Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 156117 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #870 Gepost op: wo, 17 mei 2017, 08:34:46 »
Bij ons voor de deur ook: Derby staat tussen mastodonten (Passat Variant, A6 Avant, Grand Scenic). Vaak wekt-ie zelfs de indruk dat er nog een plekje vrij is als je aan komt rijden, valt helemaal weg met de zichtlijn langs de parkeervakken?! :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #871 Gepost op: wo, 17 mei 2017, 15:25:51 »
 :) Vind ik leuk  -thumbsup-

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #872 Gepost op: wo, 17 mei 2017, 20:25:06 »
Bij ons voor de deur ook: Derby staat tussen mastodonten (Passat Variant, A6 Avant, Grand Scenic). Vaak wekt-ie zelfs de indruk dat er nog een plekje vrij is als je aan komt rijden, valt helemaal weg met de zichtlijn langs de parkeervakken?! :D
Wees blij dat het een derby is en geen Smart. :)
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #873 Gepost op: wo, 31 mei 2017, 00:00:01 »
Vandaag wat kleine werkjes aan de polo gedaan, zoals bvb benzinefilter vervangen. Dit was blijkbaar dringend nodig!
Morgen nog wat andere dingetjes doen: Olie en oliefilter vervangen, koelvloeistof vervangen, braadpan bovenop carburator vervangen, e.a.
Ook de teller-unit vervangen indien nodig, want daarvan loopt de dagteller (en daarmee ook de kilometerstand) niet. Vandaag die nog eens opnieuw aangesloten en mezelf ervan verzekerd dat de snelheidskabel goed vastzit, waarover ik twijfelde. Ik vermoed dat bij deze teller-unit de aansluiting met de snelheidskabel niet goed vast kan en/of de radartjes van de tellers niet goed zitten. Ik heb nog andere teller-unit(s) in reserve, dus dan liever vervangen (met andere kilometerstand als gevolg) dan te gaan klussen aan de radartjes, wat iets voor later ooit een keer zal zijn.
Klussen was weer even heel plezant :) Alleen het zoeken naar waar ik welke onderdelen heb gestockeerd is een nadeel van een grote garage :D Soms zuchtend blijven zoeken tot ik het al dan niet (meer) vind, en soms ook met verrassingen als gevolg: Ooh ja, dit of deze heb ik ook nog als reserve, haha.

Verder ben ik op zoek naar een ander reservoir voor de achterruitwisser. Ik had er 2 in reserve, maar daarvan was de plastic zo verduurd, dat het heel breekbaar werd. Waardeloos. Het huidige exemplaar heeft ook een kleine lek, niet ter hoogte van het rubber aan het pompje. Dus liefst een ander reservoir en momenteel zeker geen vloeistof erin.

Ik was aan het denken of het mogelijk is om het plastic van het huidige reservoir eventueel waterdicht te maken, misschien met een coating o.i.d. langs de binnenkant. maar dat zal niet haalbaar zijn, denk ik. Het plastic van dit reservoir is nog redelijk vermoed ik. Misschien iemand ooit iets gelijkaardig gedaan? Al neem ik liever het zekere voor het onzekere door een nieuw exemplaar te nemen of er geen vloeistof in te doen.

Ook nog eens het zoektopic hier gaan gebruiken of werkhandboeken uitpluizen om te achterhalen hoe de geweldige verlichting van de tellerunit  bij een Polo 1(F) kan verbeterd worden :)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #874 Gepost op: wo, 31 mei 2017, 05:37:07 »
Misschien lukt het je om een polo 2 reservoir te plaatsen in de motorruimte. Dan heb je dat lekkende ding niet meer in de achterbak. Een latere polo 2 reservoir sproeit zowel voor als achter.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #875 Gepost op: wo, 31 mei 2017, 08:43:22 »
Snelheidsmeter werkt wel? => dan is de kabel in orde.
Km-teller en dagteller werken niet => dan is er een tandwieltje losgekomen van een as.
Asje opruwen en tandwiel er weer overheen tikken (is mij bij meerdere 86c's gelukt & 1x mislukt)
Andere tellerunit monteren: even je km-stand 'overnemen'  ;)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #876 Gepost op: wo, 31 mei 2017, 08:46:27 »
Andere tellerunit monteren: even je km-stand 'overnemen'  ;)

-ja- Voor je straks een aantekening krijgt voor 'terugdraaien km-stand' (=oplichting)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #877 Gepost op: wo, 31 mei 2017, 10:57:58 »
Geen idee hoe de regelgeving in België is, maar in NL inmiddels strafbaar (sinds 2015?)
Sindsdien geeft de RDW ook een oordeel over de km-stand: logisch/onlogisch/geen oordeel.
(bij import auto's blijft 't lastig, maar voor origineel in NL geleverde auto's best wel handig)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #878 Gepost op: wo, 31 mei 2017, 11:55:53 »
Aanpak voertuigcriminaliteit is in ieder geval een grensoverschrijdend thema, weet ik...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #879 Gepost op: wo, 31 mei 2017, 12:06:33 »
Misschien lukt het je om een polo 2 reservoir te plaatsen in de motorruimte. Dan heb je dat lekkende ding niet meer in de achterbak. Een latere polo 2 reservoir sproeit zowel voor als achter.
Das een idee.  -thanks-

Geen idee hoe de regelgeving in België is, maar in NL inmiddels strafbaar (sinds 2015?)
Sindsdien geeft de RDW ook een oordeel over de km-stand: logisch/onlogisch/geen oordeel.
(bij import auto's blijft 't lastig, maar voor origineel in NL geleverde auto's best wel handig)
Ik kan een andere teller-unit installeren, maar dan moet dat wel gekeurd worden owv andere kilometerstand. Bij de laatste keuring, in maart vorig jaar, werd er melding van gemaakt dat een goedkeuring van zoiets kon, met een bijlage bij de documenten.
Ik ga daarvoor geen herkeuring doen. Vorig jaar moest ik wel laten herkeuren wegens "rode kaart", maar heb toen de teller manueel wat verder "getikt" via de dagteller. Toen kwam er gelukkig 2 kilometer bij zodat dat niet opviel. Maar sommige mannetjes van het keuringsstation vonden dat ook niet belangrijk, omdat de auto voor eigen gebruik was. Keuringsstation ligt overigens op ongeveer 1km afstand, dus dat ZOU kunnen geklopt hebben :)

Misschien ga ik wel een andere teller "terugdraaien", want heb nu een te groot verschil anders ("onlogisch"). Of de huidige teller vervangen. Heb nog een opengemaakte unit op het schab liggen.
Maart vorig jaar 75.301 km. Nu 75.407 km. Terwijl in werkelijkheid het er een pak meer zijn. Rit naar Cuijk heen en weer, hier "rond de kerktoren" gereden, enzovoort.
Ik heb andere tellers liggen, met 90.000 tot 140.000. Zolang er geen keuring, controle o.i.d. maakt mij het verschil in km's niet uit. Maar naar een toekomstige keuring moet dat wel in orde komen.

Aanpak voertuigcriminaliteit is in ieder geval een grensoverschrijdend thema, weet ik...
Aanpak hiervan is nodig en dik oké, maar in mijn geval ... crimineel voel ik met niet meteen, omdat ik het allemaal gewoon voor mezelf doe.
Trouwens, bij een motorwissel, waarbij kilometerstand op de teller hetzelfde blijft, weet je ook niet hoeveel de motor effectief heeft gelopen...

Verdere werkjes aan de auto zijn voor morgen ... ipv vandaag. Heb daarnet aan de Mazda wat werkjes geklust.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #880 Gepost op: wo, 31 mei 2017, 12:33:11 »
Daarom: als je voor jezelf de correcte km-stand overneemt op een werkende km-teller, doe je in mijn beleving niks illegaals.
Heb zelf weinig ervaring met een 1f, maar ik ga ervanuit dat die teller hetzelfde is als die van een Polo 2:
Tellernaald over 't nokje heen tillen en nulpunt even controleren: op 't buitenste randje van de tellerplaat
staat een heel klein streepje, daarheen wijst de naald als 't goed is dan, anders even markeren om h'm op
de dezelfde plaats terug te monteren.
Tellernaald eraf trekken, de een wipt h'm met een vork oid omhoog, ik pak h'm gewoon stevig beet tussen duim & wijsvinger.
(in ieder geval zoveel eronder bij 't metaal, want 't plastic gedeelte is nogal fragiel)
Tellerplaat eraf: 2 hele lieve kleine schroefjes.
Nu kijk je zo tegen tandwielen met cijfers aan: kleine schroevendraaier ertussen en voorzichtig langs de 'meeneem'tandwieltjes
wippen, tandje voor tandje, rustig aan. (Binnenste cijfers gaan meestal makkelijker dan de buitenste)

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #881 Gepost op: wo, 31 mei 2017, 12:47:09 »
 -thumbsup-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #882 Gepost op: wo, 31 mei 2017, 16:17:09 »
Je kunt bang zijn voor de keuring, dat lijkt me onzin. En dat je geen crimineel bent weten wij allemaal. Maar als je verzekeringsmaatschappij ook maar 1 reden kan vinden om te kunnen betogen dat ze die voetganger helemaal niet hoeven te vergoeden voor het feit dat ze een jaar niet kan werken zullen ze het niet nalaten, en ben je geruïneerd...
Gewoon op een lome zondag in de tuin één van je reservetellers naar de goede stand knutselen.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #883 Gepost op: do, 01 jun 2017, 08:19:14 »
 -thumbsup-

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #884 Gepost op: do, 01 jun 2017, 08:25:49 »
Gisteren-avond een tijdje zoet met het schoonmaken van ... de koelvloeistof, inclusief reservoir en slangen. De eerste lading die eruit kwam en vooral wat er in het reservoir zat was viezigheid ten top!! Héél veel roestige dikke drek. Waarschijnlijk van tientallen jaren ... Heel lang aan schoongemaakt. Daarna 3 spoelingen doorheen het systeem door de auto warm te laten worden totdat de koeling opsprong. Daarna telkens schoon water erin en vuil (!) water eruit. Na 3 keer te herhalen was de meeste vunzigheid er wel uit. Binnenkort nog eens herhalen en dan volledig vullen met alleen maar koelvloeistof ipv ook te mengen met water.

Wat een verschil een simpele nieuwe brandstoffilter kan doen. Dewelke ik eruit haalde zat vol viezigheid, vuile benzine-deeltjes, e.d. Met een nieuwe erop merkte ik meteen verschil bij het rijden!

Vandaag verder klussen, als het mee zit.