Auteur Topic: 1.0 Carb op 1.3  (gelezen 5375 keer)

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
1.0 Carb op 1.3
« Gepost op: za, 06 aug 2011, 20:01:54 »
Omdat ik nu toch bezig ben mijn motortje ff een vraag.
Ik rij nu met een GL carb. Moet ik de sproeiers aanpassen of iets anders aan de carb doen omdat hij nu op een 30% grotere motor werkt?

brainwave : Als ik met een dubbele carb, heb meerdere GL carbs, ga rijden levert dat wat op of alleen maar hoofdpijn om 't lekker afgesteld te krijgen?

Of toch maar de Weber (HZ) er opzetten met aanpassingen voor 1.3?
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline madcap9

  • L86C-0187
  • Non-Register lid
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Man
  • Hans Gerritsen
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #1 Gepost op: vr, 19 aug 2011, 14:48:20 »
Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Ik heb nu een GL blok met 31Pict7 carb maar binnenkort gaat er een MH 1/3 onderblok onder. Ik heb nu maar een 34Pict5 van een 1.3 HH op de kop getikt (deze past plug and play op de GL voetpakking).
Polo Classic C 1984

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #2 Gepost op: zo, 21 aug 2011, 16:14:22 »
Ook hier een vraagje over.

Ik heb een 1300 MH met 2b3 carb, deze doet alleen vaak gek tussen de 3500-4000rpm(2e klep die er inkomt?). Nu heb ik dus ook een 1000 HZ, met enkele gasklep.

Kan ik deze carburateur(met compleet inlaatspruitstuk) plaatsen op mijn MH of komt er dan teveel verlies in vermogen?

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #3 Gepost op: vr, 26 aug 2011, 16:52:51 »
Niemand die iets afweet van de verschillende diameters?

Zag dat de 1500 golf1 ook met een Pierburg 1b3 reed, of zat hier een andere versie op tov de polo HZ?

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #4 Gepost op: vr, 26 aug 2011, 17:17:39 »
Ik ga dit zeer binnenkort doen, dus even geduld :)

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #5 Gepost op: vr, 26 aug 2011, 17:30:27 »
Interessant stukje gevonden op het web
Citaat
VW Pierburg Application List

Volkswagen

VehicleEngine Code Year OEM Carburettor Weber

Volkswagen Caddy 1.6 EW 83-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL

Volkswagen Golf 1.05 GN 84-85 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Volkswagen Golf 1.05 HZ 85-91 Pierburg 32 1B3 32 TL
Volkswagen Golf 1.05 HZ 85-91 Weber 32 TLA 32 TL
Volkswagen Golf & Van 1.1 GG 81-83 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Volkswagen Golf 1.1 Formel E GG8 81-83 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Volkswagen Golf & Van 1.3 HK/MH/2G 83-91 Pierburg 28/30 2E3 32 DMTR
Volkswagen Golf 1.5 JB 81-84 Pierburg 36 1B3 36 TLP
Volkswagen Golf 1.6 EW/EZ 83-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Volkswagen Golf 1.6 Cat. RF 86-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Volkswagen Golf Cabrio 1.8 EXZ 83-91 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Volkswagen Golf & Synchro 1.8 GU 84-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Volkswagen Golf 1.8 Cat. RH 86-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL

Jetta 1.05 HZ 85-91 Weber 32 TLA 32 TL
Jetta 1.1 Formel E GG8 81-83 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Jetta 1.3 HK/MH/2G 83-91 Pierburg 28/30 2E3 32 DMTR
Jetta 1.5 JB 81-84 Pierburg 36 1B3 36 TLP
Jetta 1.6 FR 79-83Pierburg 34/34 2B5 34 that
Jetta 1.6 EW/EZ 83-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Jetta 1.6 Cat. RF 86-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Jetta & Synchro 1.8 GU 84-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Jetta 1.8 Cat. 1.8 Cat. RH 86-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL

LT 2.0 CH 80-82 Pierburg 36 1B1 36 TLP
LT 2.4 DL 83-Oct86 Pierburg 34/34 2B6 34 that
LT 2.4 DL Oct86-92 Pierburg 28/30 2E3 32 DMTR

