Auteur Topic: Werking blauwe tempsensor  (gelezen 1721 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Werking blauwe tempsensor
« Gepost op: vr, 12 aug 2011, 22:34:57 »
Omdat ik last heb van onregelmatig lopen bij koude motor, de blauwe sensor verdenk, deze zelfde sensor nogal vaak op het forum ter sprake komt, en ik zelf eigenlijk alleen technische kennis/naslagwerken heb van vóór het injectie-tijdperk, vraag ik me af of iemand kan uitleggen hoe die sensor nou precies werkt? Hoe kan het bijvoorbeeld dat je er bij koude motor wel last van hebt, maar bij warme motor niet meer?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Werking blauwe tempsensor
« Reactie #1 Gepost op: vr, 12 aug 2011, 22:48:49 »
temp sensor verteld de computer hoe warm de motor is.

Hoe? door een veranderende weerstand.
Sensor stuk? Op velerlei manieren, maar resultaat is altijd dat de afgegeven weerstand niet meer overeenkomt met de bijbehorende temperatuur.

Stel: sensor is kapot gegaan en weerstand bedraagt daardoor altijd een *hypothetische waarde* (in Ohm), dan denkt de computer dat de temperatuur altijd 85 graden is, ergo: inspuithoeveelheid 'arm' want motor = warm.
Stel sensor is kapot en geeft altijd een te lage of te hoge weerstand: mengel wordt niet op basis van de juiste uitgangspunten gemaakt = te arm of te rijk lopende motor.

Tot zo ver de theorie: Als jouw motor bij warm wel lekker loopt, maar koud beroerd,.. kan het dus zijn dat de sensor een verkeerde waarde afgeeft, waardoor de computer een onjuist mengsel aanlevert.. als de motor eenmaal lekker warm is,. is deze minder kritisch voor een te arm mengsel,. en voila: loopt 'lekker'.

De praktische uitvoering ( welke weerstandswaarden bij welke temperatuur, en welke uitwerking dat vervolgens via het motormanagement heeft) is geen parate kennis bij mij.. noch waar ik het zoeken moet (naja: hier op het forum staat t vast wel ergens vermeld. en anders in een jetzt helfe ich mir selbst.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Werking blauwe tempsensor
« Reactie #2 Gepost op: vr, 12 aug 2011, 23:06:29 »
Temperatuur vs. weerstand van blauwe sensor (hogere temp = lagere weestand => negatieve temperatuurcoëfficiënt(NTC)):

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Werking blauwe tempsensor
« Reactie #3 Gepost op: vr, 12 aug 2011, 23:08:33 »
Echt kapotte = veel weerstand (geen doorkomen aan, net zoals kabel lostrekken) = koudloop, dan zou ie t met een koude motor toch beter moeten doen?

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Werking blauwe tempsensor
« Reactie #4 Gepost op: za, 13 aug 2011, 01:01:05 »
Als ik bij koude motor de blauwe temp sensor loshaal dan loopt tie in eens een stuk beter!
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Werking blauwe tempsensor
« Reactie #5 Gepost op: za, 13 aug 2011, 07:43:31 »
Een HEEEEEEEEEEEL stuk over de 2 sensoren! veel lees plezier!!!

In het thermostaathuis onder de stroomverdeler zitten twee temperatuursensoren: een blauwe en een zwarte. Beide sensoren zijn NTC-weerstanden, wat wil zeggen dat bij een oplopende temperatuur van de koelvloeistof de weerstand van de sensoren daalt.

De zwarte temperatuursensor geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan de temperatuurmeter in het dashboard. De blauwe sensor geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan de Digijet-regelaar.

De blauwe sensor is veel gevoeliger dan de zwarte sensor, omdat elke schommeling in temperatuur direct van belang is voor de motorloop. De zwarte sensor is een tragere sensor, anders zou de meter in het dashboard veel te onrustig en onnodig heen en weer bewegen.         

