Auteur Topic: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km  (gelezen 106783 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ JF - JD - 14 ] - Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #450 Gepost op: wo, 23 okt 2013, 14:24:35 »
 -thumbsup-
Zou ik ook meteen nieuwe remschoenen (laten) monteren.

Heb bij mijn Genesis de boel ook weer helemaal fris (trommels/lagers/schoenen+mechaniek/remcilinders), en dat maakt veel verschil.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF - JD - 14 ] - Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #451 Gepost op: do, 24 okt 2013, 11:02:23 »
Heden ochtend APK 09:54

Goedgekeurd na reparatie van
* JO5 1x spiegel 5.2.45 (buitenspiegel LI)
* K01 2x licht 5.2.51(standslicht RV en mistachterlicht)

Keuringsbewijs geldig tot 15 november 2014

Uitlaatgasmeting alleen bij stationair gedaan, CO waarde schommelt tussen 0,7% - 1,1%
Volgens Keurmeester volstaat deze meting omdat de auto van vóór 1995 is én geen sprake is van "het aanwezig (zijn) van lambdasonde en katalysator".

De remtrommels/-schoenen/-cilinders/-wiellagers worden later vandaag vervangen.
« Laatst bewerkt op: do, 24 okt 2013, 11:03:56 door KoenG40 »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JF - JD - 14 ] - Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #452 Gepost op: do, 24 okt 2013, 11:12:36 »
Uitlaatgasmeting is correct. Ook met lambda+aanwezige-kat -> Voor verhoogd toerental heeft een Polo géén regeling.

De waarde is alleen wel hoog of niet?
Citaat
Een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! 

POLO COUPE G40 83 KW U9 -> stationair dus onder de 0,5?
(heb je nog een katalysator?)

Nieuwe spiegel?
« Laatst bewerkt op: do, 24 okt 2013, 11:20:16 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF - JD - 14 ] - Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #453 Gepost op: do, 24 okt 2013, 11:21:58 »
Nieuw spiegelglas voor minder dan een tientje (€ 8,--)
Over die CO zal ik vanmiddag aan hem vragen hoe dat volgens hem precies zit.
« Laatst bewerkt op: do, 24 okt 2013, 11:25:18 door KoenG40 »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JF - JD - 14 ] - Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #454 Gepost op: do, 24 okt 2013, 11:29:11 »
Ja, ik meen mij een tabel te herinneren waarbij er een scheiding ligt bij 1995.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ JF - JD - 14 ] - Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #455 Gepost op: do, 24 okt 2013, 13:03:00 »
Viergasmeting is per 1-1-1993, dus meten met verhoogd toerental.
Of zijn de regels nu alweer gewijzigd -dunno-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF - JD - 14 ] - Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #456 Gepost op: do, 24 okt 2013, 13:21:39 »
APK Aanvullende permanente eisen 2013:

Afdeling 3. Emissie
§1.Koolmonoxide
Artikel 39 Aanwezigheid emissiebestrijdingssysteem
Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.

Mijn auto is in juli 1994 ingebruik genomen, dus zo'n emissiebestrijdingssysteem (katalysator en/of lambda) behoeven NIET aanwezig te zijn.

En idd, er zit géén kat (meer) in de uitlaat. daarom is Artikel 40 Controle werking emissiebestrijdingssysteem (meting bij stationair én bij verhoogd toerental) NIET van toepassing.

WEL van toepassing is

Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental
(…)
2. De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:
(…)
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
(…)

Mijn auto is in 1994 in gebruik genomen dus mag uitlaatgas niet meer dan 3,5% CO bevatten. De gemeten waarde (tussen 0,7% 1,1%) is dus goed.

(bron: APK Aanvullende permanente eisen 2013)
« Laatst bewerkt op: do, 24 okt 2013, 13:23:40 door KoenG40 »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ JF - JD - 14 ] - Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #457 Gepost op: do, 24 okt 2013, 18:22:42 »
Een blz verder bij art.42 staat wel waar ik op doelde.
Verschil zal h'm in de interpretatie van de apk-keurmeester zitten.
De mijne zegt: lambda aanwezig = emissiebestrijdingssysteem aanwezig, dus vanaf 93 verhoogd stationair.
Hmzz...toch es aankaarten bij m'n apk-boer, dit is voor reden om 93 & 94-ers te ontwijken namelijk.
Kat weg is bij mij standaard update namelijk en lambda gebruik ik alleen om m'n mengsel te meten

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF - JD - 14 ] - Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #458 Gepost op: do, 24 okt 2013, 20:01:18 »
Garageman liet mij die CO Tabel van pagina 15 zien op een geplastificeerde APK checklistkaart

De crux zit 'm in het feit dat er het woordje 'EN' staat, en niet 'OF' danwel 'EN/OF'.

