Auteur Topic: koelvloeistof lekt weg?  (gelezen 1140 keer)

Offline Goes12

  • Non-Register lid
  • Berichten: 55
koelvloeistof lekt weg?
« Gepost op: ma, 23 apr 2012, 19:46:22 »
hey allen, ik heb een maandje ofzo geleden mijn thermostaat moeten vervangen. Terwijl ik daarmee bezig was heb ik vanzelfsprekend de koelvloeistof uit mn systeem moeten laten lopen. Heb de slangen etc goed doorgespoeld met water (om evt residu te verwijderen)  en nadat ik klaar was de koelvloeistof opnieuw afgevuld en ontlucht. Sinds deze tijd verlies ik een miniem hoeveelheid koelvloeistof (ong 0,5l op 2000km als ik moet schatten) Mijn slangen blijven allemaal droog. Ik vermoed dat het dus een haarscheurtje in de pakking is. (of iemand moet een beter idee hebben...)  Nu heb ik wel eens gehoord van zgn vloeibare pakkingen, vloeibaar spul dat dergelijke scheurtjes "dicht". Heeft iemand hier ervaring mee en wat is hier een kwalitatief goed merk voor? Zou het zonde vinden om een hele nieuwe koppakking te moeten laten fixen als ik het nu nog kan voorkomen.

Ps. ik zie momenteel nog geen witte wolken uit mn uitlaat, maaar dat verwacht ik ook niet bij zo'n minieme hoeveelheid lek. Systeem is echter niet -waterdicht- meer. Graag jullie mening, advies.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: koelvloeistof lekt weg?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 23 apr 2012, 20:28:54 »
koelvloeistof kan ook in je oliesysteem lekken. niet alleen in je motor.
Dat eerste is ook waarschijnlijker.
Meestal na enige tijd zichtbaar door lichtbruine slurrie in je onltuchtingsslang en/of bij je tankdop.

Je moet bij dit soort hoeveelheden trouwens niet kijken naar nat, maar naar witte uitslag. een soort kalkaanslag rond het lek.

Maar goed: je pakking is een goede optie.
Het schoonspoelen kan dit op zich veroorzaken. Alles netjes schoon kan net die afsluiting openzetten.

Er zijn zelfs dichtingsmaterialen, WYNN's vloeibaar bijvoorbeeld, die zelfs aangeven dat het smeert en goed is voor je koelsysteem.
Of dat zo is? Geen idee. Als het echt zo goed is zou VW het wel automatisch toevoegen bij de verkoop van de auto of zou het al in je koelvloeistof zitten  -dunno-.
Liever niet dus. Maar het kan je wel enige tijd vooruit helpen.

Beste is natuurlijk om, als je de oorzaak hebt gevonden, de pakking gewoon te wisselen.




Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: koelvloeistof lekt weg?
« Reactie #2 Gepost op: ma, 23 apr 2012, 22:44:19 »
Pakking welke Roel bedoelt = koppakking.
Deze HOEFT niet de oorzaak te zijn.

Citaat
Je moet bij dit soort hoeveelheden trouwens niet kijken naar nat, maar naar witte uitslag. een soort kalkaanslag rond het lek.
Daar maar eens naar zoeken dan. Slangen / radiateur / ontluchtingsnippel.

Je hebt ook geen zoetige lucht IN de auto? Zo ja, is waarschijnlijk kachelradiateur lek.

Afpersen van koelsysteem is ook een goede methode om lek op te sporen. Kun je bij een garage laten doen.