Auteur Topic: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)  (gelezen 5819 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Gepost op: ma, 29 aug 2011, 16:37:24 »
zoals een aantal van jullie wel weten wil ik mijn aav blokje gaan ombouwen naar multipoint injectie.

Op dit moment heb ik liggen:
2x kabelboom injectie 4 polig
1x kabelboom NZ met 2 polige injectie stekker. Wel compleet, maar niet in super staat (zit werk aan)
enkele delen van kabelbomen van verschillende motoren.

Uiteraard ligt hier een inlaat van een NZ, 2x gasklephuis NZ en 2x Digijet ECU. Ook het klepje onder de inlaat ligt hier inmiddels.

Maar, gezien de nz kabelboom uit een polo 2 komt, zit ik dus met t probleem van omstekkeren. Tevens is de kabelboom totaal anders opgebouwd als een 2f kabelboom, Als je bekijkt op welk deel van de kabelboom een bepaalde stekker zit bijvoorbeeld (komt natuurlijk wel deels overeen) Dus het kost heel veel werk om dat in orde te krijgen. Daarbij is het een 2 polige aansluiting voor de injectoren. Dus de kabelboom van een vroege NZ, en die liggen niet voor het grijpen, dus een kabelboomje voor de injectoren vinden is lastig.

Aan de andere kant kan ik wel een 3f kabelboom kopen. Gezien deze voornamelijk in 2f zijn geleverd, is deze hoogstwaarschijnlijk wel meer plug and play.
Moet hiervoor wel nog een aparte computer vinden, dus ik vraag me af welke ik dan nodig heb.Digifant 1 of digifant 2? En als deze uit een ander type blok komt (er zijn meerdere blokken met digifant Werkt die dan ook?
Digifant 1 dus

Andere vraag is: Ik las op het forum dat een 3f gasklep een potentiometer heeft en geen schakelaar zoals bij de NZ. Maakt dit heel veel uit met aansluiten, of moet ik echt een potentiometer erop zetten, of een complete 3f gasklep + inlaat? (inlaat van de nz die ik heb liggen gaat sowieso bewerkt worden)

Hopelijk kunnen jullie hierbij helpen.

Setup wordt: bewerkte NZ kop, Bewerkte inlaat en een ABD nokkenas. Uiteraart multipoint injectie. Maar NZ of 3F ben ik dus nog niet uit. 3F heeft enkele voordelen zoals dezelfde bobine als aav en dezelfde manier hoe de kabelboom is opgebouwd.

Aub geen wijzende reacties, daar ga je je vriend/vriendin/kinderen/vrouw maar mee lastig vallen. Ik ben er niet van gediend!
« Laatst bewerkt op: ma, 29 aug 2011, 22:42:23 door Rverlinde »

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #1 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 23:14:02 »
Ik heb op school een project gedaan waarbij we een 2 takt benzinemotor hebben omgebouwd naar CNG. Hievoor moesten we toen zelf een ECU ontwerpen(HBO elektro) die CNG en smeerolie ging inspuiten.

Wat ik tijdens dat project heb geleerd is hoe complex een ECU maar vooral de fuel map is. Voor je inspuiting kan je naar diverse waardes kijken: Toerental, Gasklep positie, inlaatspruitstukdruk, uitlaatgassen, en nog veel meer.

Nu zeg jij dat de nz alleen een schakelaar heeft(volgas schakelaar?) en de 3f een potmeter(gasklep positie). Ik concludeer hier uit dat de ECU van een 3F naar andere waardes kijkt dan een NZ. Je zal dus alle sensoren die zitten aangesloten op een 3F ecu moeten plaatsen in jou NZ/ABU/3F blok.

Misschien dat het hier bovenstaande ook allemaal onzin is, zoals ook mijn tekst in het 1.0 carb op 1.3 forum :)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #2 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 23:14:45 »
Op verzoek ogeschoond.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #3 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 23:22:12 »
Op zich is het qua sensoren vrijwel gelijk (nz/3f), die potentiometer verschilt dus. Maar ik ga op zoek naar een 3f gasklep. Want de NZ heeft enkel een schakelaar of de gasklep voorbij een bepaalde positie is of niet.

Iemand die weet of de lambda van een AAV verschilt met die van een 3F? Daar heb ik nog niets over kunnen vinden.
Daarbij nog een vraag in hoeverre de ontsteking van een AAV verschilt met een 3F.

Bobine zou wel gelijk zijn, 3 polig. Staat meerdere keren in verschillende topics van verschillende posters hier op t forum.

Offline Rapido

  • Non-Register lid
  • Berichten: 253
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Westerhof
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #4 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 23:25:07 »
www.hbase.nl geeft antwoord
lambda 4 draadssensor:
POLO 1050 3-DEURS   MOT.AAU 1043CC 33KW   10-1990   09-1994
POLO 1050 SEDAN   MOT.AAU 1043CC 33KW   10-1990   02-1992
POLO 1050 COUPE   MOT.AAU 1043CC 33KW   10-1990   09-1994
POLO 1.3 3-DEURS   MOT.NZ 1272CC 40KW   10-1990   03-1991
POLO 1.3 SEDAN   MOT.NZ 1272CC 40KW   10-1990   03-1991
POLO 1.3 COUPE   MOT.NZ 1272CC 40KW   10-1990   03-1991
POLO 1.3 3-DEURS   MOT.3F 1272CC 55KW   10-1990   09-1994
POLO 1.3 COUPE   MOT.3F 1272CC 55KW   10-1990   09-1994