Defecte blauwe temperatuursensor

De Digijet-regelaar ontvangt het signaal van deze sensor als ingangsparameter voor de bepaling van de inspuitduur van de injectoren. De inspuitduur is namelijk ook afhankelijk van de motortemperatuur, voornamelijk bij een koude start. Problemen bij een koude start zijn daarom regelmatig terug te voeren tot een defecte blauwe sensor.
Als de sensor onbegrijpelijke weerstandswaarden heeft (koelvloeistoftemperatuur -40°C bijvoorbeeld), dan gaat de regelaar een vooraf ingevoerde waarde van 20°C gebruiken en schakelt over op een erg rijk mengsel (om motorschade te voorkomen) of schakelt hij in de noodloop. In beide gevallen draait de motor niet optimaal.
Als de sensor echter verkeerde waarden geeft die wel binnen een normaal temperatuurbereik passen, gaat de Digijet ook teveel of juist te weinig brandstof inspuiten, waardoor de motor hele vreemde verschijnselen kan vertonen. Een koude motor die continu in toerentallen schommelt, een stotterende motorloop en op een te rijk mengsel lopen zijn dan veel voorkomende problemen. Ze kunnen eenvoudig worden opgelost door simpelweg de blauwe sensor te vervangen.

Blauwe koelvloeistoftemperatuursensor testen

De temperatuursensor kan getest worden door de stekker los te trekken en de weerstand meten over de sensorpinnen. Deze moet bij koude motor ongeveer 2 kΩ zijn. Bij warme motor (ventilator net uit, ongeveer 85°C) is dit 200 tot 300 Ω. De grafiek kan hierbij gebruikt worden. Eventueel kan dit ook nauwkeuriger gemeten worden door de dop van het expansievat te halen en met een thermometer tegelijk de temperatuur en met een multimeter de weerstanden op de sensoren te meten. Pas erg goed op bij het losdraaien van de dop voor verbranding door gloeiend hete ontsnappende koelvloeistof die onder druk staat! Altijd een doek gebruiken.         

Defecte zwarte temperatuursensor

Blijft de temperatuurmeter ergens “hangen” of komt helemaal niet uit de hoek, dan zijn er twee mogelijkheden: de zwarte temperatuursensor in het thermostaathuis is defect, of er is iets mis met de spanningsvoorziening in het dashboard. In dit geval moet ook de brandstofmeter verkeerde waarden aangeven, want deze zijn aan elkaar gekoppeld! Het probleem kan liggen in de massavoorziening van het dashboard of een defect in de spanningsregelaar achter de cockpit.
Haal eerst de stekker van de zwarte sensor los en sluit de twee stekkerpinnetjes (bijvoorbeeld met een paperclip) kort. Zet nu de auto op contact en kijk in het dashboard of de meter nu geheel naar rechts uitslaat en het rode waarschuwingslampje gaat knipperen. Is dit het geval, dan functioneert de spanningsvoorziening in het dashboard en werkt de meter nog. De sensor zelf is dan verdacht. Is dit niet het geval, kijk dan eerst de bedrading na. Is ook deze goed, kijk dan hoe de spanningsregelaar in het dashboard moet worden getest.
De zwarte temperatuursensor zelf kan op dezelfde manier als de blauwe sensor getest worden en heeft ook dezelfde grafiek (zie boven). Het verschil met de blauwe temperatuursensor is alleen het trager reageren op veranderingen in de temperatuur.

Koelvloeistofsensoren vervangen

Het vervangen van de temperatuursensoren is gemakkelijk, maar een enigszins onhandig klusje. Benodigd zijn een nieuwe (blauwe en/of zwarte) temperatuursensor, één nieuwe O-ring per sensor, nieuwe koelvloeistof, veel doeken of een lekbak en eventueel een schroevendraaier.
      
