Auteur Topic: ontsteking afstellen AAV  (gelezen 5285 keer)

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
ontsteking afstellen AAV
« Gepost op: ma, 12 sep 2011, 19:35:24 »
Goedeavond,

Ik heb vorige week de koppakking vervangen van mijn Polo 1.3i AAV uit 1992. Daarna de ontsteking weer terug gezet als die stond en met stoboscoop afgesteld. Nu staat er echter in mijn werkplaatsboek dat je daarna langs dealer moet voor de fijnafstelling omdat dit niet met de stroboscoop kan. De dealer bevestigd dit en zegt dat die aan de VAS kast afgesteld moet worden. Klopt dit? Zou je dit in verbruik merken? Wat is de achterliggende theorie hierachter en is dit niet iets wat met een doe het zelf tool zelf te regelen is? Ik kan het management wel op foutcodes uit lezen maar verder niet. Afstellen bij de dealer kost ongeveer 50 euro. Lijkt me 5 min werk of zie ik dat verkeerd?


Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #1 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 19:38:30 »
Als jij h'm met de stroboscoop hebt afgesteld is dat goed zat -thumbsup-

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #2 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 19:40:32 »
Ok, maar wat zou de achterliggende gedachte van het afstellen aan de VAS kast zijn dan? Of is dat geldklopperij? Het staat wel in het boek van Haynes die hoeft er niet aan te verdienen, helaas staat er niet bij waarom.

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #3 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 19:43:13 »
geldklopperij, tis geen getunede motor he, soms is t zelfs zo dat met strobo afstellen de motor nog slechter loopt dan als je m op gehoor afstelt.

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #4 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 19:50:52 »
Daar bewijs je dus mee dat de VAS kast nodig is   -klus-

Ik kan me voorstellen dat het motormanagement iets bij gaat regelen dat je niet wilt op het moment dat je hem op tijd zet.
En als ik weer een paar km verder kom op een liter... met de huidige benzine prijzen verdient zich dat snel terug....

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #5 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 19:56:13 »
Hebben ze bij de dealer uberhaupt wel een losse stroboscoop?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #6 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 20:02:18 »
gewoon strobo afstellen volgens de voorgestelde waardes  op een niet aangezeten aav motor  -klus-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #7 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 20:03:11 »
Daar bewijs je dus mee dat de VAS kast nodig is   -klus-

Ik kan me voorstellen dat het motormanagement iets bij gaat regelen dat je niet wilt op het moment dat je hem op tijd zet.
En als ik weer een paar km verder kom op een liter... met de huidige benzine prijzen verdient zich dat snel terug....


daarmee bewijs ik dat t geldklopperij is, afstellen op gehoor doet t vaak beter.

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #8 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 21:06:49 »
jaja, dat heb ik dus al gedaan.  -thumbsup- Maar niemand weet dus wat de toegevoegde waarde van een Vas kast is... Jammer was nieuwsgierig wat dat ding meer kan dan een stroboscoop.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #9 Gepost op: ma, 12 sep 2011, 21:38:11 »
daarmee bewijs ik dat t geldklopperij is, afstellen op gehoor doet t vaak beter.

ervaring mee?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #10 Gepost op: di, 13 sep 2011, 09:08:46 »
jaja, dat heb ik dus al gedaan.  -thumbsup- Maar niemand weet dus wat de toegevoegde waarde van een Vas kast is... Jammer was nieuwsgierig wat dat ding meer kan dan een stroboscoop.
Nou,ga dan langs de dealer leg er 50 euro voor neer en je weet het. :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #11 Gepost op: di, 13 sep 2011, 09:59:21 »
VAS  kast zoals ik het begrijp en gelezen heb;
Citaat
The VAS 505x is a universal diagnostic interface for the vehicles of the Volkswagen Group and all OBD vehicle systems from other manufacturers.

Dus : ook de mogelijkheid tot uitlezen en resetten van foutcodes, een luxe OBD interface waaraan ook een stroboscoop verbonden is om de onsteking mee af te stellen (dus -->uitlees&afstelkast). Logisch = eerst uitlezen, evt. resetten, daarna pas opnieuw afstellen.


Als jij de foutcodes zelf kunt uitlezen en resetten (ECU reset), daarna de ontsteking afstelt, nogmaals een check doet op eventuele foutcodes, dan doe je volgens mij precies hetzelfde als een VAS-kast. De AAV motor is niet zo spannend dat je daar per se een VAS kast voor nodig zou hebben volgens mij.

« Laatst bewerkt op: di, 13 sep 2011, 10:01:34 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #12 Gepost op: di, 13 sep 2011, 10:25:02 »
tegen de tijd dat een aav spannend wordt heb je last van een motor die wilt stoppen op een drukke weg zonder vluchtstrook.

 resetten van de ecu doe je eigenlijk al door de accu polen los van de accu 30 seconden tegen elkaar te houden . en 3x gasgeven tot boven de 3000 rpm met de blauwe sensor losgetrokken .(wat je ook moet doen na afstellen ontsteking ,wat alleen weer nergens staat )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #13 Gepost op: di, 13 sep 2011, 11:00:32 »
ik weet wel dat mij ook verteld werd de abu op met de kast af te stellen. Omdat dan niet alleen het ontstekingstijdstip maar ook de andere waardes waaronder ook injectie erop afgesteld worden. Wat hiervan waar is weet ik niet. Heb het nog niet gedaan heb mijn obd poort nog niet af gemaakt.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ontsteking afstellen AAV
« Reactie #14 Gepost op: di, 13 sep 2011, 12:57:28 »
en de abu op aav componenten laten lopen zou ook moeten kunnen samen met een rp gasklephuis
je hebt laagvliegers en modelvliegers .