Auteur Topic: Het spuiten van een auto  (gelezen 5946 keer)

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #15 Gepost op: di, 05 jun 2012, 18:53:33 »
 :)

weet waar je aan begint en vraag je af welk resultaat je verwacht.
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #16 Gepost op: wo, 06 jun 2012, 01:01:02 »
Ik zou niet gaan spuiten met verf op terpentine basis. Dat wordt een grote plakzooi en alles zit er onder.
Het probleem met terpentine basis verf is dat die niet snel genoeg droogt, wat niet alleen alles plakkerig maakt, je heb ook heel snel druipers.

Spuiten gaat prima met verf op basis van thinner.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #17 Gepost op: wo, 06 jun 2012, 08:02:05 »
Zelf een spuitcabine maken is prima, maar let dan wel extra op als je met brandbare oplosmiddelen gaat werken. Lampen zou ik dan al weer niet in de cabine zelf gaan plaatsen maar er buiten (doorzichtige folie/zeil). Ook een afzuiging zou ik er niet lukraak in ophangen. Inductieventilatoren geven geen vonk dus die zouden misschien wel toegepast kunnen worden, maar die zullen niet echt goedkoop zijn. Anders kun je wellicht werken met overdruk met een filter tegen het stof na de ventilator. Voordeel tov van onderdruk is dat er ook geen stof van buiten de cabine door kieren naar binnen wordt gezogen. Cabine week eerder opbouwen en ongemoeid laten. Op de dag van het spuiten de vloer bevochtigen of aandweilen.

Laat je niet bangpraten ivm het spuiten. Als je ervaring hebt met spuitbussen dan zul je zien dat spuiten met een compressor makkelijker gaat. Waar je erg goed op moet letten is de viscositeit van de verf en de instelling van je pistool. En wees je er van bewust wat welke knop of hendel op je pistool daadwerkelijk doet. Ook zal de meegeleverde nozzle te grof zijn voor aflakken, maar je kan het prima gebruiken voor primer. Wat ook slim is om te doen is alle moeilijk bereikbare plekjes en lastige hoeken al eens in de kleur te zetten. Je kan dan op die plaatsen werken met meerdere dunne lagen. Deze plekken kun je nooit goed raken waardoor ze of te schraal zijn gespoten of juist daar druipers ontstaan. Druipers zijn op die plaatsen ook lastig te verwijderen. Door meerdere dunne lagen te spuiten alvorens de gehele auto in kleur te zetten voorkom je deze problemen. Let ook goed op je overspray. Spuiten met veel overspray levert je op de plaats waar je spuit dan wel gegarandeerd een afwerking op zonder aanzetten, maar weet ook dat overspray neer kan slaan als stof en dat wil je weer niet hebben in je versgelakte delen.

Door goed te letten op je voorwerk en de boel daarna te wetsanden en polijsten kun je echt wel een mooi resultaat krijgen is mijn mening.

Offline wiebe_polo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 51
  • Geslacht: Man
  • Wiebe Naberman
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #18 Gepost op: wo, 06 jun 2012, 23:34:59 »


Dit is het resultaat van spuiten...
voorbereiding:
                      Spuitcabine vochtig gemaakt(tegen bewegende stofdeeltjes)
                      Praxxis hoogglans zwart verdunt met thinner en met verfspuit aangebracht.

Ziet er aardig uit, er zit wel een beetje een sinaasappel huid effect op...misschien vanwege nog niet goed verdunnen??
Dit was alleen een proefstuk. Deze deur gaan we niet gebruiken, hiervoor komt een andere deur.

Het rolleren ging niet zo best...een paar domme foutjes begaan...maar daaruit leer je ook weer(het was de eerste keer, dus het kan gebeuren)
                       We hebben verdunt met terpentine...hoe we daarbij kwamen weet ik ook niet ;-) maar het wou niet.
                       Tevens hebben we het ook niet genoeg verdunt...was een beetje dik met aanbrengen.     
                       Tevens waren we vergeten de spuithok vochtig te maken...dus er kwam stof op de motorkap terecht...

