Auteur Topic: Start niet maar ook weer wel ...  (gelezen 5269 keer)

  • Gast
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #15 Gepost op: do, 09 jan 2003, 22:50:30 »
ach als het aan de olie ligt 1 plus punt van het weekend word het iets warmer.
schakelen gaat ook ff moeilijk bij de eerste op trek van de 1 naar zijn 2.
mijn polo sputterd ook tegen met dit weer 'smorgens net als zijn eigenaar heeft ook een hekel aan kou en vroeg op staan.

zo baasje zo polo. :D

Ow jongen bij vriesweer is het echt een ellende, maar dat mag ook!
Ik houd er wel rekening ermee dat in februari van dit jaar mijn polo 14 jaar word!
Ik weet niet hoe oud jou polo is of van je vriendin, maar is gewoon waarschijnlijk een ouderdomskwaaltje en dat mag best voor zo'n karretje!

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #16 Gepost op: do, 09 jan 2003, 23:47:16 »
Tis mijn meest jonge auto : ze is 21 jaar .. uit '82

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #17 Gepost op: vr, 10 jan 2003, 16:42:12 »
ik neem aan dat gert er ook moeite mee heeft om met dit weer vroeg op te staan?
dus de polo ook :D
mijn polo is van 94 en de andere is van 89.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #18 Gepost op: vr, 10 jan 2003, 20:07:33 »
Ik heb inderdaad ook moeite met het schakelen, tis net alsof de olie van dikke stroop is, daarom moet je ook eigenlijk je olie twee keer in het jaar verversen.
Zomers wat dikkere olie en swinters de dunnere olie

Misschien word het tijd voor een vraagbaak, of nog beter:
gewoon eens de handleiding van de Polo doorlezen.

De versnellingsbak bevat 'versnellingsbak-olie' en hoeft niet ververst te worden. Nooit niet. (volgens VAG).

Nou is het wel zinnig om de bak-olie na een jaartje of 15 / 20 toch maar eens te wisselen. 2 keer per jaar is wel errugh vaak.

De motorolie kan je best wat vaker wisselen. minimaal 1 keer per jaar, of elke 10.000 kilometer. Als je wat duurdere olie gebruikt mag de interval wat omhoog (15.000). Elke 2e olie-wissel ook even je olie-filter wisselen. Rijd je veel, lange stukken, dan kan de interval nog wat omhoog. Rijd je veel korte stukjes, dan kan ie wel omlaag, maar dan komt de 'minimaal 1 keer per jaar' regel al snel om de hoek kijken. Als je slechts 1 keer per jaar wisselt, dan liefst altijd je olie-filter meenemen.

Ik zelf rij met 10W40, Semi-Syntheet, met sleeptuimelaarkop. Sleeptuimelaars lopen ook goed met iets dikkere (goedkopere) olie. Hydro-stoters krijgen al snel last van 'tikkend geluid' als de koude olie te dik-stroperig is. geen 15W40 dus, maar liever 10W40.
Een vol-syntheet durf ik niet aan, omdat dat 1) mij iets te duur is, en 2) die iets 'te' veel reinigende eigenschappen heeft, en 3) dat misschien wel erg veel lawaai gaat geven (met de sleeptuimelaar kop).

Ochja: voordeel van semi-syntheet: reinigende werking (minder snel aanslag/sludge vorming), en het behoud langer zijn smerende eigenschappen. Een 'afgewerkte olie' heeft namelijk een minder goed smerende werking als nieuwe.

MVG
Jaap Peters
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Douwe

  • L86C-0029 "Blikopener"
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.791
  • Geslacht: Man
  • Blikopener
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #19 Gepost op: vr, 10 jan 2003, 21:52:01 »
Hoezo geen vol-syntheet in een sleeptuimelaarkop?
'K heb nog ergens een Audi 50 staan.Loopt al jaren met 0w40.
Deze olie hoef ik weer niet in de G40 te doen,krijgt ie last van knipperligies op z'n klokkenpaneeltje en de oliedrukmeter doet dan ook wat raar   :D
De G loopt dus tegenwoordig met 5w60;zal ook wel de reden zijn van de vlotte (zeer)koude start.



Niks Oldskool, gewoon OUD én ORIGINEEL!

