Auteur Topic: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km  (gelezen 109766 keer)

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #480 Gepost op: wo, 12 nov 2014, 13:45:01 »
 withstupid idd je bent gemist  :)

mooi dat de G40 nog lekker door tokkelt  -thumbsup-

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #481 Gepost op: wo, 12 nov 2014, 19:10:19 »
 -welkom- terug Koen -hug-
En de kilometerstand schiet al aardig op richting de 500.000. -thumbsup-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #482 Gepost op: wo, 12 nov 2014, 21:32:40 »
Dank jullie wel  -thumbsup-
Btw de km stand is al 449.300  -sturen-

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #483 Gepost op: wo, 12 nov 2014, 23:38:58 »
Welkom terug  -thumbsup-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #484 Gepost op: do, 13 nov 2014, 16:59:28 »
Je kunt 't 't beste voorstellen met extremen.

Stel, je zet een Y stukje in de slang waarmee de computer de druk meet. En aan de Y stukje zet je een vat met 80 liter inhoud. Stel nu, de druk in het inlaattraject neemt toe doordat je 't pedaal vloert; De retourvlinderklep op 't gasklephuis sluit en de druk stijgt.  Hoelang zal het duren voor de druk in het gehele systeem overal gelijk is, en de computer de juiste waarde kan meten met de druksensor in de Digifant?   Juist: heel lang. Als de druk echter constant blijft ( je voet blijft maar op de vloer staan ), dan zal uiteindelijk de druk overal in het systeem gelijk worden en de drukmeting van de computer is vervolgens 'accuraat'. Maar je staat niet een half uur met je voet op het pedaal,. tenminste: niet altijd.

Nu zal een losse drukmeter op je dashboard geen enorme inhoud bevatten, maar de aftakking, slang en meter hebben wel degelijk een inhoud en dus een vertraging bij verandering van druk. Daarom wordt aangeraden (voor Volkswagen Motorsport beschreven in een van de handleidingen van de Polo G40 cup auto's) om de drukmeting van het systeem uit te voeren op 't drukpotje van de fuelrail.


In dit verband notitie voor mezelf: lees dit ook eens en dit.
« Laatst bewerkt op: vr, 14 nov 2014, 11:05:31 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #485 Gepost op: vr, 14 nov 2014, 18:09:28 »
Vanmiddag even wat vacuümslangen 'nagelopen' en boostmeter aangesloten volgens advies van Arno.

1. Slang (nr. 5 op plaatje 1) tussen drukpotje en "vacuümbuis met regelventiel" (nr. 2 op plaatje 2) is aantal jaren geleden vervangen, maar- zag ik - te lang en niet vastgezet. Nu alsnog op juiste lengte gemaakt (ingekort van 490mm naar 400mm) en met slangklemmetjes aangesloten.

2. Slangetje voor boostrmeter (nr. 11 op plaatje 3) was net voor de Digifant met een Y-stukje afgetakt van het originele 460mm lange slangetje tussen digifant en het regelventiel" (nr. 2 op plaatje 2).
Het slangetje (11) op plaatje 3 nu rechtstreeks op Digifant gezet. Slangetje voor de Boostmeter met Y-stuk + slangklemmetjes afgetakt van slang (5) op plaatje 1.

Auto start direct, loopt strak stationair en reageert (in stilstand) goed op gaspedaal. Boostmeter lijkt het ook goed te doen.

Proefritje later dit weekend, als ik weer een chauffeur heb :-)

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #486 Gepost op: za, 15 nov 2014, 10:17:34 »
 -klus- -thumbsup-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #487 Gepost op: di, 18 nov 2014, 20:40:37 »
Vanmiddag gecheckt

Brandstofdruk lijkt me OK.
- bij stationair ± 2,4 bar.
- na losnemen van slang van drukpotje [(nr. 5 op plaatje 1) tussen drukpotje en "vacuümbuis met regelventiel" (nr. 2 op plaatje 2)] loopt drukdirect op naar ± 3,0 bar.
- na afzetten motor daalt druk in ± 20 minuten langzaam naar ± 2,1 bar

Op passagierstoel proefrit gemaakt.
Blauwe KVStemp sensor: KVStemp afgelezen op metertje op dashboard (dus niet heel nauwkeurig); weerstand gemeten met multimeter op pennetjes van blauwe KVStemp sensor; na elke meting stekker teruggezet op sensor alvorens te starten.

