Auteur Topic: Verdelerkap vervangen?  (gelezen 2954 keer)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #15 Gepost op: di, 15 mei 2012, 21:08:21 »
Oké, alvast  -thanks- voor jullie raadgevingen.
Als ik zowel verdelerkap als rotor vervang, dien ik dan terug een afstelling te doen? Toch niets met ontstekingstijdstip enzo?
Kan ik hier ergens meer info over vinden/zoeken/krijgen? Of spreekt dat voor zich? Heb de kabels nog niet tegoei bestudeerd. -oops-

het is 1 3 4 2

1 zit op 10 uur (als je tegen de buitenkant van de verdelerkap kijkt, dus gewoon eerst monteren) en sluit je aan de bougie die het dichts bij de distributieriem zit.
2 zit op 1 uur en sluit je aan op de tweede bougie vanaf de distributieriem
4 zit op 4 uur en sluit je aan op de vierde bougie vanaf de distributieriem
3 zit op 7 uur en sluit je aan op de derde bougie vanaf de distributieriem

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #16 Gepost op: di, 15 mei 2012, 21:22:32 »
 -thanks- Van zodra we de kap hebben, ga ik aan de slag... en dan maar het beste hopen hé -klus-

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #17 Gepost op: di, 15 mei 2012, 21:34:34 »
Gaat je lukken!  -thumbsup-

Tip: koop even een werkplaatshandboek. Je hebt de wil blijkbaar wel om zelf wat aan je motor te doen. Een werkplaatshandboek brengt je een heel eind op weg. Als je Engels een beetje goed is kun je voor één van Haynes gaan, maar voor je kennis van terminologie is het wellicht een goed idee om toch voor een Nederlandstalige te gaan.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #18 Gepost op: di, 15 mei 2012, 21:39:56 »
Euh, ik heb zo'n boek bij de hand, maar net zoals ze in Wheeler Dealers een klus van 1 uur laten zien in 1 minuut, zo is die beschrijving in zo'n vraagbaak ook eerder beknopt. Gelukkig heb ik jullie nog, en 2 linkerhanden en idd een beetje goeie wil.  -thumbsup-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #19 Gepost op: di, 15 mei 2012, 22:40:04 »
@Mark: het is simpelweg een kwestie van durven en een keer gedaan hebben. Wat is het ergste dat je kan gebeuren? Dat de auto niet meer loopt/wil starten, dan kun je altijd nog hulp inschakelen.
Maar als je het hoofd koel houdt en gewoon stap-voor-stap aan de gang gaat kan er niets gebeuren.

Beste tip voor de startende sleutelaar zonder al te veel sleutel-ervaring: leer jezelf aan om vóórdat je ook maar iets gaat doen de -pool van de accu los te koppelen.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #20 Gepost op: di, 15 mei 2012, 23:06:43 »
Dat laatste is eigenlijk een wijsheid waar ik me nooit aan houdt en ik weet dat dat eigenlijk verkeerd is.

Welk boek heb je?


Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #21 Gepost op: wo, 16 mei 2012, 00:01:57 »
@Mark: het is simpelweg een kwestie van durven en een keer gedaan hebben. Wat is het ergste dat je kan gebeuren? Dat de auto niet meer loopt/wil starten, dan kun je altijd nog hulp inschakelen.
Maar als je het hoofd koel houdt en gewoon stap-voor-stap aan de gang gaat kan er niets gebeuren.

Beste tip voor de startende sleutelaar zonder al te veel sleutel-ervaring: leer jezelf aan om vóórdat je ook maar iets gaat doen de -pool van de accu los te koppelen.

Tja, inderdaad & voor alles een 1ste keer; al doende leert men; in moeilijke tijden kent mn zijn vrienden;... clichés genoeg die je advies bevestigen -thumbsup-

 -uitlachen-  Haha, inderdaad, dat doe ik nu sowieso! Dat heb ik in het begin al eens 1x mogen ervaren. Hopenlijk stoot deze ezel zich geen 2x aan dezelfde steen. Dat geweldige stroomstootje was meer dan voldoende voor éénmalig :)




Welk boek heb je?
 Vraagbaak VW Polo/Derby 1975-1981/1977-1981 (P.H. Olving)

Offline bendg

  • Non-Register lid
  • Berichten: 31
  • Geslacht: Man
  • Bennie De Groof
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #22 Gepost op: wo, 16 mei 2012, 00:29:15 »
Polosimba je hebt PB ;-)

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #23 Gepost op: wo, 16 mei 2012, 00:36:31 »
Heb het gezien.  -thumbsup- Tof! Merci! Bij deze: bendg: je hebt PB terug  :)

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #24 Gepost op: wo, 16 mei 2012, 11:46:20 »
Olving is wel goed, maar als je de mogelijkheid ziet om een Haynes te pakken te kunnen krijgen zou ik dat niet laten. Veel meer foto's en dat werkt erg verhelderend.

Succes!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #25 Gepost op: za, 19 mei 2012, 22:02:14 »
De motor start weer  -thumbsup- Dankzij de hulp van Bennie (merci mateke) en ook van de andere raadgevers natuurlijk!
Had van Bennie een nieuwe kap gekregen, maar ik zag dat deze toch ietsjes verschilde van die die erop zat. Ik denk dat die van Bennie eentje van een polo 2 is. Het lijkt me iets groter en de 2 klipjes pasten niet meteen. Ik dacht bij mezelf: alvorens te beginnen prutsen, eerst maar eens de kabels op de juiste plaats zetten op de oude verdelerkap -dots- en ja hoor, de motor startte meteen. Ondanks dat er toch een stukje van een paar mm lijkt afgebroken van de "hoogspanningskabel".

 -locked-

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Verdelerkap vervangen?
« Reactie #26 Gepost op: wo, 23 mei 2012, 21:46:52 »
tja.... mooi dat het gemaakt is, maar met het deeltje afgebroken: voor hoelang?

Snel een nieuwe halen dus: ding kost nog geen twee tientjes uit mijn hoofd.