Auteur Topic: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...  (gelezen 3897 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #30 Gepost op: do, 15 dec 2011, 09:05:25 »
Zeiden die experts dat dit niets uitmaakt of zeiden ze dat dit niets uit zou moeten maken?

maakt idd. niet uit.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline ThapOlO

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #31 Gepost op: ma, 26 dec 2011, 10:42:50 »
Raar...

Overigens lekte die van mij na de kopwissel ook nog.... op de klepdekselpakking..... en daarna bij de olievuldop.
Als je beide helften netjes hebt schoongemaakt met een fijn schuurpapier, overigens eerst in olie gedrenkt papier in je cilinders stoppen, weet je zeker dat daar geen vuil in komt.
Dan zou het geheel moeten passen...
Vlak is te controlleren met een waterpas en voelermaat, maar die heb je vaak niet eens nodig want meestal is krom zo krom dat je de met een lamp aan een kant van de waterpas maar hoeft te schijnen om te zien dat het licht onderdoor straalt...

Momentsleutel is maar een maar... Altijd na gebruik op 0 zetten en niet mee gooien....

Het zijn geen rekbouten, hergebruik is mogelijk, alleen heb je dan geen oude bouten om te gebruik en als paspen.
Eldring koppaking heb ik er nu ook tussen zitten...
Gr, Evert M

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #32 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 11:16:27 »

Het zijn geen rekbouten, hergebruik is mogelijk, alleen heb je dan geen oude bouten om te gebruik en als paspen.

Weet bijna zeker dat het rekbouten zijn, in principe NIET hergebruiken, tenzij je echt niets anders hebt  :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #33 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 11:31:54 »
Bijna zeker...

Zijn (volgens mij) bijna zeker géén rekbouten. (in principe NIET hergebruiken echter, tenzij je niets anders hebt).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #34 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 12:00:03 »

Het zijn geen rekbouten, hergebruik is mogelijk.


 -thumbsup- klopt..

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #35 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 12:41:02 »
Kan iemand daar dan 1x duidelijk over zijn waarom het wel of niet zo is? Met heel veel 'bijna zekertjes' is er nog niets uit te sluiten  :) 

Een rekbout heeft een verjonging in de schacht --> oprekken van het materiaal tot in het plastisch/elastische gebied (blijvende rek). Een standaard bout belast je tot in het elastische gebied (geen blijvende rek).
In onderstaand topic wordt ook beweerd dat het wel én niet een rekbout is. Niet hergebruiken én geen rekbout zijn klinkt in ieder geval niet logisch. Als zelfs Serge het heeft over rekbouten.....

http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10092.msg301038.html#msg301038
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #36 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 12:49:02 »
Bij vw dealer en duitse polo sites word ook aangegeven dat het GEEN rekbouten zijn!
en hergebruiken kan gewoon hoor waarom zou dat niet kunnen? tis geen drukvulling motor die met 2bar de kop eraf knalt :)

Ik ben van mening dat het GEEN rekbouten zijn..

En wat betekend dit?

Als zelfs Serge het heeft over rekbouten.....
« Laatst bewerkt op: wo, 28 dec 2011, 12:56:44 door Lewis-coupe »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #37 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 12:55:29 »
en hergebruiken kan gewoon hoor waarom zou dat niet kunnen? tis geen drukvulling motor die met 2bar de kop eraf knalt :)



Waar beweert VW dat? Zou graag een stukje 'bewijs' zien  -hitit- -naughty-  Ook op duitse fora kom ik de combinatie "dehnschrauben (rekbout) en Polo" vaak tegen.

Als het geen rekbouten zijn is hergebruik inderdaad niet een probleem, vandaar ook mijn twijfels. Als er aan de ene kant geroepen wordt dat het geen rekbouten zijn, maar hergebruik ook niet verstandig is ben ik 't spoor bijster  :)  Serge weet meestal wel waarover hij praat, vandaar die opmerking. -thumbsup-

Ik heb zelf vervelende ervaringen met hergebruik van VW kopbouten --> bij de laatste 180 graden aandraaien was het net alsof je een kopbout van kauwgom aandraaide, totaal geen weerstand meer. Dat was voor mij een 'indicatie' dat het wel eens om rekbouten zou kunnen gaan.
« Laatst bewerkt op: wo, 28 dec 2011, 13:06:57 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #38 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 13:00:06 »
nou als ik de dingen goed lees maakt die meneer serge ook wel eens fouten...