Offline Jeroen

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #20 Gepost op: vr, 10 jan 2003, 22:05:43 »
Diesel is 1x 10 seconden gloeien, koudestart hendel uit en klaar.
Och ja olie wisselen? elke 1000 km een litertje ofzo
De goedkoopste dus, maar bij de ALDI is ie uit het assortiment.
Gelukkig heeft de sligro nog el cheapo zooi...
grz
Jeroen

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #21 Gepost op: za, 11 jan 2003, 00:01:49 »
Ik gebruik 15 w40 half syntetisch in mijn NZ-tje. Klinkt lekker, rijd soepel geen koude start problemen geen gehu....hu....hu....hu....start.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #22 Gepost op: za, 11 jan 2003, 00:10:07 »
Man hou op met die olie van de aldi , geen kl... waard , heb er ooit een 1,6 l diesel mee kapot gereden
 -angry-

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #23 Gepost op: za, 11 jan 2003, 00:48:31 »
Rij al jaren opde "goedkope" zooi ...

Geen problemen mee omdat zelfs olie aan een keuring onderhevig is

Tis hetzelfde als met waspoeder : er zijn maar 2 producenten en bij de ene stoppen ze er een citroenluchtje in en bij het andere merk wasmiddel enzymenoplossers .

Het merk bepaalt de prijs .
En nu niet aankomen met de superolie van weet ik wat voor merk : we rijden maar een Polo hoor .
Toevallig in mijn gereviseerde blok wel olie zitten van 7 euro per liter ... kan het weggooien LOL

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #24 Gepost op: za, 11 jan 2003, 08:47:25 »
Mijn 10 W 40 semi-syntheet is ook niet duur hoor :-). Sterker
nog: het valt in de catagorie 'huis-merk'

Maar dat wil niet zeggen dat alle goedkope shit goed is.


Zoals je al zegt: ook goedkope olie krijgt een 'labeltje' mee.
en dan is goedkope olie al snel 15W50 ipv 15W40 of 10W40..

En de echt goedkope shit is volledig op minerale basis. Die is (zolang de dop nog op de kan zit), 'net zo goed' als de vol-synthetische variant, met de zelfde klassering, maar
zo snel je het in je blok gooit, gaat de vol-minerale sneller achteruit als de vol-syntheet.

Ik hou dan ook geen pleidooi voor 'dure-merk-olie', maar voor 'de juiste viscositeit' en 'de betere verversingsinterval'..

mocht je 30W80 in je blok gooien, van de shell, tegen 15 euro de halve liter, dan draait je blok zich 's ochtends nog eens om, en slaapt verder. Met 15W40 van de Aldi (tegen een euro de liter) heb je dat dan weer niet :-)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #25 Gepost op: za, 11 jan 2003, 10:29:22 »
Word !!!!!!

En een beetje blok in onze pakhuizen en gebakkies zorgt er zelf wel voor dat er steeds olie bijmoedt .. dus verversen is voor de afvalligen onder ons  :P

Offline JurG40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 161
    • www.strictlyjettas.com
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #26 Gepost op: za, 11 jan 2003, 10:50:48 »
Ik rij met Mobil Super S voor 2 euro de liter.

En bij mijn 86-er coupe was het verschil duidelijk te merken toen ik de hema rotzooi eruit haalde.

Olie moet je motor smeren, het vuil en warmte afvoeren, diverse temperaturen aankunnen zonder dat veel van deze eigenschappen verandert.

Waarom wel veel geld aan mistlampen, booskijkers etc etc uitgeven en dan op onderhoud bezuinigen?
Jetta 1992
Santana 1984

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #27 Gepost op: za, 11 jan 2003, 12:09:07 »
Barking at the wrong tree sweety  :P

Laat ik het zo zeggen : met die goedkope shit heb ik misschien wel 30000 km gereden als het niet meer is .

Oude bakkies hebben juist rotzooi nodig ...

Offline JurG40

  • Non-Register lid
  • Berichten: 161
    • www.strictlyjettas.com
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #28 Gepost op: za, 11 jan 2003, 12:53:48 »
Wat jij wil. Al gooi je er Remia in.

 ;)
Jetta 1992
Santana 1984

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
Start niet maar ook weer wel ...
« Reactie #29 Gepost op: za, 11 jan 2003, 12:53:50 »
Voor mij niet gelaten , jullie doen maar , bij  mij komt er geen rommel meer in hoor , ik gebruik ook wel minirale olie , maar voor mij geen supermarkt rommel voor de hobbyist , het is me te belangrijk een goed onderhouden motor te hebben en dan kijk ik niet op één euroke , je moet ook vertrouwen hebben in die producten he :)