Auteur Topic: motor voor het stort ?  (gelezen 1066 keer)

  • Gast
motor voor het stort ?
« Gepost op: za, 26 apr 2003, 20:07:52 »
Hallo,

Ik zit met een serieus probleem bij men polo uit 82.  Bij het starten van de motor krijg ik terugslag in de carburator (Solex ofzo) Dit geeft redelijk harde knallen en stinkt serieus, op datzelfde moment vliegt er uit de uitlaatpijp een blauw wolkje.

de speling op de kleppen nagekeken -> perfect
ontsteking afgesteld -> perfect (ik heb wel een andere delco moeten plaatsen omdat de vorige olie lekte. (dacht oorspronkelijk dat dit de oorzaak was omdat er olie ts  zat)
  
Het origineel model had 2 bevestigingsbouten, de vervanger 3. Na wat uitvijlen van de gleuven  waarover je die kan draaien past die perfect en valt die goed af te regelen.

We hebben ook het binnenwerk verstoken omdat ik dacht dat er mischien verschil zou kunnen zijn. Als de motor mooi draaid is de ontsteking perfect, maar vanaf je aan de gas komt knalt de carburator om je oren.

Verder heb ik ook de indruk dat er veel te veel oliedruk is.

Heeft er iemand een idee wat er met dat moteurke aan de had is ?

Alvast bedankt ook al vrees ik het ergste

Jurgen Roels

  • Gast
motor voor het stort ?
« Reactie #1 Gepost op: za, 26 apr 2003, 21:55:16 »
compressie gemeten en is overal 9,5 Dat lijkt mij ook ok te zijn. Ik weet het echt niet meer

Offline Rene

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
  • Geslacht: Man
  • Diesel-Power
motor voor het stort ?
« Reactie #2 Gepost op: zo, 27 apr 2003, 00:31:54 »
Door het feit dat de motor knalt door de carb wil dat toch zeggen dat er reeds ontsteking is voor dat de inlaatklep dicht is en dat zou kunnen wijzen dat je ontsteking veel te vroeg staat. als het zo is dat elke cilinder 9,5bar compres heeft , wil dat toch zeggen dat de blok gezond is en de kleppen mooi sluiten en de sigmenten ook in goede staat zijn dus blok ok, ik zou de voorontsteking toch maar eens nazien!

  • Gast
motor voor het stort ?
« Reactie #3 Gepost op: zo, 27 apr 2003, 01:52:07 »
Gelukt,

Vertrouw nooit op de vraagbaak van Kluwer want daar moet iets in staan dat niet klopt (vraag me wel niet wat)

We (lees mijn vader) hebben zelf een tabel opgesteld met inlaat, compressie, ontsteking, uitlaat en dat over de 4 cylinders met telkens de stand van de nokkenas erbij.
Kleppendeksel er nogmaals af gedaan, bougies uitgedraaid en per cylinder mooi gelegd, auto in versnelling (3de) en dan kijken wanneer bougie vonkje geeft,  kijken of de stand van de kleppen kloppen, in en uitlaat klopt en alles opnieuw gecontroleerd en afgesteld.

Resultaat het moteurke loopt weer prima. Wel nog een ander probleem ontdekt ook, er zit ergens een lek in de onderdruk.  Waarschijnlijk remservo.

Indien het mensen hier op het forum intresseert wil ik die tabel altijd wel eens in digitaal formaat aanbieden zodat ze op deze site kan gezet woden ? Ik lees dat er nogal wat problemen zijn met ontstekingen en dergelijke.

Groeten en slaapwel

Jurgen aka wieteltje

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
motor voor het stort ?
« Reactie #4 Gepost op: di, 29 apr 2003, 00:19:54 »
gelukkig luister ik altijd naar de acceleratie van het motor toeren tal (oppakken )naar gelang daarvan bepaal ik mijn ontsteking . ;)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jeroen

  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
motor voor het stort ?
« Reactie #5 Gepost op: do, 01 mei 2003, 12:11:58 »
ALs je hem naar jaap@polo86c.nl wilt mailen, dan zet hij hem bij de nieuwe spullen die op de site moeten komen. (we gaan als het goed is verhuizen, dus....)
grz
Jeroen