Auteur Topic: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)  (gelezen 5824 keer)

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #15 Gepost op: di, 30 aug 2011, 16:21:33 »
3F/G40 ontsteking is wel degelijk anders dan NZ ontsteking etc. Zal even opzoeken wat het precies is

3F en NZ zit idd verschil in, meest duidelijke is de vacuumvervroeger, maar ik had de vergelijking aav/3F ;) en misschien weten jullie ook waar die ontstekingen in zijn geleverd, zal vast niet alleen 3f/g40 zijn.

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #16 Gepost op: di, 30 aug 2011, 16:23:17 »
3F en NZ zit idd verschil in, meest duidelijke is de vacuumvervroeger, maar ik had de vergelijking aav/3F ;) en misschien weten jullie ook waar die ontstekingen in zijn geleverd, zal vast niet alleen 3f/g40 zijn.

Misschien is dit nog wat handige informatie.

Schijnt dat er in de ontsteking ergens wat gaten/sleufgaten zitten en die zijn bij een 3F wat langer of opgeschoven oid. Het hoe en wat kan ik je er niet van vertellen
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #17 Gepost op: di, 30 aug 2011, 16:32:47 »
BTW wat bedoel je met ontsteking? Dat ding met de verdelerkap erop? Is die bij een 3F niet helemaal leeg, dwz geen vervroegers?

Dan verwacht ik dat het verschil zal zitten in het ontstekings moment, vervroegingscurve. Maar als je een frankstein motor gaat maken, moet je misschien zelf de chip gaan beschrijven.
Dacht dat in de vraagbaak wel e.e.a. aan curves staat beschreven.

Als je dan toch de chip zelf gaat beschrijven zit je ook niet vast aan de 2/2F polo computers, zodat je bv ook de 3F gasklep potentiometer kunt gaan gebruiken waardoor je een nog betere motor afregeling kunt krijgen. Waarschijnlijk kan de NZ computer (hardware) hiermee ook wel overweg alleen is dit niet aangesloten en ook niet de software opgenomen.


« Laatst bewerkt op: di, 30 aug 2011, 16:34:39 door rekordc »
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #18 Gepost op: di, 30 aug 2011, 16:37:32 »
Kijk ook eens naar een 6N vraagbaak, meeste 6N's die ik op de sloop zie hebben ook een 'kale' ontsteking. Misschien is zelfs die computer te gebruiken (evt minimale aanpassingen om niet gebruikte sensoren uit te zetten)
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #19 Gepost op: di, 30 aug 2011, 16:53:28 »
Mijn eigenlijke idee: 3F kabelboom, en daar bijbehorende digifant 1 computer
Uiteraard ook gebruik maken van de 3f gasklep

Inlaat en kop komen van een NZ af maar worden wel bewerkt.
Luchtmassameter komt van een golf 3, en is af te stellen, dus daar maak ik me niet druk om.

Lambda kan gewoon blijven zitten.

Ontsteking is bij een AAV ook behoorlijk kaal, zit alleen een hallsensor op en is vrij slank. Vervroegingscurve zou idd wel kunnen verschillen. Misschien eens bij de dealer navragen.

Voor de rest gaat t NZ spul allemaal de verkoop in.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #20 Gepost op: di, 30 aug 2011, 17:15:23 »
De vervroeging wordt volgens mij door de ECU geregeld, de stroomverdeler is niet veel meer dan een hallgever in een behuizing met aansluiting voor de rotor.  Gebruik je de 3F ECU, heb je die vervroegingscurve.

Bij de NZ is er nog een vacuumvervroeging, vervroeging middels centrifugaal én de hallgever met het transistorblok.


Of ben ik ´abuis ´ -dunno-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #21 Gepost op: di, 30 aug 2011, 17:17:16 »
nogmaals, t NZ spul ga ik niet meer gebruiken op de kop, inlaat en injectoren na.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #22 Gepost op: di, 30 aug 2011, 17:18:04 »
Heb je mijn post wel gelezen -dunno- Of moet ik je dit per PM vertellen -hitit-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #23 Gepost op: di, 30 aug 2011, 17:29:16 »
Heb ik gelezen, maar je begint over NZ, en ik weet dat er verschil in zit.

Maar ontsteking AAV en 3F wordt dus beiden geheel door de ECU geregeld dmv de hallgever. En er is dus niet veel verschil in?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #24 Gepost op: di, 30 aug 2011, 17:34:24 »
dus niet goed gelezen, aangezien je nu wel inhoudelijk reageert.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #25 Gepost op: wo, 31 aug 2011, 10:06:47 »
Verschil tussen 3F/PY onstekingshuizen en AAV/AAU/enz: de grootte van de openingen in het triggerwheel.
Daardoor zijn de pulsen naar de ECU dus anders van vorm.
Schijnt in de praktijk wel merkbaar te zijn.


Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #26 Gepost op: wo, 31 aug 2011, 13:26:30 »
dus niet uitwisselbaar, t werkt wel, maar niet optimaal.Kan dus de aav ontsteking in de kofferbak laten liggen voor t geval de hallgever het begeeft, maar tis geen optimale opstelling dan.

Binnenkort maar even naar de dealer om na te vragen waar die ontstekingsmodules ook in zijn gebruikt. Scheelt me wat zoekwerk.
030905237X
« Laatst bewerkt op: wo, 31 aug 2011, 13:38:48 door Rverlinde »

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #27 Gepost op: wo, 31 aug 2011, 13:33:06 »
Dat zou je met de software kunnen oplossen. Maar zolang er genoeg van de juiste te vinden zijn, de juiste plaatsen. Dwz die bij de computer hoort.
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #28 Gepost op: wo, 31 aug 2011, 13:40:25 »
Dat zou je met de software kunnen oplossen. Maar zolang er genoeg van de juiste te vinden zijn, de juiste plaatsen. Dwz die bij de computer hoort.
Tis natuurlijk aan te passen, maar ik ga op zoek naar de juiste, en ga proberen mijn zoekveld te verbreden door bij de dealer te gaan navragen of er meerdere modellen zijn geleverd met diezelfde ontsteking.
de aav ontsteking kan als reserve dienen in geval van nood.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: NZ vs 3F Ombouw vanaf AAV (kabelboom)
« Reactie #29 Gepost op: wo, 31 aug 2011, 14:00:03 »
Dealer vragen? Ik zou een ome Edgar regelen (dan kun je zoeken op toepassing van een onderdeelnummer) .... of wagenstad.com