Auteur Topic: g40 db riem  (gelezen 1189 keer)

Offline arnold

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
g40 db riem
« Gepost op: za, 10 sep 2011, 16:12:36 »
hallo
zo als de somigen al weten ben ik met een polo tipe 2 bezig een g40 in te bouwen

net alles aangesloten starten
en direkt lopen begon die in eens als een gek te tikkeren
direkt weer uit gezet -dunno- -dunno-
rond gekeken en had de steekassen nog los liggen
en auto nog in de vesnelig dacht dus dat het daar weg kwam
boel vrij gehangen weer starten nog steeds tikkeren en motor viel in eensd uit
nu heb ik op een cylinder helemaal geen compresie meer en 3 cylinders 2 bar    -boehoe- -boehoe-


nu denk ik dat de db riem versprongen is
wie weet waar bij een g40 bij de onderste poelie de merk tekens zitten
zie er wel o| |z en een blikje zitten
kan het wezen dat dat blikje tussen de twee streepjes horen
want dat is niet het geval als ik hem bij de nokkenas goed heb staan
staat er denk ik ongeveer 45 graden voorbij

en wie weet als de db riem verspringt de kleppen ook krom zijn

en als dat het geval is zitten die zelfde kleppen ook in een gewoone 1.3i
of zijn  ze bij een g40 groter ??

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: g40 db riem
« Reactie #1 Gepost op: za, 10 sep 2011, 16:41:23 »
de G40 heeft andere kleppen, namelijk natrium gevuld voor een beter warmte afvoer (alleen de uitlaatkleppen geloof ik)

Als de compressie weg is lijkt het me aan te nemen dat er kleppen krom zijn, en wel op alle cilinders.
Pimp my Polo

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: g40 db riem
« Reactie #2 Gepost op: za, 10 sep 2011, 16:44:06 »
 withstupid
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: g40 db riem
« Reactie #3 Gepost op: za, 10 sep 2011, 17:09:53 »
Damn wat zuur hé!
Vrees dat ze hierboven gelijk hebben inderdaad.
Succes met het herstel!  -klus-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: g40 db riem
« Reactie #4 Gepost op: za, 10 sep 2011, 17:15:11 »
Check!

Als er een O en een Z op de krukaspoelie staan, dan moet ie op de O ( Oberer Totpunkt ) staan, en de nokkenas op het pennetje in de distributieriemkap.
Kleppen zijn van het 'Interfere' type: Als de distributie verspringt, raken de zuigers de kleppen, met alle gevolgen vandien.

Uitlaatkleppen zijn inderdaad Natrium gevuld, maar qua maat gewoon 't zelfde als een standaard 1.3i.  

Volgende keer wat voorzichtiger zijn, en de boel goed nalopen voor je de motor start? Los liggende aandrijfassen kan iedereen gebeuren natuurlijk, maar een distributieriem verspringt niet vanzelf; Waarom is de distributieversprongen?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline arnold

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: g40 db riem
« Reactie #5 Gepost op: za, 10 sep 2011, 18:35:54 »
had de steekassen aan de bak kant los hangen had ze in het fusee laten zitten
en dat wist ik wou eerst de mortor aan het lopen hebben voor ik hem afbouwde

en waarom die versprongen is is mij ook een raadsel  -dunno-
is verder helemaal niet los geweest
heb zelfs de bescherm kap er niet af gehad
omdat db riem een dikke 1000km terug nog vervangen incl waterpomp en al
toen de motor nog in de 2 f lag
zal mischien wel te los liggen
al heb ik ook met de polo gereden toen de motor nog in de schade auto lag
toen was er niks aanm de hand
en dan ga je er ook niet vanuit dat die zo kan verspringen

wie weet als die kleppen nog nieuw te krijgen zijn
of weet iemand een kop te koop

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: g40 db riem
« Reactie #6 Gepost op: za, 10 sep 2011, 20:04:33 »
Alles is nieuw te krijgen, hint, maar je kan beter bij jou in de buurt of op internet zoeken. Sloperijen hebben vaak nog wel een kop/blok liggen. Ik zou hem demonteren en laten reviseren. Misschien wel iets duurder maar dan weet je straks wel wat je hebt.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline arnold

