Auteur Topic: olie druklampje altijd uit...  (gelezen 1036 keer)

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
olie druklampje altijd uit...
« Gepost op: zo, 04 dec 2011, 10:26:37 »
 Toen ik oliedruk ging meten viel me op dat als ik het contact aanzet(zonder dat de motor loopt) dat het oliedruklampje niet brand. Als ik het draadje van 1 van beide sensors aan aarde hang met draaiende motor gaat er ook niks branden. Zou het ledje kapot zijn? Heeft iemand hier ervaring mee, bekend probleem oid?
Gezien de 2 sensors, een voor stationair en een voor normale olie druk verwacht ik dat er ook nog iets van logica achter zit die bepaald wanneer het ledje precies brand. Komt iemand dit bekend voor of heb ik weer wat bijzonders (net als die olie lekkende koppakking)....?

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #1 Gepost op: di, 06 dec 2011, 20:13:57 »
Ga ik doen, maar dacht zal eerst eens vragen of het bekend probleem is, met de zoekfunctie kon ik er niet veel over vinden en ledjes gaan niet heel snel stuk maar wie weet is het zo simpel. Binnenkort de kmteller unit maar even uitbouwen.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #2 Gepost op: di, 06 dec 2011, 21:46:02 »
En de huidige situatie is? Niet beide draadjes op originele oliedruksensors, begrijp ik?

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #3 Gepost op: di, 06 dec 2011, 23:54:45 »
@Sjon: Wat bedoel? Alles is gewoon aangesloten en de oliesensors zijn goed, net als de druk. Als je het contact aan zet zonder te starten brand het oliedruklampje ook niet.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #4 Gepost op: wo, 07 dec 2011, 09:57:17 »
Even puur-technisch: zijn de waarschuwingslampjes wel LED-jes? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #5 Gepost op: wo, 07 dec 2011, 12:25:12 »
@Sjon: Wat bedoel? Alles is gewoon aangesloten en de oliesensors zijn goed, net als de druk.
Als je het contact aan zet zonder te starten brand het oliedruklampje ook niet.
Kon dit niet uit je verhaal opmaken: ik dacht misschien dat er nu 1 draadje niet aangesloten is,
dan zou 't logisch zijn namelijk dat 't lampje niet doet wat ie mot doen.

Dat weet ik 't voor de rest ook niet.

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #6 Gepost op: ma, 12 dec 2011, 08:49:59 »
Dit weekend de boel maar eens echt goed bekeken en op internet gezocht hoe het precies werkt. Blijkt dat die oliedruksensors allebei anders werken. De hoge druk sensor is open zonder druk. De lage druk sensor is dicht(gesloten) zonder druk. Echter als ik het draadje van de lagedruksensor aan massa hing ging het ledje(@Gerrit, het zijn  ledjes) niet aan. Dus tellerunit uitgebouwd, bleek dat de ledjes van de olie en temperatuur "gesaboteerd" waren. Blijkbaar hadden ze in het verleden te veel storing gegeven en hebben ze voor het gemak de ledjes eruit gehaald, pootje eraf geknipt en weer terug gestopt. De ledjes zijn namelijk te wisselen zonder solderen en zitten in een voetje geklemd. Pootjes er weer aan gesoldeerd en de lampjes knipperen nu. Van de week even de lagedruksensor vervangen. Wat me alleen nog niet gelukt is, is om een hoog olie druk probleem te simuleren. Ik zou denken dat als je de hogedruksensor los koppelt, dus een open verbinding, en je geeft gas boven de 2000 toeren dat ogenblikkelijk het lampje moet knipperen en de zoemer moet gaan. Dat gebeurt dus niet. Ik het de bedrading van de sensor doorgemeten, die is goed. Nu  is het ook afhankelijk van het toerental van de motor, misschien dat dit signaal niet aankomt... of zou je het toerental voor een langere tijd boven de 2000 toeren moeten houden voor dat de waarschuwingsunit reageert? Heeft iemand daar ervaring mee? Senors wel eens los gekoppeld en gas gegeven?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #7 Gepost op: ma, 12 dec 2011, 18:12:18 »
Er begint bij mij wel een lampje te branden

1. koppakking lekkage
2. hoge LAGE oliedruk
3. Lampje oliedruk gesaboteerd!!