Draai de dop van het expansievat los, zodat iedere extra druk op de koelvloeistof weg is. Pak de nieuwe temperatuursensor en breng de O-ring erom aan. Houd deze bij de hand. Zet de lekbak onder het thermostaathuis of zorg voor voldoende doeken onder het huis. Haal de betreffende stekker los. Haal de groene clip eruit en zorg dat deze niet wegschiet. Eventueel met een schroevendraaier ertussen loswrikken en daarbij sensor en clip goed vasthouden. Trek de sensor eruit en let goed op dat de O-ring meekomt. Er zal een golf koelvloeistof uit komen omdat er wat druk op staat. Vervang dus zo snel mogelijk de sensor met O-ring. Goed aandrukken en de groene clip er weer in drukken. Rondom schoonmaken, stekkers aansluiten en de koelvloeistof bijvullen volgens de regels. Eventueel kan zonodig ook direct de koelvloeistof vervangen worden. Laat dan eerst alle koelvloeistof eruit lopen onderaan de radiateur.
 

Bron
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Werking blauwe tempsensor
« Reactie #6 Gepost op: za, 13 aug 2011, 14:02:44 »
Een HEEEEEEEEEEEL stuk over de 2 sensoren! veel lees plezier!!!

 

Bron

Erg handige en duidelijke website voor beginnende sleutelaars!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Werking blauwe tempsensor
« Reactie #7 Gepost op: di, 16 aug 2011, 21:26:46 »
Die site kende ik, omdat ik gezocht heb op het www naar de blauwe tempsensor (ik heb 'm namelijk ook gelinked in het 'handige websites-topic'  -nana-).
Dat was vóórdat ik dit topic opende, ik zocht meer overdenkingen, zoals ook in de reactie van Jaap. Tevens dacht ik mogelijk een mooie toekomstige sticky te creëeren, omdat voor mijn gevoel het aantal topics met problemen die (mogelijk) aan deze sensor te wijten vallen lijkt toe te nemen?

Tot zo ver de theorie: Als jouw motor bij warm wel lekker loopt, maar koud beroerd,.. kan het dus zijn dat de sensor een verkeerde waarde afgeeft, waardoor de computer een onjuist mengsel aanlevert.. als de motor eenmaal lekker warm is,. is deze minder kritisch voor een te arm mengsel,. en voila: loopt 'lekker'.

@Jaap: is dit dan ook een ongevraagde hypermiling-mod: kan hem koud stationair prima draaiende houden, en warm is het probleem weg. Motor draait dan dus weliswaar iets te arm, maar verbruikt daardoor ook minder? :D  Wat is het risico van het rijden met een lean-burn-mengsel? Zijn hele fabrikanten (Toy-oto toch?) die daar zelfs hele concepten op baseren?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Werking blauwe tempsensor
« Reactie #8 Gepost op: wo, 17 aug 2011, 03:28:50 »
Met een arm mengsel kun je in no-time je kleppen/zuigers verbranden. ( dus een gat in de zuigert etc. )


Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Werking blauwe tempsensor
« Reactie #9 Gepost op: wo, 28 sep 2011, 22:09:32 »
Maak dit topic maar een sticky, is wel een erg handig topic. Voor leken en expert prutsers  -klus-!

Zelf ben ik er inmiddels maar al te bekend mee en ga weer geld uitgeven aan een nieuwe sensor (maar nu via ebay.de á 8.99e).
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Lowrida

  • Non-Register lid
  • Berichten: 312
  • Geslacht: Man
  • Remon Koen
    • Garage Koen
Re: Werking blauwe tempsensor
« Reactie #10 Gepost op: vr, 20 jan 2012, 20:11:32 »
Dus theoretisch gezien kan ik mijn motortje van een rijker mengsel voorzien als ik de blauwe sensor bijpass als hij warm is?
Koude start, schakelaar om en alles gaat via de blauwe sensor
Warme start, schakelaar om, bijpass ingeschakeld op 3k ohm (evt regelbaar) en ik krijg alsnog een rijk mengsel!

Toch? Zomaar een idee..
Misschien ook wel handig voor APK als ie een te hoge waarde heeft (het regelbare gedeelte) -naughty-

Mijn AAV loopt op de choke voortreffelijk, maar als ie eenmaal warm is heeft ie een hik bij ineens gasgeven.
Hij houd dan ff in voor hij in toeren gaat.

Als ik uit me nek lul laat dat vooral blijken, maar wel onderbouwd graag! ;)
Het leven is net een kartbaan: Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!