Auteur Topic: Oliedruksensoren & werking.  (gelezen 2264 keer)

Offline Zoeff

  • Non-Register lid
  • Berichten: 174
  • Geslacht: Man
Oliedruksensoren & werking.
« Gepost op: zo, 13 nov 2011, 11:36:56 »
Hallo allemaal.

Heb een vraag. Mijn NZ motor heeft twee oliedruksensoren in de cilinderkop zitten.
Een zwarte en een bruine.

Wat zijn de functie's van deze sensoren? Waarom heb ik er twee?
Is er een voor de computer en een voor het dashbord?


Alvast bedankt voor jullie moeite.

Gr
-Binnendoor is nooit om-

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruksensoren & werking.
« Reactie #1 Gepost op: zo, 13 nov 2011, 12:47:50 »
hoge en lage druk. :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Zoeff

  • Non-Register lid
  • Berichten: 174
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruksensoren & werking.
« Reactie #2 Gepost op: zo, 13 nov 2011, 20:26:33 »
Dus een geeft eeen waarschuwing bij een te hooge oliedruk?
welke van de twee is dat?

gr
-Binnendoor is nooit om-

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruksensoren & werking.
« Reactie #3 Gepost op: di, 15 nov 2011, 12:48:24 »
nee niet te hoog, maar voor de hogere drukken,
een voor stationair, ander voor op toeren..

volgens mij is met de gele draad voor stationair, en de blauwe voor toeren
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Oliedruksensoren & werking.
« Reactie #4 Gepost op: di, 15 nov 2011, 13:31:49 »
Als ik JHIMS goed lees zijn het gecombineerde sensoren-schakelaars.

De ene regelt dat het oliedrukLAMPJE gaat branden als bij ingeschakeld contact EN toerental  minder dan 2100 de oliedruk lager dan 0,3 bar is

De andere sensor-schakelaar regelt dat er een harde PIEPTOON uit je dashboard klinkt afgaat als bij toerental hoger dan 2100 de oliedruk langer dan één seconde beneden een zekere waarde komt: 1,4 bar (bij hydrostoters) of 1,8 bar (bij sleeptuimelaar). (overigens gaat dan ook het lampje branden)

Bruine draad is van de 0,3 bar (lampje) sensor-schakelaar.
Zwarte is van de 1,4 bar (pieper) sensor-schakelaar bij hydrostoters.
Wit ingekleurd van de 1,8 (pieper) sensor-schakelaar bij sleeptuimelaars.

Volgens JHIMS (p. 227) heeft VW ook enige tijde een 0,25 bar sensor-schakelaar gebruikt met blauwe draad.

Offline Zoeff

  • Non-Register lid
  • Berichten: 174
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruksensoren & werking.
« Reactie #5 Gepost op: di, 15 nov 2011, 22:14:41 »
Bedankt voor jullie duidelijke antwoord!

 -thumbsup-
-Binnendoor is nooit om-

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruksensoren & werking.
« Reactie #6 Gepost op: za, 05 sep 2020, 17:16:30 »
Even een oud topic actief maken.

Ik zit met een klein vraagje. Ik mijn polo 1F heb ik een 1.6 AEE uit een 6N gebouwd. Nu blijft het olie lampje branden. Als ik de tellerunit nakijk heb ik pen 14/9 OEL, een weerstand, controle lampje en T14/4 geschakelde plus. (zie foto). Dit is ook precies wat de vraagbaak ook laat zien.

Mijn oliedrukschakelaar 0,3 bar is met stilstaande motor open. Met stationair dicht. Dit is toch vreemd? Het zou zo moeten zijn dat ik het contact aan zet dat het oliedruklampje gaat branden en zodra ik de motor start dat het lampje uit gaat? Dan moet de oliedrukschakelaar toch met motor uit dicht staan en met motor aan open?
Als ik naar de auto-onderdelensite zoek naar de oliedrukschakelaar van een 6N 1.6 uit 1997, dan zie ik dat deze ook gebruikt wordt in de polo 2. De tellerunit is trouwens eentje uit een golf 1 cabrio. (ik had even niets anders).
« Laatst bewerkt op: za, 05 sep 2020, 17:18:52 door Jorp »
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Oliedruksensoren & werking.
« Reactie #7 Gepost op: za, 05 sep 2020, 17:36:06 »
Ik denk dat ik er achter ben.
6N heeft een sluit functie Normaly open dus.
86c heeft een opener functie Normaly closed dus.



6N 030919081b
86c 056919081c
« Laatst bewerkt op: ma, 07 sep 2020, 14:20:43 door Jorp »
Derby 1F 1981 in aanbouw.