Zou eerder aan 'lage oliedruk' denken --> oververhitting en/of flinke slijtage?! 
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #8 Gepost op: ma, 12 dec 2011, 18:56:25 »
En het eveneens gesaboteerde KVS-lampje...
Kortom, kans op dood blikke en 'oplichting' door (een) vorige eigenaar?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline coupeetje

  • Non-Register lid
  • Berichten: 213
  • Geslacht: Man
  • Ron Schelberg
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #9 Gepost op: ma, 12 dec 2011, 22:22:57 »
ik heb het ook eens gedaan met een cockpitje van een een passat,storing in de cockpit en die irritante zoemer wat je veel ziet op forums,alleen was bij mij alles in orde alleen die zoemer af en toe,maar hoe je het weer aan de gang krijgt?ik zou er een andere tellerbak inhangen daar zit het probleem en denk dat er meer is gedaan aan de printplaat,check die eens evt
« Laatst bewerkt op: ma, 12 dec 2011, 22:26:29 door coupeetje »
polo 1 l ''75, audi 50 gls ''77, polo 1 ls ''78, polo 2 coupe gt ''88, polo 2 sedan, polo 2 coupe ''88, polo 2 coupe sprinter ''89, polo 2 coupe '90 nz, polo 3 coupe, action aav, huidige wagen

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #10 Gepost op: di, 13 dec 2011, 10:57:54 »
 withstupid

Het stukje electronica wat tussen de drukschakelaars en de led/zoemer zit kan ook defect zijn.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #11 Gepost op: di, 13 dec 2011, 18:36:59 »
(...) Wat me alleen nog niet gelukt is, is om een hoog olie druk probleem te simuleren. Ik zou denken dat als je de hogedruksensor los koppelt, dus een open verbinding, en je geeft gas boven de 2000 toeren dat ogenblikkelijk het lampje moet knipperen (...)

Bij mijn motor is de oliedruk koud stationair bijna 7 bar en bij 2700 rpm - hoger ga ik nooit direct na een koude start - dik 7 bar (schaal van oliedrukmeter gaat niet verder). Bij die druk (nog) geen waarschuwingslampje. Naarmate de olietemperatuur hoger wordt, vanaf >= 80șC op olietemperatuurmeter, is de druk ± 2 bar bij stationair op en komt bij hoge RPM niet boven de ± 6 bar.

Daarom denk ik dat je een hele hoge oliedruk het best simuleert met hoge rpm bij echt koude motor (maar ja, dat is dan misschien weer niet echt goed voor je motor).

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #12 Gepost op: di, 13 dec 2011, 19:08:50 »
Merk dat er wat verwarring ontstaat door mijn woordkeuze. Met hoge oliedruk sensor bedoel ik een sensor die reageert op een oliedruk ONDER de 2 bar oid. Maw beide sensors hebben tot doel om een te lage druk te detecteren. De ene bij dacht ik onder 0.3 bar en de andere bij 2000 toeren of meer bij minder dan 2 bar oid. Overigens met mijn oliedruk is niks mis, die heb ik nagemeten met een oliedrukmeter.  Bij mij is de oliedruk bij een koude motor ook 7 bar en bij een warme motor maximaal bijna 5 bar.

De hoge druk oliesensor zou bij een te lage druk een open connectie moeten hebben(als het klopt wat ik heb gelezen) dus is heel simpel te testen bedenk ik me net door het draadje los te trekken en rondje te gaan rijden. Ga ik zo dus maar even doen.

Overigens motor is ook niet versleten, alle 4 de cylinders zitten rond de 12 bar compressie.
« Laatst bewerkt op: di, 13 dec 2011, 19:10:43 door Xander73 »

Offline Xander73

  • Non-Register lid
  • Berichten: 87
  • Polo 1.3 fox 40kw AAV 1992
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #13 Gepost op: di, 13 dec 2011, 20:19:48 »
Net getest... doet het TE goed. Blijjkt dus dat het je de motor even(sec of 10) op toeren moet houden met losgekoppelde sensor. Daarna wordt je gestoord van het gepiep. Kreeg het stekkertje zonder tang niet erop dus met gepiep naar huis gereden... -gert-
Kortom alles lijkt te werken. Alleen lage druk sensor nog even vervangen.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: olie druklampje altijd uit...
« Reactie #14 Gepost op: di, 13 dec 2011, 21:18:11 »
 -thumbsup-