Auteur Topic: Benzinetank poedercoaten?  (gelezen 5132 keer)

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Benzinetank poedercoaten?
« Gepost op: do, 22 mrt 2012, 08:34:19 »
Ik heb van de week net een nieuwe 36 liter tank besteld van klokkerholm (toch wel een verrot halsje van de 1F). Er zijn mij al velen voor gegaan, dus wie kan mij vertellen of de binnenkant van de klokkerholmtanks ook behandeld is (buiten een eventuele zink laag om). Ik wil namelijk eens kijken of ik dat ding kan laten poedercoaten (mits tegen een fatsoenlijke prijs). De (transport)lak op de buitenzijde kan ik natuurlijk zelf wel verwijderen, maar zit er ook een dergelijk laagje aan de binnenzijde? Aangezien de tank de oven ingaat natuurlijk.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #1 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 08:37:46 »
Hmm....

Hij is vast ook binnenin behandeld.

tja. het blijven keuzes.
Eigenlijk zou ik niet gaan voor poedercoaten maar voor Rx5 en Rx10.
Dit is benzinebestendig dus zou eigenlijk, in theorie, beter zijn dan coaten.
Dat maakt het ook makkelijker:
buitenkant stralen (of nog beter gewoon met verfverwijderaard behandelen) en dan lekker zelf aan de slag met een kwast / roller.

De binnenkant hoeft ook niet beter.
Als er benzine in zit en je de auto regelmatig gebruikt roest hij bij mijn weten niet  van binnen weg.

maar goed. dat zou mijn suggestie zijn

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #2 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 08:41:09 »
je kan de binnenkant van de tank eventueel behandelen met tapox:
onderaan de site:
http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm
http://www.rustbuster.nl/Fertan/Tapox.htm

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #3 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 09:39:50 »
Heb je de tank ook al binnen? Er gaan geruchten op het net dat er bij Klokkerholm beangstigende stilte heerst... -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #4 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 10:10:40 »
Nee ik heb hem nog niet, maar ik heb gisteren nog een mailtje gehad met een status-update van Euro-Autoparts. De status luidt: besteld. (Nu ga ik er van uit dat dat betekend dat zij hem besteld hebben bij Klokkerholm) want ik heb hem zelf toch echt aan het begin van de week bij Euro-Autoparts besteld. Zodra ik hem heb meld ik het wel even.

Voor wat betreft de tank: Ik wa van plan om enkel de buitenkant te coaten (aangezien je binnenin niet de 100% hechting krijgt, omdat je niet kan stralen) Het gaat mij er voornamelijk om dat de binnenzijde geen niet-hittebestendige afwerklagen heeft. Zink is prima, gefosfateerd moet ook nog wel gaan, maar zodra daar iets van lak oid in zit dan wordt het al minder. De tank voor de 2F heb ik destijds geheel in de epoxy gezet en afgelakt. Daarna heb ik hem helemaal in antisteenslag gezet. Houdt waarschijnlijk prima, maar poedercoaten + antisteenslag lijkt me nog duurzamer. Binnenkant wil ik in principe niet behandelen. Tapox is volgens mij ook alleen bedoeld om oude tanks op te knappen.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #5 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 13:22:43 »
Tapox is volgens mij ook alleen bedoeld om oude tanks op te knappen.
withstupid

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #6 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 13:27:33 »
Tapox is volgens mij ook alleen bedoeld om oude tanks op te knappen.

niet helemaal asl ik het procede zo goed lees.
Het is namelijk dan wel de bedoeling dat je de verroeste tank eerst ontroest met het andere middeltje.
Punt is wel dat hij eerst lakvrij moet zijn. Daarmee is de meerwaarde van deze behandeling niet echt zinvol te noemen zolang je de auto niet regelmatig lange tijd gaat stallen (waardoor de tank van binnenuit zal gaan roesten).
Om nu een nieuwe tank te ontlakken door er steentjes in te doen en in de betonmixer te stoppen..... :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #7 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 13:36:55 »
Volgens mij zit er he-le-maal niets in de tank qua behandeling.  Ik heb een nieuwe 43 liter tank liggen, voor den 'JeeTee', die staat met z'n hals ondertussen in de steenslag coating, en daar gaat 'gewoon zwart' overheen. Ik heb even in de tank gekeken, maar 't zag er gewoon 'metaal kleurig' uit.  Vraag mij ook af hoe ze een tank aan de binnenkant zouden willen lakken?

In de oven lijkt mij geen probleem dus, voor de binnenkant noch de buitenkant.  Of poedercoaten echter dé oplossing is, vraag ik mij af.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #8 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 13:46:35 »
Ik denk alleen de vulhals poedercoaten een beetje helpt maar ik ga er van uit dat mijn nieuwe tank de rest van de Sedan wel overleeft.  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #9 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 13:59:16 »
Heb je de tank ook al binnen? Er gaan geruchten op het net dat er bij Klokkerholm beangstigende stilte heerst... -dunno-



Van Wesel / Klokkerholm -> Dat waren 'vroegah' volgens mij gewoon concurrenten. Bovenstaand plaatje: Doe eens opklik. Kwam vandaag binnen.  Stempel in het metaal zegt: 'NOR'.  Dus ordinair dozenschuiven X-X-XL? NOR maakt, verkoopt via Klokkerholm (vlag), wat Van Wesel doorschuift en via Winnemeer dan weer verkocht wordt???

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #10 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 14:53:59 »
Binnenkant van een tank in de lak krijgen is niet zo heel moeilijk hoor. KTL! Dompelen die handel en door het elektrostatische aspect blijft er overal een even dikke laag achter. Ik ga er vanuit dat de invloeden van buitenaf met een poedercoat te verwaarlozen zijn. En de halsen rotten toch altijd door door de invloed van buiten de tank?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #11 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 15:27:06 »
Check. Steenslag in combinatie met ophopend vuil in de wielkast + beetje strooizout + tijd = bingo.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #12 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 15:40:01 »
Daarom dacht ik: Poedercoat (want goed bestand tegen allerhande invloeden) + antisteenslag (want doet de poedercoat niet chippen) to unbingo what has been bingoed before.

Ik ben gewoon even hard op aan het denken hoor.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #13 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 16:19:54 »
ach: als je het bijhoudt is elke (passende) bescherming in principe goed  -thumbsup-

Probleem van antisteenslag: spoelt gewoon weg als het in aanraking komt met benzine.
Ook poedercoat kan hier op de lange termijn niet goed tegen. Als hij dus lekt dan gaat het van kwaad naar erger....

Das in jouw geval natuurlijk niet van toepassing.

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Benzinetank poedercoaten?
« Reactie #14 Gepost op: do, 22 mrt 2012, 17:23:43 »
Verwar je nu antisteenslag niet met tectiel? Door de fabrikanten van de eerste wordt namelijk wel benzinebestendige eigenschappen toegedicht aan die antisteenslag. Nu stelt de volkswagengroep ook dat de carterontluchtingsslang oliebestendig is en die wil ook nog wel eens te lijden hebben onder de oliedampen.

En poedercoating niet benzinebestendig? Natuurlijk gebruik ik het enkel op de buitenkant, maar toch: op brommerfora zie je voldoende mensen die de binnenkant van hun kreidler-, zündapp, of yamaha-tankje laten poedercoaten. En voorzover ik weet zonder problemen.

Zoals je ziet ben ik nogal moeilijk van mijn geloof te stoten. Maar ervaringen en feiten die een tegendeel bewijzen zijn natuurlijk altijd welkom.
« Laatst bewerkt op: vr, 23 mrt 2012, 13:13:51 door alfred »