Passat 1.3 FY 81-83 Pierburg 36 1B1 36 TLP
Passat 1.6 YP 81-82 Zenith 34/34 2B5 34 that
Passat 1.6 WV 81-83 Pierburg 36 1B3 32/34 36 TLP
Passat 1.6 DT 83-88 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Passat 1.8 DS 83-88 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Passat 1.9 WN 81-83 Zenith 34/34 2B5 34 that

Polo 1.05 GL 81-85 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Polo & Van HZ 85-90 Weber 32 TLA 32 TL
Polo & Van HZ 85-90 Pierburg 32 1B3 32 TL
Polo & Van Cat. HZ 89-90 Pierburg 32 1B3 32 TL
Polo 1.1 HB 81-84 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Polo 1.1 HB8 Formel E 82-84 Pierburg (Solex) 31 PIC-7 34 ICH
Polo 1.3 HK/MH/2G 83-90 Pierburg 24/28 2E3 32 DMTR

Santana 1.6 YP 81-82 Pierburg 34/34 2B5 34 that
Santana 1.9 WN 81-83 Pierburg 34/34 2B5 34 that

Scirocco 1.5 JB 81-84 Pierburg 36 1B3 36 TLP
Scirocco 1.6 FR 79-83 Pierburg 34/34 2B5 34 that
Scirocco 1.6 EW 83-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL
Scirocco 1.8 EXZ 83-92 Pierburg 28/30 2E2 32/34 DMTL

Transporter 1.9DG 82-87 Pierburg 28/30 2E3 32 DMTR
Caravelle 1.9 DG 82-87 Pierburg 28/30 2E3 32 DMTR

Other Vehicles with these carbs:

34 that Fiat Chroma 1.6 1585cc 86-90,Fiat Chroma 2000 1995cc 86-91, Lancia Delta & Prisma 1500 1498cc 80-85, Lancia Delta 1600 GT, 4585cc 80-85 Lancia Prisma 1600 1585cc 86-90, Lancia Beta 1600 1585cc 82-84, Lanci Trevi 1600 1585cc 81-84, Lancia Trevi 2000 1995cc 81-84.

32/34 DMTL Land Rover 90,110 2286cc/2495cc 83-86/85-90

32 DMTR No other applications listed

34 ICH No other applications listed

32 TL Opel Corsa 1.2 87-91, Opel Kadett 1.2 83-84, Vauxhall Nova 1.0 83-87, Vauxhall Nova/Opel Corsa 1.0 88-91, Vauxhall Nova 1.2 85-87 Vauxhall Nova 1.2 87-91, Vauxhall Astra 1.2 84-91.

36 TLP Citroen BX16RE 1580cc 87-89, Peugeot 305 & Van 1580cc 85-91, Peugeot 309 1.6 1580cc 86-8

Data Obtained from Haynes Automotive Carburator Manual and http://www.webcon.co.uk

Nu staat bij de golf 1500 een 1b3 met getal 36(mm doorsnede?) en bij de polo 1.05 een 1b3 32. De MH heeft ook getal 32 staan, terwijl de zuinige versies(formel e golf/polo) hebben er dan weer achter staan 34? En wat is het verschil tussen TL en TLP?

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #6 Gepost op: vr, 26 aug 2011, 18:34:05 »
het effect weet ik niet, maar kan wel raden. Een paar weken geleden had ik mijn orginele hz carb in mijn handen en ik lachte me kapot. wat een klein kut gaatje/gasklep. geen wonder dat dat niet opschoot. Daar zou ik nog geen 500cc motor op laten lopen :D laat staan een 1.3..
om zuinig te kunnen rijden heb je ook vermogen nodig. vermogensverlies is meestal altijd meer brandstofverbruik. dus liever wat meer pk's en iets meer verbruik dan tussen de oren lekker zuinig rijden..

ben benieuwd wat gerard gaat ervaren..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #7 Gepost op: vr, 26 aug 2011, 21:57:01 »
@ furiouz,

Jij hebt beide in de handen gehad, en zal het misschien wel juist hebben. Maar op een poolse site vind ik deze verschillen tussen de 1b3(HZ) en de 2e3(MH), ik heb alles vrij vertaalt
cilinder inhoud     1272        1043
motor code          MH          HZ
stationair          800(+-50)   800(+-50)
keel diameter       21/23       23
belangrijkste jet   102,5/110   105
jet stationair      47,5        50
lucht correctie     110/130     57,5
naald ventiel       2,5         1,5
bron: 1b3 2e3

De mh heeft dus 2 gaskleppen(trap1 en 2), de hz een enkele. Kan er dan worden gesteld dat de doorsnede van een mh de totale som is van de 21mm en 23mm klep?

