Ok nou veel vragen en reacties
, een auto overspuiten is afhankelijk van het werk. volgens de calculatie zijn er grofweg 4 werkzaamheden: 1: de en montage 2: Plaatwerk 3: voorbewerken 4; spuiten.
Ik ga nu even op het laatste in omdat dit relevant is en anders wordt het misschien onoverzichtelijk
De post spuiten houdt in:
1: De soort lak , de hoeveelheid natuurlijk, is het uni kleur of 2 lagen metallic. Daarnaast zijn er duurdere (basis)lakken zoals parelmoer en/of mica. dat houdt in sommige gevallen in dat er een apparte grondlaag voorgespoten moet worden.
2: blanke lak, is normaal gesproken 2 lagen (er is een keuze uit een kras vastere en dus duurdere versie) .
3:Het afplakken en ontvetten van de auto inclusief de materialen zoals plakband en afplakpapier ed.( 2 deurs polootje is minder werk dan een 4 deurs auto met 5e deur)
4:spuitcabine gebruik, denk aan verwarmen op 60 graden (40 min)en tussendrogen van de basislak.
5:Arbeidsuren, grote auto is meer werk
Voor het spuiten van een polo, dus geheel voorbewerkt en staat al in de grondverf, geschuurd en al en alleen de buitenkant. Dan is een prijs van rond de 750/1000 euro een gangbaar bedrag.
Als zo'n verzoek komt bij ons dan willen wij altijd de auto zien. Het komt bijna altijd voor dat de vlijtige doe-het- zelfer toch te grof geschuurd heeft , deuken heeft laten zitten, de filler niet goed geschuurd heeft, verkeerde materiaal gebruikt enz enz. de thuis klusser denkt meestal een 100% klusje gemaakt te hebben en als wij hem dan gespoten hebben dan valt het vaak tegen, niet strak, plamuurplekken zichtbaar, gaatjes in de lak enz enz.
Een gouden regel: een spuiter laat zien hoe goed de voorbewerker zijn best heeft gedaan. Vergeet niet dat blanke lak werkt als een vergrootglas, alle oneffenheden worden zichtbaar of uitvergroot.
Vooral met de tegenwoordige water gedragen basis lakken die op de meeste (personen) auto's zitten is het opassen geblazen wat het voorbewerken betreft!
Dit is in grote lijnen de praktijk.