1. Bij koude motor (buiten ± 8ºC) weerstand 1610 Ω
2. Motor start direct en loopt mooi stationair met A/F = tussen arm en rijk
3. Na 400 m langzaam door woonwijk rijden T niet af te lezen, maar ver beneden de 70ºC, weerstand 560 Ω en A/F al teruggelopen naar 'zeer arm'. Motor hapert iets en heeft lichte neiging tot afslaan
4. Na ruim 1 km rijden T= ± 70º C is weerstand 255 Ω en A/F pendelend
5. Na 3 km rijden T=± 80º, weerstand 255Ω en A/F pendelend, motor loopt lekker en bij VolGas gaat Boost naar 0,5 bar en A/F waarde naar 'rijk'.

Grafiek op pag. 97 van JHIMS geeft bandbreedte van de weerstandwaarden bij oplopende KVStemp vanaf 50ºC.
1/2: koude motor -> weerstandswaarde niet gegeven
3. KVStemp is vér beneden de 70ºC, maar gemeten weerstandswaarde (560 Ω) geeft aan Digifant door: KVStemp = ± 65º
4. KVStemp is ± 70ºC, maar gemeten weerstandswaarde (255 Ω) geeft aan Digifant door: KVStemp = ±90ºC.
5. KVStemp is ± 80ºC, maar gemeten weerstandswaarde (255 Ω) geeft aan Digifant door: KVStemp = ±90ºC.

Voorlopige conclusies:
- Motor draait/presteert 'koud' en 'warm' zonder noemenswaardige klachten.
- Alleen in de 'opwarmfase' hapert ie een beetje (inhouden bij gasgeven, neiging tot afslaan bij stationair en bijnwegrijden uit stilstand).
- KVStempsensor geeft in opwarmfase een onjuiste  want te hoge temperatuurwaarde door aan Digifant. Hierdoor gaat de Digifant te snel over van "verlengde inspuittijd" naar "normale inspuittijd", terwijl de ExtraLuchtSchuif nog wel 'open' blijft. De motor krijgt aldus tijdens de opwarmfase relatief te weinig brandstof, een te arm mengsel en vertoont neiging tot afslaan etcetera.

Remedie:
Nieuwe KVStempsensor die wel de goede waarden doorgeeft?
(alweer, de huidige is pas een paar maanden oud? :) )

Commentaar en suggesties welkom!

« Laatst bewerkt op: di, 18 nov 2014, 20:43:08 door KoenG40 »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #488 Gepost op: di, 18 nov 2014, 21:28:17 »
"alweer" suggereert mogelijk dat je de oude KVS sensor nog hebt.

Als je die nog hebt: Wat voor weerstandswaarde meet je bij de oude 'bij koud ( 8 graden )'?

Mooi dat je alweer proefritjes kunt maken op de passagiersstoel!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #489 Gepost op: di, 18 nov 2014, 22:25:24 »
 -thumbsup- -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #490 Gepost op: di, 18 nov 2014, 22:26:04 »
"alweer" suggereert mogelijk dat je de oude KVS sensor nog hebt.

Helaas, die oude heb ik niet meer...

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #491 Gepost op: wo, 19 nov 2014, 00:02:08 »
Heb jij de stekker van de koelvloeistoftemp-meter dan op de blauwe sensor aangesloten?

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #492 Gepost op: wo, 19 nov 2014, 23:06:25 »
Nee. Heb steeds  - met motor uit - stekker van blauwe sensor afgenomen, met multimeter de weerstand op de pootjes van de blauwe sensor gemeten en de stekker weer teruggeplaatst.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #493 Gepost op: ma, 26 jan 2015, 21:18:17 »
Gingen we weer 'ns naar Engeland,
kregen we op dag 1 al een bon  -gert-,
met bewijsstuk op internet  :)


Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #494 Gepost op: di, 31 mrt 2015, 10:24:46 »
29/03/2015: Wielwissel (winter->zomer) gedaan bij stand 456.383 km

Vanwege toekomstige verkoop van woning en bijgebouwen helaas waarschijnlijk de laatste wielwissel in de vertrouwde klusschuur
« Laatst bewerkt op: za, 04 apr 2015, 17:17:48 door KoenG40 »