Zo ging het tot dusver...

commentaar en advies is heel welkom...

groeten wiebe
                  
« Laatst bewerkt op: wo, 06 jun 2012, 23:42:17 door wiebe_polo »

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #19 Gepost op: do, 07 jun 2012, 08:26:17 »
Sinaasappel kan door 3 dingen komen voorzover ik weet: omgeving te koud, te spuiten voorwerp te koud, of de verf te dik. Alle drie dus een reden waarom de verf niet mooi wil gaan vloeien. Keer goed poetsen of wetsanden en je bent de cellulitis ook wel kwijt denk ik.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #20 Gepost op: do, 07 jun 2012, 20:34:27 »
Je kunt ook structuur krijgen door te dun spuiten.
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #21 Gepost op: do, 07 jun 2012, 20:55:00 »
dat komt zelden voor!!! beter te dun als te dik, lak is dun en dekt niks af het voegt alleen kleur toe...

als je de primer na het spuiten niet goed vlakschuurt treedt dit ook op!

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #22 Gepost op: do, 07 jun 2012, 21:28:10 »
Te dun spuiten zou hetzelfde op moeten leveren. Als je echt dunne lagen spuit wil de boel ook niet vloeien, maar ik ben het met Lewis eens dat je dan wel echt dun moet spuiten.

Als de primer niet goed vlak is geschuurd zou je in mijn optiek ook volstaan met een dikkere laag spuiten. Het onvlakke van de primer voorkomt dat de de lak bij een geringe laagdikte wil vloeien. Een dikkere laag zou dat wel teniet moeten doen.

Ik ben trouwens fan van grote vlakken liggend te spuiten. Hierdoor kun je sowieso wat dikker spuiten zonder dat dit direct resulteert in druipers. Wel heb je dan meer kan op stofjes in je eindproduct.


Leuk topic dit.
« Laatst bewerkt op: do, 07 jun 2012, 21:31:18 door alfred »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #23 Gepost op: do, 07 jun 2012, 21:32:49 »
Voor het mooi vloeien voeg ik altijd wat Owatrol olie toe, dat houdt de laag langer flexibel en vloeit daardoor ook mooi dicht.
Gewone verf droogt inderdaad erg lang, zeker zonder droog-installatie/verwarming. Denk aan een week drogen voor een laag, en nog een maand uitharden. Daarna ruikt het nog twee maanden behoorlijk naar verf...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #24 Gepost op: do, 07 jun 2012, 22:04:13 »
Die tip over Owatrol had ik ook al eens gekregen, maar ik dacht dat hij uit zijn nek liep te lullen. Iets in mij verzet zich tegen het idee van vettige producten bij het aanbrengen van verf, terwijl je met terpentine natuurlijk precies hetzelfde doet. Owatrol alleen door alkydlak neem ik aan?


Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #25 Gepost op: do, 07 jun 2012, 22:05:38 »
-ja-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #26 Gepost op: di, 12 jun 2012, 21:16:17 »

Deze bus heb ik in een schuurtje klaargemaakt en is ook in dat schuurtje gespoten. Het spuitwerk mag zeker gladder maar dit is nog te doen door af te toppen en polijsten.
Blankelak spuiten in een schuur ben ik vaak minder kapot van.

Ik kan er veel over vertellen maar heb weinig tijd nu  :). Ander keertje.

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #27 Gepost op: di, 12 jun 2012, 21:30:29 »
sorry voor de  -off- maar ..
@ Arno dat is een mooie T1 13 raams met aparte velgen -thumbsup- van jou -dunno- of voor iemand gedaan...

Begin er over aangezien ik net ook eentje heb gekocht maar dan een 11 raams standaard. :)
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #28 Gepost op: di, 12 jun 2012, 21:40:18 »
sorry voor de  -off- maar ..
@ Arno dat is een mooie T1 13 raams met aparte velgen -thumbsup- van jou -dunno- of voor iemand gedaan...
Polijstmeneer Peter, zegt je dat wat?

Offline arno83

  • L86C-0107
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.296
  • Geslacht: Man
  • Arno Thomassen
    • Thomassen Cleaning service
Re: Het spuiten van een auto
« Reactie #29 Gepost op: di, 12 jun 2012, 21:43:30 »
Had ik maar zo'n bus   :) :). Deze is idd van peter ofwel sixpack op het volksforum. Hij heeft hem toen laten lassen en daarna heb ik hem af mogen werken.