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: g40 db riem
« Reactie #7 Gepost op: za, 10 sep 2011, 20:28:17 »
heb al een advertentie op mp staan en via de onderdelen lijn
laten reviseren doe ik vast niet
ben je een 4 a 500 kwijt
en wat doen ze vlakken en kleppen in slijpen
dat kan ik zelf ook wel laat hem door een vlakken en slijp zelf de kleppen in ben ik ben ik voor 5 tientjes klaar en wat uurtjes werk
en dan kommen de klepjes of de kop er nog bij
hobby mag geld kosten maar hou het graag zo goedkoop mogelijk ben een echte hollander :)

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: g40 db riem
« Reactie #8 Gepost op: za, 10 sep 2011, 20:30:49 »
Kijk daar hou ik van,  -thumbsup- kom ik binnenkort wel ff 1tje brengen van een 1.8 golf 2 -hug-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline arnold

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: g40 db riem
« Reactie #9 Gepost op: za, 10 sep 2011, 20:55:42 »
als ik nu echt niks te doen had zij ik ja

heb ook nog een golf 1 cabrio staan die nog aan een spuit beurt toe is
en de polo nog
ben de eerste tijd nog wel ff zoet

heb lisanne pas ook geleerd klepjes in te slijpen
mischien heeft die er zinn in -naughty-

Offline arnold

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: g40 db riem
« Reactie #10 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 21:20:35 »
vanavond de kop er af gehaald
en inderdaad kleppen krom
gelukkig alleen de 4 inlaat kleppen
niet veel je kan zien dat ze de zuigers net geraakt hebben
zit nog niet eens een beschadeging op de zuigers
uitlaat kleppen hebben de zuigers niet geraak
en heb ze gecontroleert en dichten nog perfect af
en wat ik hier dus begrijp kan ik de inlaat kleppen gewoon van een 1.3i gebruiken ??
als hier iemand nog een kop heeft van een 1.3
en die wil weg doen heb ik er wel belang bij
nieuwe kleppen zit me eigenlijk te lang lever tijd op
en wil hem zaterdag weer klaar hebben

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: g40 db riem
« Reactie #11 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 21:22:30 »
tijdelijk is t wel mogelijk, maar het best is toch echt gewoon g40 kleppen, die zijn natriumgevuld. Overigens passen ook alleen 3f kleppen in een g40 kop, maar dat kan ik mishebben.

Offline arnold

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: g40 db riem
« Reactie #12 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 21:31:51 »
tijdelijk is t wel mogelijk, maar het best is toch echt gewoon g40 kleppen, die zijn natriumgevuld. Overigens passen ook alleen 3f kleppen in een g40 kop, maar dat kan ik mishebben.

de inlaat kleppen ook dan ?
hier boven staat uitlaat kleppen zijn natriumgevuld.

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: g40 db riem
« Reactie #13 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 21:49:10 »
Alleen de uitlaatkleppen zijn natriumgevuld, die moeten ook al die hitte verwerken, natriumgevulde inlaatkleppen lijken me niet echt toegevoegde waarde hebben.

De inlaatkleppen van de G40 zijn echter wel iets anders dan van andere motoren (ze hebben een eigen onderdeelnummer en Edgar noemt bij opmerkingen 100,4 ipv 99,1 99,2 en 99,3 voor de andere motoren, wellicht is dit de klepsteellengte) Maar wellicht dat inlaatkleppen van andere motoren geen probleem is, iemand die de verschillende kleppen zelf in handen heeft gehad zal hier wellicht meer van weten.

EDIT:
Dat alleen 3f inlaatkleppen zouden passen kan niet kloppen, want 3f heeft dezelfde inlaatkleppen als andere motoren, zoals: HZ, NZ, AAV, ACM en 2G.
« Laatst bewerkt op: ma, 12 sep 2011, 21:54:55 door PoloDennis »
Pimp my Polo

Offline arnold

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: g40 db riem
« Reactie #14 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 22:04:30 »
ben  net even aan het google geweest
kwam op een site uit daar werd gezegd dat de inlaat kleppen van een 1300 met hydraulische klepstoters
er gewoon in kan
nu weet ik ook niet zeker als dat klopt war daar staat
we gaan het als ik ze kan vinden gewoon proberen

heb ook nog een kop liggen van een golf 1,8i jh motor van een golf 1
morgen maar is kijken als die toevalig hetzelfde zijn