Stel DE VRAAG: is het voertuig voorzien van katalysator EN een lambdasonde?

Bij mijn auto is er WEL een lambdasonde (voor het motormanagement) maar GEEN katalysator (om de uitlaatgassen schoner te maken).

Het antwoord op DE VRAAG is dus: neen!, Voertuig is NIET voorzien van katalysator EN een lambdasonde.
Dus geldt (bij voertuig uit '94 = tussen 10/86 en 7/2002) de norm max 3,5%.

Volgens hem wordt deze zienswijze bevestigd door steekproefcontroleurs van RDW.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [ JF - JD - 14 ] - Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #459 Gepost op: vr, 25 okt 2013, 21:46:55 »
 -thumbsup- @ Koen z'n uitleg.
duimpje naar beneden voor keurmeester-van-Sjon-z'n-uitleg: Een lambda = / = emissie bestrijding.  Bij een leuke BergCup uit negentienhonderd-kruik wil je ook met een (wide-band) lambda meten hoe 't mengsel is, zonder direct een kat te plaatsen.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #460 Gepost op: di, 14 jan 2014, 11:55:45 »
(bij kmst ± 438.600)

-> aan eind van de tekst een vraag: wat voor Y-koppelstukje heb ik nodig?

Zaterdag op weg naar werk:

Zodra ik het gaspedaal voor meer dan de helft intrapte, viel motor vrijwel stil.
met gaspedaal minder dan half ingetrapt kon ik wel gewoon rustig door de stad en over de snelweg tokkelen.

De A/F-meter (die signaal rechtstreeks van Lambdasensor krijgt) gaf normaal beeld (of wellicht iets 'te rijk'). De boostmeter deed evenwel niks meer, bleef op 0 staan.

Nadenken….: witte slangetje van inlaatspruitstuk naar MAP-sensor in digifant los of lek.

                        ____(3)______ boost                                                                                                                
                       /                                                                                                          
gasklephuis————(1)————<
                       \_(2)_ digifant      
                                                                           |

Overdag onder de parafan gekeken.

Witte kunstof slangetjes van (1), lag los. Aan de digifant zat enkel nog het zwarte rubberen verbindingshulsje met een restant het afgebroken —<  stuk (2)

Rest van het afgebroken —< stuk zat nog aan slangetje naar de boostmeter.

Bij gebrek aan een —< (of Y) verbindingsstuk voorlopig even slangetje (1) direct op digifant gezet. Motor loopt nu weer prima, maar boostmeter doet 't natuurlijk niet meer.

Weet iemand wat voor nieuw Y-koppelstukje (materiaal / afmettingen) ik moet kopen en waar zoiets te verkrijgen is?

EDIT: Antwoord = Garageman heeft een doosvol in alle soorten en maten  - ik ga er morgen eentje halen.
« Laatst bewerkt op: di, 14 jan 2014, 12:10:14 door KoenG40 »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #461 Gepost op: di, 14 jan 2014, 12:03:04 »
Binnendiameter van slang meten/aflezen en dan naar dealer/onderdelenboer/aquariumhandel.
Die hebbben vast wel wat liggen.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #462 Gepost op: di, 14 jan 2014, 12:05:48 »
Vissen(groot)handel/dierenwinkel met aquaria dacht ik ook gelijk aan
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #463 Gepost op: di, 14 jan 2014, 12:11:03 »
ff gebeld: Garageman heeft een doosvol in alle soorten en maten  - ik ga er morgen eentje halen.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 500.000 km
« Reactie #464 Gepost op: di, 14 jan 2014, 12:26:02 »
Nu vraag ik me nog af:

De lengte van het dunne witte plastic slangetje van inlaatspruitstuk naar digifant heeft een door VW 'voorgeschreven' lengte en binnendiameter.

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het gegeven dat lengte en diameter van een leiding van invloed is op de flow en de druk aan het andere eind (lees: bij de digifant resp. de boostmeter). Hierbij is (denk ik) geen sprake van flow en dynamische druk, maar wel van statische druk.

Bij wijziging in diameter of lengte meet de mapsensor in de digifant een 'onjuiste' waarde, althans een waarde die niet overeenkomt met de waarde waarmee de digifant moet rekenen.

Wat is de invloed van de aftakking naar de boostmeter op de aan de MAP-sensor doorgegeven onder- en overdrukwaarden?