Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 156357 keer)

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #495 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 20:59:28 »
Complimennten mark -thumbsup-

Maar aarde en plus is fireworks :)...dat weet ikwel
« Laatst bewerkt op: ma, 08 apr 2013, 21:03:48 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline kurt

  • Non-Register lid
  • Berichten: 930
  • Geslacht: Man
  • kurt de wever
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #496 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 22:31:20 »
 -nana- -thumbsup- -thumbsup-

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #497 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 23:07:31 »
En zo leer ik weer iets bij. Thanks. Heb dit ooit allemaal geleerd op school, maar later nooit verder in gedaan. Gelukkig ken ik wel de basisbegrippen en kijk wel uit voor +/-.
Meten is weten. Al doende leert men.  -klus-

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #498 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 14:00:53 »
Volgend probleem. Ik merkte al een tijdje een lekkage onderaan de auto, was niet helemaal zeker over welke vloeistof het ging. Nu ik vandaag wat aan de auto wilde "werken", liet ik hem stationair draaien, tot ik na een dikke 5 minuten wel heel erg veel vloeistof zag lekken. En er wat stoom vanonder de motorkap kwam.
We hadden al eerder opgemerkt dat peil van het koelvloeistofreservoir serieus tot onder het minimum was gedaald.
Bij nader inzien, moet ik vaststellen dat het dus om koelvloeistof gaat. Zowel in het reservoir, als wat er onder de auto lekt, is een heldere vloeistof, maar wel iets of wat bruin van kleur.

Waar lekt het dan? Aan het 1ste (?) uitlaatdeel, dat wat zo geringd is. Als ik er aan kom, tref ik ook wel zwarte olie aan, maar de gelekte vloeistof zelf is helder, maar wat bruin.
Bovenaf die uitlaatdelen tref ik geen vloeistof aan.

Garageman heeft al gesproken over een mogelijke (waarschijnlijke) lek in het uitlaatspruitstuk. Heeft dit met elkaar te maken? Vraagbaak, Haynes of de zoekfunctie hier, geven een leek als ik, meer info, maar daarom niet meer duidelijkheid.


waterpompje kost niet zo veel.. Kan je ook direct de distributieriem vervangen. Ga je een stuk zekerder op pad!

Het kan waterpomp zijn, maar ook slangen, radiateur, thermostaathuis, kachel etc.

dit is als ie zichtbaar lekt. Kan je met het blote oog geen lek constateren, maar er alleen koelwater 'verdwijnt' dan zou het zelfs de koppakking kunnen zijn. Kan je checken door de olievul dop er af te draaien (witte smurrie onder de dop) en/of in het expansievat te  kijken naar of er olie op de koelvloeistof drijft.

Een oude auto kopen is altijd een risico, maar kijk vooral naar de standaard dingen als : bandjes, uitlaat, remmen,roest, km-stand, uiterlijk van de motor (olieboot of netjes schoon) etc. etc.

Hoe komt het dat die KVS op die plaatsen lekt? Zit er dus KVS in de uitlaat? Enkele dagen geleden, toen ik de auto ook heel even liet draaien, spetterde er achteraan ook wel wat vocht, maar had hier verder geen aandacht voor, omdat ik dacht dat dat niet zo erg was, omdat hij al een tijdje niet meer echt had gedraaid.

En inderdaad ... witte smurrie op de oliedop.

Zou het probleem kunnen worden verholpen door vernieuwen van het uitlaatspruitstuk en/of koppakking? Maar ook nieuwe olie en KVS nodig, ja toch?

En die stoom die ik al eerder waarnam, die ergens vanonder en naast (bestuurderskant) de radiator komt? Kan niet lokaliseren uit welke opening of scheur die komt.

Auto loopt zeer snel warm aan!

Zou ik er zelf aan beginnen? Of laat ik toch maar garageman eraan sleutelen? Kost meer geld, maar minder geld/frustratie.
« Laatst bewerkt op: vr, 12 apr 2013, 14:05:55 door PoloSimba »

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #499 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 14:03:31 »
Oh ja, en de motor slaat nu niet meer aan  -boehoe-
Op de accu zelf meet ik wel gewoon nog 12V.

