Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 159120 keer)

Offline kurt

  • Non-Register lid
  • Berichten: 931
  • Geslacht: Man
  • kurt de wever
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #630 Gepost op: za, 15 jun 2013, 20:55:28 »
mooie fotos  -thumbsup-

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #631 Gepost op: di, 18 jun 2013, 20:46:09 »
 -klus- Wat een heerlijk gevoel om zelf iets gerepareerd te krijgen  -ja- Heb het stuurhuis kunnen vervangen door een donor-stuurhuis. Met enige moeite, maar ook weer ervaring opgedaan.

Bijna (her-)keuringswaardig. Morgen wil ik proberen om de kilometer-teller weer aan de praat te krijgen; hopelijk enkel een losse verbinding  -dunno- en niets te maken met bekabeling ... want het lampje op het dashboard, dat aangeeft dat de choke aan staat, werkt ook niet. En het lampje van de olie blijft branden.

Wel leuk dat ik zò weinig (lees: geen) kilometers toevoeg  :) maar vast wel nodig voor herkeuring (waar ze de kilometer-stand ook bijhouden).

Als ik morgen de kilometer-teller weer aan de gang krijg, kan de polo donderdag naar garage-man, waar ze de motor wat beter kunnen afstellen ivm de uitlaatgassen en/of neem ik zo busje additief om in de benzine te doen  -dunno- Verder ook nog de lichten laten bijstellen en dan kunnen ze, met handelaarsplaten naar de (her)keuring  -sturen- -thumbsup-

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #632 Gepost op: di, 18 jun 2013, 20:55:15 »
KM teller is mechanisch. Is de het kabeltje, die van je versnellingsbak kmot, goed achterin je tellerhuis geklikt  -dunno-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #633 Gepost op: di, 18 jun 2013, 21:01:58 »
Ik hoop (vermoed) inderdaad dat dat het probleem zou kunnen zijn, maar wil niet te voorbarig zijn. Vorige keer is er bij de garage gewerkt achter/onder het dashboard, dus misschien is het dat. Ik zag i.i.g. al dat het rubbertje in het tussenschot t.h.v. motor-ruimte los zit, waar de kabel doorloopt; dus vandaar mijn hoop (vermoeden) dat het enkel los zit achterin de teller-unit.

Morgen hopelijk meer info of oplossing.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #634 Gepost op: do, 20 jun 2013, 21:54:21 »
Dashboard-lampje van choke is terug in orde, dat van olie nog niet. Kabel van kilometer-teller zit goed ingeplugd achter teller-unit en ook voorin. Waar zou het nog aan kunnen liggen?  -dunno-



Vanavond langs geweest bij iemand die ik recentelijk leerde kennen. Hij had vw-onderdelen in aanbieding. Vermits we contact hielden per mail en hij eigenlijk achter de hoek woont, van de gelegenheid gebruik gemaakt eens langs te gaan. Op straat staat er een T3 Caravelle, in een doorgang een Caddy met gesloten bak, een kever-carrosserie op een T1 Pick Up.  -naughty-

Dan trok hij een poort open van een schuur en wat ik daar zag: Een hele verzameling aan diverse VW-types!!  -hitit-
Allemaal in opmaak, maar in originele staat, soms al 2, 5, 10 tot 20 jaar stilstaand, voorzien van tig onderdelen en wisselstukken, in, op en rondom de auto's. Een streling voor het oog, alleen jammer dat ze niet allemaal rijdend waren. Het lijkt erop dat hij een serieuze VW-microbe te pakken heeft en dus weinig tot geen afstand kan doen van zijn auto's. Hij heeft verder nog een garage elders, met enkele werkende en ingeschreven auto's en bij zijn ouderlijk huis staat ook nog van alles.
Wat ik zoal zag: 2x VW Jeep 181, diverse 411- en 412-types, 2xSambabus, een T3 Westfalia, een T2, een paar bril-kevers en andere types kever, minstens 4x golf 1.  -dots- en ook een Vw polo van 1976. (en nog veel meer van dat)
Dit alles onder een berg van onderdelen. Deuren, motorblokken, kabelbomen, wieldeksels, velgen, bumpers, plaatwerk, enz!

Hij wil wel meer werk gaan maken van verkoop (van die types, waar hij minder interesse in heeft, maar hij wil er wel een goede prijs en wacht de situaties af, wanneer vraag naar bepaalde types hoger ligt dan andere momenten) en/of opmaak, maar ik vrees dat hij er niet voldoende afstand van kan nemen. Een handige harry, met genoeg verhalen over de auto's, die ze voorheen wel kon/kan lassen, vroeger ook lak-gespoten, motor-technische kunde bezit.
Ik heb hem voorgesteld, gerust te willen helpen bij eender welk project en hoop dat dit er wel eens van komt. Kan er vast wel wat van opsteken en ondertussen genieten. En eventueel stukken overnemen voor de polo ofzo. Heeft vroegere jaren, diverse polo's gered van het autokerkhof, maar ook andere weer doorgespeeld aan de oud-ijzer-boer. Nu nog 1 exemplaar hoog op het schap, met diverse stukken erbij. Wordt voorlopig niet aangeboden, maar ik blijf het wel volgen hoor!

Prettige ontdekking.  -thumbsup-  En aangename kennismaking.
« Laatst bewerkt op: do, 20 jun 2013, 21:58:59 door PoloSimba »

Offline kurt

  • Non-Register lid
  • Berichten: 931
  • Geslacht: Man
  • kurt de wever
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #635 Gepost op: do, 20 jun 2013, 22:07:17 »
amai ik ben onder de indruk  -naughty-
 -thumbsup-

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #636 Gepost op: do, 20 jun 2013, 22:18:52 »
Ik ook  :)  -naughty-

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #637 Gepost op: vr, 21 jun 2013, 12:52:03 »
Probleempje met dashboard-lampjes van olie en choke zijn opgelost. Door het sleutelen, waren de aarding-contactjes of connectoren losgekomen of de oudere/slechtere afgebroken. Alle (kabeltjes en) connectoren (motor-ruimte) zouden trouwens snel eens allemaal moeten vervangen worden!

De wijzer van de teller-unit werkt ondertussen ook al weer, MAAR de kilometer-teller, zowel de dagteller als de gewone, NIET. Ik las in de Haynes dat er (in de oudere types) mogelijk een probleem kan ontstaan als de massa/aarding niet goed aangesloten is, zodat deze zich een weg baant via de wijzer van de tellerunit. Dan zou de wijzer blijven staan ofzo? Vermits ik probleempjes had met de aardingen (zie tekst hierboven) dacht ik eerst hier aan. Maar de wijzer doet het wel, enkel de kilometers tellen niet aan.

Waar zou dit euvel dan nog aan kunnen liggen? Of is er mogelijks schade toegebracht door de eventuele aarding-probleempjes, zodat er iets mis is met de kabel ofzo? Lopen de gegevens van de wijzer én de teller trouwens over dezelfde grijze kabel? Voor ik die moet gaan vervangen, wil ik toch andere mogelijke oorzaken uitsluiten. Aan beide kanten van de kabel zit hij trouwens goed gemonteerd.

Met de zoekfunctie kom ik o.a. dit tegen. Verder ook dingen over een rad/wieltje. Wie geeft goede raad of een duidelijke link aub?
« Laatst bewerkt op: vr, 21 jun 2013, 13:04:58 door PoloSimba »

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #638 Gepost op: vr, 21 jun 2013, 23:04:02 »
Wie geeft goede raad of een duidelijke link aub?
  -up-

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #639 Gepost op: za, 22 jun 2013, 12:05:54 »
Bij het verwisselen van teller-unit --> werkt de kilometer-teller WEL, maar de snelheidswijzer NIET. Hier wordt ik niet wijzer van. Vrolijker ook niet, want de polo zou nu toch echt wel maandag of dinsdag naar de herkeuring kunnen. Maar dan moet de kilometer-teller wel correct werken. De andere teller-unit heeft bijna 100.000 km meer op zijn actief, dus die kan ik niet zo maar omwisselen, omdat ze de vorige keer de huidige stand hebben genoteerd.

Wat kan ik proberen/doen? Ik sta niet te springen om de teller-unit(s) open te maken en deeltjes te wisselen. Maar een niet-goed-functionerende teller-unit gaat geen groene kaart opleveren bij de keuring  -boehoe-

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #640 Gepost op: za, 22 jun 2013, 12:08:58 »
Bij de keuring rijden ze er toch niet mee? Als de snelheid niet word aangegeven merken ze dat toch niet?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #641 Gepost op: za, 22 jun 2013, 12:19:09 »
Dat zat ik ook te denken, maar dan blijft de kilometerstand ongewijzigd als het laatste bezoek - terwijl er wél mee gereden is (naar en van het keuringsstation).
En anderzijds, een veel hogere km-stand (met de wissel van teller-unit) is ook niet logisch, al zou het dan minder uitmaken dat de wijzer het niet doet.

Buiten dit dilemma voor de keuring, zou het wel net zo leuk zijn, moest het gewoon terug werken. Ik heb al een deel van de mogelijke oorzaken proberen uitsluiten, maar weet me nu even geen raad meer. Vooraleer ik aan het openvijzen van het fragile teller-unit begin - waarvan ik ook niet zeker ben - wil ik andere mogelijk oorzaken of oplossingen uitsluiten.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #642 Gepost op: za, 22 jun 2013, 12:31:17 »
De units van een polo 1/2 vallen wel mee vind ik. Gewoon goed kijken ;)
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #643 Gepost op: za, 22 jun 2013, 12:40:11 »
Kijken = oké, maar openvijzen vind ik toch best spannend zenne!! Hoe begin ik eraan? De acht moertjes losmaken op de kantjes en dan nog eens 5 'in het midden'? En ook de schroefjes dan? (Zeker genoeg foto's/schetsen hoe het er uitziet vòòr ik eraan moest beginnen.)

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ xx - xx - xx ] Polo LX 1981
« Reactie #644 Gepost op: za, 22 jun 2013, 12:58:58 »
Schroefje voor schroefje en een patroon tekenen op een stukje karton, daar de schroefjes indrukken zodat je altijd het juiste schroefje op de juiste plek terug zet.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..