Ik heb inderdaad ook moeite met het schakelen, tis net alsof de olie van dikke stroop is, daarom moet je ook eigenlijk je olie twee keer in het jaar verversen.
Zomers wat dikkere olie en swinters de dunnere olie
Misschien word het tijd voor een vraagbaak, of nog beter:
gewoon eens de handleiding van de Polo doorlezen.
De versnellingsbak bevat 'versnellingsbak-olie' en hoeft niet ververst te worden. Nooit niet. (volgens VAG).
Nou is het wel zinnig om de bak-olie na een jaartje of 15 / 20 toch maar eens te wisselen. 2 keer per jaar is wel errugh vaak.
De motorolie kan je best wat vaker wisselen. minimaal 1 keer per jaar, of elke 10.000 kilometer. Als je wat duurdere olie gebruikt mag de interval wat omhoog (15.000). Elke 2e olie-wissel ook even je olie-filter wisselen. Rijd je veel, lange stukken, dan kan de interval nog wat omhoog. Rijd je veel korte stukjes, dan kan ie wel omlaag, maar dan komt de 'minimaal 1 keer per jaar' regel al snel om de hoek kijken. Als je slechts 1 keer per jaar wisselt, dan liefst altijd je olie-filter meenemen.
Ik zelf rij met 10W40, Semi-Syntheet, met sleeptuimelaarkop. Sleeptuimelaars lopen ook goed met iets dikkere (goedkopere) olie. Hydro-stoters krijgen al snel last van 'tikkend geluid' als de koude olie te dik-stroperig is. geen 15W40 dus, maar liever 10W40.
Een vol-syntheet durf ik niet aan, omdat dat 1) mij iets te duur is, en 2) die iets 'te' veel reinigende eigenschappen heeft, en 3) dat misschien wel erg veel lawaai gaat geven (met de sleeptuimelaar kop).
Ochja: voordeel van semi-syntheet: reinigende werking (minder snel aanslag/sludge vorming), en het behoud langer zijn smerende eigenschappen. Een 'afgewerkte olie' heeft namelijk een minder goed smerende werking als nieuwe.
MVG
Jaap Peters