K*t !!  aargh.gif  ??  -dots-  -wtf2-
« Laatst bewerkt op: vr, 12 apr 2013, 14:06:12 door PoloSimba »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #500 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 16:23:49 »
Het bruin in de heldere vloeistof is roest. Kan zijn dat je radiateur lek is, of dat één van de koelslangen lekt (hopelijk op de aansluiting. Als het KVS-niveau te laag is, je radiateur mogelijk lekt, en wie weet ook je thermostaat niet meer tiptop is, is het ook niet gek dat je motor snel warm wordt, niet? En van oververhitting kun je zo je koppakking aan gort helpen (warmte-ontwikkeling onderblok en kop, vervormen beiden anders, waardoor er geen vlakke passing meer is.

Heeft niets met een lekkend uitlaatspruitstuk te maken, er loopt geen KVS door/in het uitlaatspruitstuk.

Dit lijkt me een klusje voor de garageman. Het is niet moeilijk, maar enig basisbegrip van hoe een motor werkt is wel handig/noodzakelijk. Je zegt dat de motor warmloopt: slaat je fan wel aan?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #501 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 20:28:53 »
Of de fan aanslaat, dat heb ik zelf nog niet gemerkt, ook niet bij de verhoging van de temperatuur. Garageman had me wel al eerder verteld dat hij die getest had en dat het zou werken.

Een lekkende radiator kan, maar waar lekt dan de vloeistof? Het is niet aan een aansluiting of 1 van de slangen zelf, lijkt me op het eerste (en tweede) zicht. Heb de wagen nog niet op een brug ofzo gezet, dus helemaal goed heb ik het niet kunnen checken.
Vandaag dus wel tientallen ml. KVS vanonder de auto, ter hoogte van de 2 beugels die het 1ste uitlaatdeel (dat geringde deel) aan het chassis bevestigen. Terwijl de auto stationair draait. Bij het stilleggen, ebt het lekken ook weg.
Ook hier weer: ik heb de wagen niet op de brug staan, dus enkel kunnen bekijken, rugliggend op de grond, met een lamp erbij. Of het ergens anders vandaan stroomt, dat heb ik niet kunnen achterhalen.

Thermostaat heb ik nog niet gecontroleerd. En hopelijk is de koppakking nog wel oké. Zou er schade kunnen opgelopen zijn, zelfs met die kleine momenten van stationair draaien (en warm lopen), enkele korte ritjes van enkele meters en 1 keer op en af naar de garage?
Mag ik de auto überhaupt nog wel starten? Ik hoorde daarstraks wel dat hij 'klikt' en wil aanslaan, maar verder gebeurde er niets meer. En de accu was nog goed.


Het heeft verder dus niets te maken met een ev. lek in het uitlaatspruitstuk of pakking?

Misschien wordt het eens tijd om mijn reserve-motor op te halen, die ergens op een schab ligt, 30 km verder, in een schuur bij iemand. Kunnen we daar delen van over zetten ... of de hele motor wisselen, na revisie, want deze reserve-motor leek me destijds in betere staat. Of hij goed is gestockeerd geweest, daar heb ik echter wel wat twijfel over ... met zo'n tochtige schuur  -dunno-


Als ik de auto dus niet weer mag of kan opstarten, wil dat zeggen dat hij uit de ondergrondse garage hier moet worden getakeld, ppfff. Weer kosten.
In juli is het 2 jaar geleden dat ik gestart ben met een eigen polo-project. Veel rijplezier en kilometers heb ik er nog niet aan beleefd. Zonde dat dit nu weer gebeurd. Maar om het positief te bezien: beter nu in de garage hier, dan ergens onderweg richting Cuijk   :(

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #502 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 20:39:00 »
Citaat
ter hoogte van de 2 beugels die het 1ste uitlaatdeel (dat geringde deel) aan het chassis bevestigen. Terwijl de auto stationair draait. Bij het stilleggen, ebt het lekken ook weg.
Waterpomp draait niet meer dus daar zit logica in. Kachelslangen misschien?
Citaat
Thermostaat heb ik nog niet gecontroleerd. En hopelijk is de koppakking nog wel oké. Zou er schade kunnen opgelopen zijn, zelfs met die kleine momenten van stationair draaien (en warm lopen), enkele korte ritjes van enkele meters en 1 keer op en af naar de garage?

nee

Citaat
Als ik de auto dus niet weer mag of kan opstarten,
-gert-   :) Gewoon volgooien met water totdat lek gevonden is en dan opnieuw vullen met kvs. Zolang het niet vriest kun je zelfs met een paar flessen water veilig in Cuijk komen.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #503 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 20:45:14 »
Hij komt niet met de polo ronnie.

Mark lekker aant klussen..... -thumbsup- -klus-

Krik die auto eens op en controleer waar t lekt. Je hebt een krik...toch?
Starten zal een andere oorzaak hebben....benzine erin?  Vonk?
« Laatst bewerkt op: vr, 12 apr 2013, 20:49:59 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #504 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 20:53:41 »
Neem de plastic kap boven de kachel eens weg en kijk eens naar de slangen, het kraantje en het huis? Als er echte KVS in zat (denk het wel) krijg je bij opdroging afzetting van witte kristallen, dus zou op te sporen moeten kunnen zijn?
Voel ook eens in de auto aan passagierszijde onder de mat/aan de vloerbedekking? Als je kachelradiateur lek is kan-ie óók naar binnen lekken...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #505 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 21:08:31 »
Neem de plastic kap boven de kachel eens weg en kijk eens naar de slangen, het kraantje en het huis? Als er echte KVS in zat (denk het wel) krijg je bij opdroging afzetting van witte kristallen, dus zou op te sporen moeten kunnen zijn?
Voel ook eens in de auto aan passagierszijde onder de mat/aan de vloerbedekking? Als je kachelradiateur lek is kan-ie óók naar binnen lekken...

Naar binnen lekken als de middelste afwatergoot met rubber vol blaadjes/vuil zit gaat het richting accuwak.
Denk ook dat t je kachel is/slang is. Krik krik en checken. Waarom loopt die niet meer??
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #506 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 21:25:50 »
Waarom loopt die niet meer??

Tank leeg? -dunno- :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #507 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 21:28:17 »
Tank leeg? -dunno- :D
dacht iknook gelijk aan.
Moet ik zeggen. Is me vorige week ook gelukt :)
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #508 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 21:30:15 »
Dus, ik ga op zoek naar witte kristallen, t.h.v. kachelhuis, -kraantje en alle slangen. Dat doe ik eerst. In de motorruimte, t.h.v. radiator en onderin. Ik HOOP dat het niet naar binnen is gelopen, dat zou ferm k*t zijn, nu het interieurtapijt er al in ligt. Ik kan inderdaad de polo opkrikken. Das misschien handiger  :)

W.b. het niet aanslaan van de motor? Heeft dus normaal gezien niets te maken met het lek?!? Wel een toevalligheid. En ja hoor, deze keer zeker genoeg benzine in de tank.   -uitlachen- :) Zal nog maar eens goed controleren, alhoewel ik laatst (toen ik naar de garage reed) wel heb getankt en de meter op het dash het wel aangeeft.  -nana-
Misschien ergens een slechte massa; zou kunnen, na al het gepruts aan de elektriciteit en nog niet helemaal tegoei toegelegd.
Vonk? Bougies zijn recent vervangen...

Nog 1 vraagje van deze leek: ik mag voorlopig dus het KVS-reservoir aanvullen met gewoon kraantjeswater? (Of beter gedemineraliseerd water? Bestaat dat eigenlijk nog; gebruikte het vroeger wel eens voor het strijkijzer.)

Volgend klusmoment aan de slag. Zal voor na het weekend zijn, hetwelke goed is volgeboekt. Zeker de zondag!  :) -thumbsup- Inspiratie opdoen  -klus- -cool-
En maandag a.s. start ik op mijn nieuwe job, met kantooruren, dus minder tijd (overdag) om te sleutelen of om de wagen naar de garage te brengen. Zal nog even uitdokteren worden, hoe ik dat ga regelen. Want ik wil wel de auto gaan gebruiken voor de stage-dagen. Gedurende de eerste maanden heb ik wekelijks een stage-dag, naast de opleidingsdagen, die ik per O.V. kan doen. In juli/augustus heb ik hem dagelijks nodig.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #509 Gepost op: vr, 12 apr 2013, 21:38:58 »
 Gedemineraliseerd water is wel beter, ja...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!