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #8 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 12:44:31 »
ik heb alleen de 1b, de rest zijn cv carbs :P. maar deze getallen lijken er meer op. (volgens mij is gasklep ook nog iets groter dan de venturi)
kep weinig ervaring met orginele carbs, maar ik denk niet dat je ze kunt optellen. 44mm venturi lijkt me wel een beetje groot. dus denk dat het 21 en 23 blijft. als je de rest v/d gegevens bekijkt staat de mh een stuk armer afgesteld dan de hz. dus hij zal de kleinere klep gebruiken voor fijnere dosering gezien de 1300 toch meer lucht vraagt (hogere luchtsnelheid bij gelijke venturi)? denk ik. ik gok ook maar wat..
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #9 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 18:46:53 »
Het optellen gebeurt dan ook met de oppervlaktes, 21^2 + 23^2 = 970mm^2 => klep diameter= 31mm

Een simpele rekensom levert deze faktoren tussen de HZ en MH
CC's= 1,24
PK= 1,21
Koppel= 1,30
Gasklep= 1,35
oftewel de MH heeft grotere gasklep( en daardoor meer koppel?) tov van het aantal pk's en cc's?

Of is al mijn getyp onzin?

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #10 Gepost op: zo, 28 aug 2011, 21:34:39 »
oftewel de MH heeft grotere gasklep( en daardoor meer koppel?) tov van het aantal pk's en cc's?

Of is al mijn getyp onzin?

Check, koppel heeft niets met de venturi van je carb te maken, alleen het eindvermogen.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #11 Gepost op: wo, 31 aug 2011, 15:07:04 »
Goed ik heb inmiddels de carb erop zitten.
Krijg hem alleen niet stationair aan de loop. Wel even mee gereden, stottert af en toe maar heeft boven in de toeren meer power als met de 2e3!(?).
Heb geen toerenteller, maar als je ongv. boven de 2000 toeren houd blijft ie lopen.
Bij +/- 1700 stottert ie en daaronder valt ie direct stil.
Even pompen voor het starten resulteert in een seconde of 4 stationair lopen.
Co en stationairschroef verdraaien lijkt niets uit te halen.

Vreemde is dat er op de weber 3 extra vacuumaansluitingen zitten t.o.v. de 2e3.
1 Achterop waar die naar het luchtfilter en naar de onsteking gaan zit er 1 extra
2 op het chokehuis
3 'op' de stationairschroef (die zou naar de luchtfilterbak moeten lopen lijkt het)

In de vraagbaak zijn ook alleen die naar het luchtfilter en ontsteking beschreven

Voetpakking is goed, uiteraard bekeken voor inbouw.
« Laatst bewerkt op: wo, 31 aug 2011, 15:09:03 door Gerard »

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #12 Gepost op: wo, 31 aug 2011, 15:15:16 »
Die op de stationair schroef gaat naar een vierkant potje, met wat draadjes er aan. Die regelt een verhoogd stationair als ik het goed heb.
Is de stationaire afslagklep wel goed, heb ik ook al een paar keer problemen mee gehad.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #13 Gepost op: wo, 31 aug 2011, 15:20:18 »
Die op de stationair schroef gaat naar een vierkant potje, met wat draadjes er aan. Die regelt een verhoogd stationair als ik het goed heb.

 -dunno- zie hem niet? (laptop naast de auto)

Is de stationaire afslagklep wel goed, heb ik ook al een paar keer problemen mee gehad.

doh  Wat moeilijk in je 1tje luisteren of ie klik zegt, maar lijkt me niet! Even op contact gezet, multimeter ertussen > 12v: Check! > Klik?: nope..
Dat is deze toch?:



Extra vacuumaansluitingen:



« Laatst bewerkt op: wo, 31 aug 2011, 15:39:53 door Gerard »

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: 1.0 Carb op 1.3
« Reactie #14 Gepost op: wo, 31 aug 2011, 16:54:16 »
Zo ver ik het kan zien is dat idd de afslagklep.
Als het goed is heeft past de 2e3 klep er ook in kun je testen of dat het probleem is.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -