Auteur Topic: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel  (gelezen 91078 keer)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #330 Gepost op: ma, 08 okt 2012, 14:25:48 »
En ook wel afgeleerd om tussen de lagen te ontvetten met thinner. Op de plekken waar het staal echt blank was lijkt de primer opgewerkt te zijn door de thinner. Volgens de verfspecialist hoef ik tussen de laklagen zelfs helemaal niet te ontvetten, alleen schuren en ontstoffen? -dunno-

bij mkijn weten niet idd. of je hebt er met vettige vingers aan gezeten.  :)
volgens mij heb je daar wel iets anders voor om dit stofvrij te krijgen maar hoe en wat precies weet ik niet.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #331 Gepost op: ma, 08 okt 2012, 18:00:27 »
Volgens mij zit er bij dat soort lagen juist een stof in die zorgt dat de volgende laag goed hecht. (polyester wel iig)
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #332 Gepost op: ma, 08 okt 2012, 18:09:10 »
je hebt speciale doekjes om te ontstoffen die kosten de kop ook niet.

Wat ik nog effe wil meegeven, je kan niet met hetzelfde naadlje wat in de spuit zit primer en lak spuiten!! tussen die 2 zit verschil in naalden omdat de primer een andere naalddikte nodig heeft dan lak!
Nou spuit je dus niet met echte autolak dus weet ik zo snel effe niet of dit wat uitmaakt met de laksoort die jij nu gebruikt, maar ik heb 3verschillende soorten naalden in m,n lakpistool.. -klus-

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #333 Gepost op: ma, 08 okt 2012, 18:22:58 »
idd  -thumbsup-

2.5 voor de spuitplamuur
1.3 voor aflakken

succes -klus-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #334 Gepost op: ma, 08 okt 2012, 18:23:54 »
@Lewis: ik neem indd aan omdat autolak heel dun is als je het spuit? -dunno-
@Ronnie: ontstofdoekjes heb ik (natuurlijk). Ging me meer om het zoeken naar bevestiging dat je tussen de lagen niet hoeft te ontvetten...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #335 Gepost op: ma, 08 okt 2012, 20:44:24 »
Lees hier weer een aantal dingen die niet kloppuh  :)

Als je primer of lak hebt gespoten kun je er binnen een aantal uren zo overheen spuiten. Als je gaat  uitharden en schuren ga je er met andere materialen of handen aan. Als je luchtgereedschap bv schuurmachine gebruik komt hier altijd vettiheid uit. Een machjne wordt gedmeerd en laat vet achter. Je stappen zijn altijd na schuren blazen en ontvetten.
Het te gebruiken spuitgereedschap/ nozzle en naald hangt af van lakfabrikant. De spuitopening voor primer us indd wel groter dan die voor kleur. Ook is er weer verzchil in kleur en blanke.
Blok je lopertjes maar goed weg anders heb je straks een lellebel :)
« Laatst bewerkt op: ma, 08 okt 2012, 20:45:55 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #336 Gepost op: ma, 08 okt 2012, 20:48:59 »
Koop voor een paar euro ook een kleefdoek. Na goed ontvetten goed afkleven. Dan lekker lakken. Wordg leuk een hele spuiter. Als je uitleg wilt voordat je begint hoor ik t hiet wel. Mag in topic -thumbsup-

Een hele overspuiter doe je niet 123....
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #337 Gepost op: di, 09 okt 2012, 10:13:29 »
Gerrit....

Als je de polo gaat spuiten hoe zou je het aanpakken. Ik bedoel waar begin en eindig je. Welke volgorde zijkant, dak, kap, voor/ achter???

Als je een beetje weet hoe aan te pakken wordt t allleen maar mooier. Als je m schildert kun je deel voor deel afmaken.

Gr
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #338 Gepost op: di, 09 okt 2012, 10:39:32 »
Ik doe eerst de moeilijke lijnen/plekken.
Daarna al het horizontale (dak, motorkap, achterklep)
Daarna de zijkanten...

Niet goed? -dunno-

Ik hoor/lees veel over achter elkaar doorspuiten, maar op het blik van de primer staat 'na 12 uur overschilderbaar'. Ik laat dus iedere laag eerst drogen... Of kan ik achter elkaar door? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #339 Gepost op: di, 09 okt 2012, 18:10:44 »
Schilderen is geen spuiten. Dan rol of kwast je en belast je je oppervlak door de reeds geschilderde verf over te schilderen.
Met spuiten kun je binnen ? een aantal uur over lakken.

Het spuiten van een hele autokun je maar op een manier doen. Zo dat ie na het drogen overal even mooi is gaan vloeien. Wel mag ie onderlangs iets meer structuut hebben dan bv bovenkant van de deur. Het dak en motorkap moeten weer gladder dan de zijkanten zijn.

Elke spuiter zou het in een andere volgorde doen. Het belangrijste is t resultaat. Bij basislak en primers vslt het wel mee. Maar blanke lak en 2k aflak zijn het eindresultaat en moeten goed zijn.

Ik spuit bij aflak eerst altijd een priklaag. Ook wel plaklaagje genoemd. Deze is niet dekkend en minder dik dan de laatste 2de laag. -thumbsup- Deze eerste laag laat je even aanplakken. Het aantal lagen ligt aan de fabrikant dit kan dus meer dan 2 zijn maar meestal niet bij 2k of blanke. Verder is temp omgeving, afzuig(stof) en temp lak/ opervlak belangrijk. 
De volgorde van de priklaag is nog niet zo belangrijk. Spuit m wel van boven naar beneden en begin bij heg dak. De tweede laag spuit ik links een dakhelft en dan de andere helft. Deze spuit je beide tot de stijlen door. Daar is t opp het kleinst en krijg je minder problemen met gladvloeien. Dan ga je terug naar de kant waar je begonnen bent en lakt daar van de achterstijl naar beneden doe ook een deel achterplaat mee. Dan spuit je naar de deur toe tot in deel van de deur. Snel naar de andere kant en daar t zelfede. Dan weer terug naar de kant waar je begonnen bent en daar pak je de deur mee en het scherm. Daar spuit je vanaf de dakstijl voor tot aan motorkap. Dan naar de andere kant weer de vloei van de lak oppakken en doe je weer hetzelfde. Deur , stijl voor meenemen en dan voorscherm. Dan spuit je meteen vanaf het scherm uit de motorkap voor de helft. Dan vanaf de andere kant de andere helft en je bent klaar
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #340 Gepost op: di, 09 okt 2012, 19:25:46 »
Zoals jij het schrijft wordt door sommigen ook soms gedaan. Dak dan motorkap en daarna zijkanten. Maarhet invloeien is t belangrijkst. Als je dak motorkap spuit kan t zijn dst je bij het opnieuw aan de stijlen beginnen overspray krijgt en het dak schraal wordt. Ik weet niet of de lak die je spuit hoogglans is en hoe snel de stopt met gladvloeien. Misschien is het een idee om delen los te spuiten. Dan heb je controle over je werk.

Good luck. Wanneer lak je hem af -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: di, 09 okt 2012, 19:31:37 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #341 Gepost op: di, 09 okt 2012, 21:34:35 »
Donderdag, hoop ik... Nu bezig met nieuwe laag primer. Valt niet mee om de bijgeschuurde plekken weer te dekken, zonder teveel op te zetten en weer met hetzelfde probleem te zitten...
Maar totnogtoe gaat het redelijk. Alleen de oude 'foute' plekken op de achterklep worden niet mooi... Maar ja, de achterklep tzt misschien nog een keertje apart doen, als het er straks niet uit te schuren blijkt. Met name in de 3-dimensionale ronding links onder de achterruit is het listig/lelijk.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #342 Gepost op: di, 09 okt 2012, 22:02:58 »
Het lelijke plekje op de achterklep (foto is 90 graden rechtsom gedraaid):

Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #343 Gepost op: di, 09 okt 2012, 23:56:03 »
In ieder geval geen duipers/lopers meer...





Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ JK-25-PS ] Polo 1 Diesel
« Reactie #344 Gepost op: wo, 10 okt 2012, 00:11:32 »
Gaat hard  -thumbsup-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..