Ik weet ook waar ik over praat maar dat wil niet zeggen dat als ik ergens over begin het direct de waarheid is!
Maar dat heeft weer niks met de term rekbouten te maken -hug-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #39 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 13:10:52 »

Ik weet ook waar ik over praat maar dat wil niet zeggen dat als ik ergens over begin het direct de waarheid is!
Maar dat heeft weer niks met de term rekbouten te maken -hug-

Kom dan maar eens met bewijs over de wel/niet rekbouten -uitlachen- -thumbsup-  Wil wel eens weten hoe 't écht is  -naughty-

Serge gaat vaak tot 't randje, dan ligt een foutje op de loer  -thumbsup- Hij is iig wel zo eerlijk om het toe te geven -hitit-

 :) -hug-   
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #40 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 14:29:14 »
ik heb helaas niet het bewijs voor wel of niet rekbouten zijnde anders had ik dat graag getoond..
wel is er ontzettend veel feedback over de wel of niet kan van het hergebruiken van rekbouten!

effe voor de goede Orde, het is altijd beter om nieuwe te gebruiken natuurlijk -klus-

http://www.motor-talk.de/forum/zylinderkopfschrauben-t644967.html
dit is maar 1 voorbeeld van google :)

rekbouten = Dehnschrauben
Ik zoekte via google      Dehnschrauben Wiederverwenden  en ook nog eens met vw polo erachter..

Gr Lewis

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #41 Gepost op: wo, 28 dec 2011, 14:40:42 »
Logisch nadenken zegt dat het óf rekbouten zijn, óf bouten die je kunt hergebruiken. Als het rekbouten zijn is het niet verstandig om ze opnieuw te gebruiken, of het nou een VW Polo is of een Jaguar XJS...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #42 Gepost op: do, 29 dec 2011, 00:36:13 »
Ooit wel eens goed gevoeld tijdens het aanhalen van de kopbouten ? Zo te lezen doen niet veel mensen dat , die halen die 2 x90 graden aan en dat was dat .
Na een "paar" kopjes gedaan te hebben kan ik je wel vertellen dat er verschil zit in imitatie bouten en originele/(febi is tegen woordig geloof ik huismerk)kopbouten.
 Bij de originele boueten voel je de weerstand toenemen tijdens de 1e 90 graden ,bij de 2e 90 graden blijft deze gelijk en rek je dus de bout op , je drukt nu niet meer de pakking samen .
 bij de imitatie bouten voelt het alle 2 de 90 graden gelijk aan als kauwgom en rek je dus deze bouten verder uit en heb je minder aandruk kracht .
 Dus je maakt gebruik van de rek van de bouten . dit is te controleren door een gebruikte kopbout op te meten ( je zult daar een verjonging in het bovenste schroefdraad zien (tienden van mm )) en een nieuwe kopbout . de nieuwe kopbout is korter .

ook ik heb ze hergebruikt ,maar het is niet aan te raden om dit met kopbouten te doen .De rek is er eigenlijk uit en je hebt minder aandruk kracht aan het eind van het verhaal.
En dan nog iets over google , gebruik het juist anders vindt je alleen de informatie die naar jou bekkie is gespekt.Het internet staat barstensvol met foutieve informatie dankzij mensen die denken iets te weten dankzij internet (die hebben de melk wel horen klotsen ,maar weten niet waar de tepels hangen ).
 Stap dan liever naar een wat oudere monteur in een revisie bedrijf en vraag het aan die persoon ,wedden dat je dan betere info krijgt.
« Laatst bewerkt op: do, 29 dec 2011, 00:39:17 door Serge »
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #43 Gepost op: do, 29 dec 2011, 00:41:40 »
Kom dan maar eens met bewijs over de wel/niet rekbouten -uitlachen- -thumbsup-  Wil wel eens weten hoe 't écht is  -naughty-

Serge gaat vaak tot 't randje, dan ligt een foutje op de loer  -thumbsup- Hij is iig wel zo eerlijk om het toe te geven -hitit-

 :) -hug-   

het liefste ga ik verder dan het randje en stop ik bij de wortel  :)

Klopt dat ik ver ben gegaan inderdaad met motoren tot het randje en er voorbij .het heeft me wel veel kennis opgeleverd (en een lege portemonai)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Koppakking lekt olie voor de 2de keer...
« Reactie #44 Gepost op: do, 29 dec 2011, 01:05:08 »
Net voorbij het randje stinkt het, Serge...  :)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!