lambda 3 draadssensor:
POLO II 1050 CLASSIC   MOT.GL/HZ 1043CC 29KW   09-1983   09-1986
POLO II 1.3 SEDAN   MOT.MH/2G 1272CC 40KW   10-1986   01-1989
POLO II 1.3 INJ.3-DEURS   MOT.NZ 1272CC 40KW   02-1989   09-1990
POLO II 1.3 INJ. SEDAN   MOT.NZ 1272CC 40KW   02-1989   09-1990
POLO II 1.3 INJ. COUPE   MOT.NZ 1272CC 40KW   02-1989   09-1990
POLO II 1.3 GT I.3-DEURS   MOT.3F 1272CC 55KW   10-1989   09-1990
POLO II 1.3 GT I. COUPE   MOT.3F 1272CC 55KW   10-1989   09-1990
POLO 1050 3-DEURS   MOT.AAU 1043CC 33KW   10-1990   09-1994
POLO 1050 SEDAN   MOT.AAU 1043CC 33KW   10-1990   02-1992
POLO 1050 COUPE   MOT.AAU 1043CC 33KW   10-1990   09-1994
POLO 1.3 3-DEURS   MOT.NZ 1272CC 40KW   10-1990   03-1991
POLO 1.3 SEDAN   MOT.NZ 1272CC 40KW   10-1990   03-1991
POLO 1.3 COUPE   MOT.NZ 1272CC 40KW   10-1990   03-1991
POLO 1.3 3-DEURS   MOT.AAV 1272CC 40KW   04-1991   09-1994
POLO 1.3 COUPE   MOT.AAV 1272CC 40KW   04-1991   09-1994
POLO 1.3 3-DEURS   MOT.3F 1272CC 55KW   10-1990   09-1994
POLO 1.3 COUPE   MOT.3F 1272CC 55KW   10-1990   09-1994
POLO 1.3 G40 COUPE   MOT.PY 1272CC 83KW   01-1991   09-1994
« Laatst bewerkt op: ma, 29 aug 2011, 23:28:27 door Rapido »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #5 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 23:32:14 »
lambda 4 draadssensor:
POLO 1.3 3-DEURS   MOT.3F 1272CC 55KW   10-1990   09-1994

lambda 3 draadssensor:
POLO 1.3 3-DEURS   MOT.3F 1272CC 55KW   10-1990   09-1994

-dunno- -gert- Ik kan H-base af en toe toch zo vermoeiend vinden, hč?! -dunno- -gert-

:D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #6 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 23:35:29 »
jup, beetje onduidelijk idd. Misschien afhankelijk van de kabelboom? Dus dat is afwachten.
Ook de NZ staat beiden genoemd zie ik.
AAV heeft iig 3 draads.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #7 Gepost op: ma, 29 aug 2011, 23:45:13 »
Ben er inmiddels al uit dat de ontsteking verschilt qua nummer, en dat deze gelijk is aan een g40 ontsteking.
Er is bij een AAV een letter toegevoegd aan het nummer, verder zijn ze gelijk. Vraag me af waar het verschil zit.

uit etka:
 030905237 X
Distributeur / 3F, PY

 030905237AX
Distributeur / AAU, AAV

Edit:
Lambdasonde vind ik dit: Een opvolgnummer. Dus wellicht toch gelijk? Afgezien van verschil in aantal draden (alleen aan de kabelboom te zien)

030906265J
lambda sonde / AAU, 3F, PY, NZ
030906265Q
lambda sonde / AAV
« Laatst bewerkt op: ma, 29 aug 2011, 23:50:02 door Rverlinde »

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #8 Gepost op: di, 30 aug 2011, 07:17:26 »
je kan voor de lambda beiden gebruiken. Is ook terug te lezen op dit forum. De 4e draad is een massa die een 3 draad sensor pakt via uitlaat.

Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #9 Gepost op: di, 30 aug 2011, 12:33:16 »
Oh ja, daar had jij ook even een probleem mee met je ombouw. Het is dus gewoon mogelijk om een 3 draads op een 4 draadsstekker aan te sluiten. Ik had wel al gezien dat er dezelfde stekkers opzitten.

Heb ook al 3 draads gezien waarbij het 4e draadje wel in de stekker zat,maar los bungelde. Is dat dan die massadraad die moet worden aangelegd?

Dan nu dus nog de ontsteking zien uit te vissen. Ben er zelf nog niet achter.

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #10 Gepost op: di, 30 aug 2011, 12:43:19 »
in de stekker van de 3 draads sonde zitten 4 draden. 3 gaan naar de sonde en 1 is ongeveer 15 cm lang en gaat naar massa op het inlaat spuitstuk.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #11 Gepost op: di, 30 aug 2011, 12:44:21 »
duidelijk, scheeld me weer wat zoekwerk naar een goede lambda.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #12 Gepost op: di, 30 aug 2011, 15:55:13 »
gewoon je huidige lamdagebruiken,heb ik toen ook gedaaan bij mijn NZ ombouw.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #13 Gepost op: di, 30 aug 2011, 16:16:37 »
Dat was ik dus ook al van plan :)

maar aav ontsteking is ook enkel een letter verschil ten opzichte van 3f ontsteking. Is dit verschil nou echt zo groot, of is t een soort volgnummer zoals bij de lambda (verbeteringen op het origineel)

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #14 Gepost op: di, 30 aug 2011, 16:18:55 »
Dat was ik dus ook al van plan :)

maar aav ontsteking is ook enkel een letter verschil ten opzichte van 3f ontsteking. Is dit verschil nou echt zo groot, of is t een soort volgnummer zoals bij de lambda (verbeteringen op het origineel)

3F/G40 ontsteking is wel degelijk anders dan NZ ontsteking etc. Zal even opzoeken wat het precies is
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit