrukt (of eigenlijk getrokken) werd. Daarom zitten er nu aan één kant tijdelijk 2 rubbers, verbonden met tiewraps -gert-, aan.
Aan de voorkant de uitlaat op maat afgeslepen en met een mof verbonden, want gelijke diameters (45). Die mof is helaas nog niet helemaal gasdicht volgens mij, maar verder ben ik zeer tevreden. Lekker (Alfa?)-snerpje net boven de 3000 rpm. Dat is alleen niet goed voor het hypermilen (dan kom ik eigenlijk niet of nauwelijks boven de 3000 toeren uit... :D
Met het hele onderhoud ben ik nog niet helemaal blij met de stationaire loop en het oppakken vanaf lage toeren. Op een later moment ook nog maar eens de ontsteking checken voor de zekerheid...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #25 Gepost op: za, 20 aug 2011, 19:40:50 »
Oh ja, ook nog de compleet versleten/vergane pookhoes vervangen door één in mint-condition (Thnx @ Rapido)

Vanavond ook nog even proberen zo'n '70-ies Windabweiser te monteren voor/boven het open dak. Heb er nog een paar gekregen, inclusief eentje met Climate Control! :D (in 't midden zit een draaibaar stuk waarmee je rijwind de cabine in kunt geleiden). Dat is natuurlijk een extra van 7 glimmende hondelullen?! :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #26 Gepost op: za, 20 aug 2011, 20:44:39 »
geen actiefoto -dunno- :)

Hij kan wel vertellen wat die allemaal gedaan heeft, maar zonder foto -dunno-

 :)   -thumbsup- goed bezig geert........lees ik!!!!
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #27 Gepost op: za, 20 aug 2011, 21:33:38 »
Yep... Windabweiser zit er inmiddels ook op (soms zou ik willen dat ik kleinere vingertjes had), en ook meteen maar de dobbelstenen die ik ooit van een groepje vrienden kreeg voor m'n 20e verjaardag aan de spiegel gehangen... :D
Weet nog niet of ze daar blijven hangen, want komen volgens mij uit 'n truckstore (formaatje jumbo), en lijkt me niet prettig als ze m'n zicht ontnemen (straatje van rechts...?)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #28 Gepost op: za, 20 aug 2011, 21:34:50 »
BTW: voelt nog steeds vreemd om een foto te nemen van een 2F (alsof 't een mooie auto is -gert- :D)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ 86-GN-XF ] Polo 2F Steilheck GT 75 PK
« Reactie #29 Gepost op: vr, 26 aug 2011, 11:42:04 »
Kosten so far, exclusief brandstof: € 361,25
Verbruik: 1e meting (1000 km) van de 2F Steilheck GT (3F) met gemengde rijstijl: 6,47/100km oftewel 1:15,5. Vind ik zowaar niet verkeerd, al lijkt 1:18 wel nog erg ver weg...
Heb het idee dat de auto laag in de toeren nog wel een tikkie lui is. Stationair duikt-ie me eigenlijk ook net te laag (600-700 toeren), dus denk er aan toch ook het brandstoffilter maar eens te vernieuwen.

Inmiddels ontdekte voordelen van een 2F: deur valt net wat steviger dicht, daardoor wat meer gevoel van auto. Vrij stil, uitgezonderd windgeruis en lekkende uitlaat. Fijne geschakelde plus voor de autoradio, contact uit blijft radio aan, sleutel uit contact: radio uit. Tevens display geschakeld met regelbare dash-verlichting.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!