Auteur Topic: Knipperende verlichting (koplampen en binnenverlichting)  (gelezen 436 keer)

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Knipperende verlichting (koplampen en binnenverlichting)
« Gepost op: za, 17 sep 2011, 00:15:58 »
De groene steilheck heeft een kuurtje erbij sinds kort, knipperende verlichting. Zowel de koplampen als de binnenverlichting knipperen bij draaiende motor (geen verschil in stationair en/of hogere toeren), motor uit en contact aan = niets aan de hand.

Voorgeschiedenis:

- De binnenverlichting deed het bij aanschaf (zomer 2009), maar is al snel 'uit' gegaan. Waarschijnlijk massa probleem. Dit jaar met de APK, deed alles het opeens weer na wat gefriemel bij de zekeringkast i.v.m. doorgebrande zekering van de kentekenverlichting. Ik blij, vriendin nog veel blijer. Alle knoppen zijn nu mooi verlicht.
- Eind augustus (2011) ging het acculampje na starten branden, met verhoogde toeren ging het vervolgens uit. Wat bleek, spanningsregelaar van de dynamo was gaar. (zie: *klik*). Tijdelijk een andere oude spanningsregelaar erin gezet, vervolgens deed alles het weer naar behoren.

Wat zou het zijn?

Eigen analyse (wat dat waard mag zijn -gert-), een stel zoekopdrachten op het register en met google gaf de volgende mogelijkheden:

  • spanningsregelaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (dacht ik zelf als eerste meteen, immers, gebruikt erin gezet)
  • massa probleem (is al eerder sprake van geweest denk ik, i.v.m. de binnenverlichting welke niet werkte)
  • v-snaar is op/gaar of staat te slap/te strak (zonet even gekeken, hij staat misschien wat strak...)
  • dynamo is naar z'n grootje (eventueel door een te strakke v-snaar?)

Iemand die z'n licht (niet knipperend a.u.b.) hier over durft te laten schijnen of die hetzelfde heeft gehad?  :)
« Laatst bewerkt op: za, 17 sep 2011, 10:22:33 door btracing »
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Knipperende verlichting (koplampen en binnenverlichting)
« Reactie #1 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 01:04:54 »
Inmiddels opgelost, het was inderdaad de spanningsregelaar. Nieuwe erin á €17,50 (Febi) @ Keverparts Den Haag, dealer had 'm niet op voorraad en vroeg er ook nog eens 60 euro voor. V-snaar heb ik ook wat soepeler gezet, maar die ging meteen piepen, dus weer wat strakker gezet (beetje speling nog).

[dit is er eentje voor de zoekfunctie]
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Knipperende verlichting (koplampen en binnenverlichting)
« Reactie #2 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 07:39:29 »
Mooi zo scheelt mij weer zoeken :D die van mij was 2 dagen geleden ook ineens begonnen met knipperen. Heb nog een stuk of wat van die spanningsregelaars liggen  -klus-

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Knipperende verlichting (koplampen en binnenverlichting)
« Reactie #3 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 09:24:42 »
Bij mijn golf 2 ook lang zo gereden, altijd starten en lopen. Kon een andere dynamo "krijgen" en niet verder gezocht. Resultaat was dat het probleem was opgelost. Zal dus ook wel de spanningsregelaar zijn geweest.

Ps: Ik leer en herken hier veel "oude" problemen.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Knipperende verlichting (koplampen en binnenverlichting)
« Reactie #4 Gepost op: zo, 18 sep 2011, 14:57:48 »
Zit veel verschil in prijzen van die dingen, op ebay.de vind je ze voor 10,- euro (exclusief verzendkosten). Bij dealer dus blijkbaar 60,- euro en automaterialenhandel heeft ze tussen de 32,- en 40,- euro (verschillende zaken).
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego