Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 158663 keer)

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #195 Gepost op: ma, 07 jan 2013, 15:31:52 »
Netjes mark -thumbsup- -klus-

Hier is ook wel het een en andrr te vinden over schuurwerk. Mocht je info  nodig hebben dan stel je vragen hier...dan kun je zelf verder aan de slag.

Las gisteren ook dat er op verschillende plekken behoorlijk verschil zit in producten. Voorr zon motip spuitbus betaal ik hier bin een zaak 5€, schandalig toch!

Goed bezig :)

Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #196 Gepost op: ma, 07 jan 2013, 15:57:50 »
Bedankt!  :) Ja, ik heb al wel info over schuren opgezocht, uiteraard, en ook hier. Maar uiteindelijk zo veel info en niet goed bewaard (nu weer andere laptop ipv de tijdelijke PC, dus de favoriete weppagina's had ik niet overgenomen..., denk ik). Dus, met wat ik wist of dacht te weten aan de slag gegaan. Twerd tijd ook dat ik de handen uit de mouwen steek.

Ik vraag nog wel eens aan Bennie enkele adresjes, die heeft een ijskast vol spuitbussen in zijn garage  -cool-


Goed bezig, Mark -thumbsup- Als je zo doorgaat haal je de meeting in april wel :)
Das wél de bedoeling. Thanks.


Vandaag mij gewaagd aan een 1ste poging om de motorruimte wat schoner te maken. Ik denk dat dat in 30 jaar nooit gedaan is geweest. En heeft ook veel buiten gestaan, te zien aan het vuil, en het aangekoekt smeervuil op de onderkant motorkap, en motordelen enzo.
Electronica afgeplakt,  batterij weggehaald, product laten inwerken, afgespoeld en/of geschropd, beetje laten drogen en ja, motor startte als vanzelf. Deftige schoonmaakbeurt zal eind maart ofoz nogwel eens tegoei gedaan worden.

Foto dus van 'voor' (wel al wat nat gemaakt) en dan tijdelijke 'na', afgespoeld. Weinig verschil, maar tis de moeite die telt nu  -nana-

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #197 Gepost op: ma, 07 jan 2013, 16:02:31 »
En een vochtvreter in de cabine gezet, want natuurlijk wel beetje water binnen (slechte rubbers of niet goed afgesloten en ook open gaten van leidingen enzo). Na eerst wat water opgenomen te hebben.
Tja, de voorkant bodem binnenin is nog niet afgewerkt, maar wilde dit klusje toch al langer uitvoeren. Bodem wordt verder aan gewerkt komende dagen.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #198 Gepost op: ma, 07 jan 2013, 16:03:55 »
Sop m maar eens in met dasty -thumbsup-
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #199 Gepost op: ma, 07 jan 2013, 16:17:49 »
Ja daar zat ik ook aan te denken. Van de lidl. Of mr.Proper.

Trouwens, de auto blijft op deze (originele) hoogte. Wordt niet verlaagd, vind het zelf niet echt nodig en de auto moet ook een erg stijle helling trotseren bij het binnen en buiten rijden van onze oprit. En wat rijvaardigheid is er ook voor nodig al zeg ik het zelf  :)
« Laatst bewerkt op: ma, 07 jan 2013, 16:19:59 door PoloSimba »

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #200 Gepost op: ma, 07 jan 2013, 16:22:47 »
Jijj bent voorlopig nog wel druk

Mark lees hier maar eens over dasty. Goedkoop en werkt goed!
« Laatst bewerkt op: ma, 07 jan 2013, 16:24:57 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #201 Gepost op: ma, 07 jan 2013, 18:25:27 »
Ja, zag het met de zoekfunctie  -thumbsup-

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #202 Gepost op: ma, 07 jan 2013, 22:20:31 »
Ben mijn foto-archief op allerlei usb-sticks in mappen allerlei, aan het selecteren vs deleten. <Genoeg foto's van polo's allerlei; dan maar online geplaatst.   FB-pagina
« Laatst bewerkt op: ma, 07 jan 2013, 22:22:07 door PoloSimba »

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #203 Gepost op: do, 10 jan 2013, 15:07:29 »
 :) Altijd spannend: het schuren van roest. Telkens weer benieuwd hoe de roest zich heeft ingewerkt. Oppervlakkig, beetje dieper of een gapend gaatje.  -klus-

Ben verder bezig aan de bodem. Er hing nog enkele stukjes teermat in. Deze is nu helemaal weg.Moet nog wel grondig (!) schoongemaakt worden. Ook dus begonnen met (lichtjes) opschuren van de geoxideerd plekken. Die bijna steeds oppervlakkig blijken, soms wat twijfel of het dieper zit. De onderkant van het 'tussenschot', dus de laklaag achter/onder het stuur en rondom de kachel heeft ook last van oppervlakkige (?) oxidatie. Dat wordt nog wat buigen en plooien met een flexibele rug en knieën om dat te behandelen.

Vraagje 1: Is het voldoende om, na het schuren van de roest en het verwijderen van alle teermatten e.a. deklaagjes, de bodem en rondom kachel en het stuur, te behandelen met een primer? Of moet dit specifieker worden behandeld? Op de bodem zelf komen er teermatten, maar mag het metaal op het tussenschot gewoon dus in de primer blijven?

Vraagje 2: Iemand ervaring met het verwijderen van vet, smeer, vuil e.d. onder motorkap en motorruimte met een SODA-oplossing ipv Dasty? Dit is een 'natuurlijk' product, wat vermoedelijk toch ook geen schade aanricht aan de lak en/of rubber e.d.

Offline anton 72

  • L86C-0191
  • Non-Register lid
  • Berichten: 988
  • Geslacht: Man
  • Anton Woudenberg
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #204 Gepost op: do, 10 jan 2013, 15:30:59 »
Dat gaat ook goed maar duurd wat langer,
Ik gebruik nu in de coupe wasmiddel/poeder, bij veel vet PX3.
PX3 is ph nutraal en milieuvriendelijk.
Aanmaken en afspoelen wat warm water
rijdend;sedan '89
"        "steilheck '87
Project steilheck'87

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #205 Gepost op: do, 10 jan 2013, 20:18:03 »
Bedankt Anton voor je feedback  -dj-

Een kort bezoekje van Kurt, leert me dat ik die kleine plekken onder het dashboard enzo, misschien beter (of dus eventueel) kan behandelen met een 'omvormer', of coaten. Zou dit misschien geen goed idee zijn, ipv al die plekjes apart te schuren en behandelen enz.?
Ook wist hij een goedkopere oplossing voor het 'ontvetten' van de bodem ipv Motip-busjes. Ik denk dat ik er anders zo'n stuk of 4 ga nodig hebben.  -gert-   Hij zou het een volgende keer bij hebben. Wat hij wel bij had was een mooi (huwelijks)kadoo: een heuse slijptol :)  -hug-  Dat wordt wel eerst goed oefenen, want nog nooit gebruikt. Helaas zal ik het waarschijnlijk niet kunnen gaan gebruiken voor het gaatje in  de koffer (maar wel voor genoeg andere plekken), omdat ik er anders een te groot stuk ga uithappen. Ook daarvoor wist hij wel een goed alternatief (klein electr.  zaagje knabbelaar). Dus wacht ik verheugd zijn volgend bezoekje af, en dit keer dan hopelijk iets langer  -klus-  :)
« Laatst bewerkt op: vr, 11 jan 2013, 10:35:55 door PoloSimba »

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #206 Gepost op: do, 10 jan 2013, 20:45:18 »
:) Altijd spannend: het schuren van roest. Telkens weer benieuwd hoe de roest zich heeft ingewerkt. Oppervlakkig, beetje dieper of een gapend gaatje.  -klus-

Ben verder bezig aan de bodem. Er hing nog enkele stukjes teermat in. Deze is nu helemaal weg.Moet nog wel grondig (!) schoongemaakt worden. Ook dus begonnen met (lichtjes) opschuren van de geoxideerd plekken. Die bijna steeds oppervlakkig blijken, soms wat twijfel of het dieper zit. De onderkant van het 'tussenschot', dus de laklaag achter/onder het stuur en rondom de kachel heeft ook last van oppervlakkige (?) oxidatie. Dat wordt nog wat buigen en plooien met een flexibele rug en knieën om dat te behandelen.

Vraagje 1: Is het voldoende om, na het schuren van de roest en het verwijderen van alle teermatten e.a. deklaagjes, de bodem en rondom kachel en het stuur, te behandelen met een primer? Of moet dit specifieker worden behandeld? Op de bodem zelf komen er teermatten, maar mag het metaal op het tussenschot gewoon dus in de primer blijven?

Vraagje 2: Iemand ervaring met het verwijderen van vet, smeer, vuil e.d. onder motorkap en motorruimte met een SODA-oplossing ipv Dasty? Dit is een 'natuurlijk' product, wat vermoedelijk toch ook geen schade aanricht aan de lak en/of rubber e.d.

We hadden het al eerder over roest! Eruit is de beste optie. Eigenlijk de enige maar voor jou geen optie. Ik kan evt wel laswerk verzorgen maar je woont behoorlijk uit de buurt. Anders zou ik oppervlakkige roest goed wegborstelen en met epoxy behandelen.

Ik haal vet en wax altijd weg door eerst met een plamuur mes de grove zooi weg te steken en schuur het daarna weg met een scotschbrite met verdunner/thinner. Soms oom met dasty en dan afspuiten. Daarna met hinner afwassen zodat het goed schoon is.
« Laatst bewerkt op: do, 10 jan 2013, 20:48:25 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #207 Gepost op: do, 10 jan 2013, 22:06:55 »
Buiten het roestgat op bovenstaande foto, heb ik -tot nu toe- geen ander wak meer kunnen localiseren, tenzij er roest ONDERIN het plaatwerk in de holle ruimtes zit.

Waar ik het hier over heb is enkel aan het oppervlak. Alleen daar, waar er -af fabriek- kit of lijm of coating is overgegaan (mee in de lakkleur) is het wat moeilijk. Als ik een deel ervan weghaal, blijkt dat de aangetaste plekken, enkel tot net onder zo'n coatinglaagje zit. Moet dan alles weg of niet? Ik maak schoon tot daar waar nodig is en probeer zo goed mogelijk de roest weg te schuren.  De roest waar ik het dus over heb is enkel in het laagje lak of net een beetje dieper, maar zonder gaten. Soms merk ik wel een 'vreemde' structuur van het metaal onder zo'n echt roestige plek. Is dit dan echt aangetast, of is dit enkel de structuur van het onderliggende metaal?

Misschien moet ik eens een filmpje maken om alles duidelijker te maken. Ik weet nu eigenlijk niet goed meer of ik goed bezig ben en wat de volgende stappen zijn.
Zo veel info over iets waar ik geen kaas van gegeten heb. En toch wil ik dit zelf doen. Leren ervaren. Een echte snelcursus carrosserie is eigenlijk wel een must, voor in de toekomst.
Materialenkennis, productkennis, werkwijze(n)  -dots-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #208 Gepost op: do, 10 jan 2013, 22:27:19 »
Ja, wij zien niet wat jij ziet... Maar bedenk je dat roesten (corrosie) een chemisch proces is, eigenlijk is het ijzeroxidatie (het ijzer gaat een reactie aan met zuurstof).
Dat proces is al bezig vóórdat je het ziet. Dus als je roest ziet is er in het onderliggende metaal al een proces bezig. Vandaar dat roest alleen te weren is door een ruim stuk eruit te slijpen en te vervangen. Al het andere is wellicht een goed (genoeg) vertagingsmiddel, maar ook niet meer dan dat.
Die structuur die je voelt is dus wel degelijk aangetast metaal, vermoed ik. Vraag is hoe snel het verder gaat/weer de kop op steekt?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #209 Gepost op: vr, 11 jan 2013, 09:00:18 »
Ja, wij zien niet wat jij ziet... Maar bedenk je dat roesten (corrosie) een chemisch proces is, eigenlijk is het ijzeroxidatie (het ijzer gaat een reactie aan met zuurstof).
Dat proces is al bezig vóórdat je het ziet. Dus als je roest ziet is er in het onderliggende metaal al een proces bezig. Vandaar dat roest alleen te weren is door een ruim stuk eruit te slijpen en te vervangen. Al het andere is wellicht een goed (genoeg) vertagingsmiddel, maar ook niet meer dan dat.
Die structuur die je voelt is dus wel degelijk aangetast metaal, vermoed ik. Vraag is hoe snel het verder gaat/weer de kop op steekt?!

Wat gg zegt -ja-
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.