Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 156144 keer)

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #885 Gepost op: do, 01 jun 2017, 09:35:50 »
Goed bezig!
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #886 Gepost op: do, 01 jun 2017, 09:43:20 »
Enkele vraagjes over de plastic braadpan op de carburator. Ik heb deze vervangen, wegens de vorige in slechte staat.

foto 1: Het veertje onderaan de braadpan, dient dat vast te hangen aan "hefboom voor verhoogd stationair toerental"? Bij de vorige hing er geen veertje (meer) aan.
foto 2: Wat is de functie van dit onderdeel?
fotot 3: Dit is de onderkant van dat onderdeel. Bij deze braadpan hing daar 1 stukje buisje aan. Dient dit ergens aan gemonteerd te worden, zoals bvb de andere luchtbuisjes op en rond de carburator en braadpan?

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #887 Gepost op: do, 01 jun 2017, 16:59:39 »
Buisje is volgens mij voor de aansluiting van de slang van de carterontluchting
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #888 Gepost op: do, 01 jun 2017, 18:03:47 »
-ja-

Onderdeel op foto 2 is dan ook de bovenkant hiervan, een zogeheten 'breather'.

Het veertje heb ik even geen antwoord op...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #889 Gepost op: do, 01 jun 2017, 23:14:03 »
Ok. Carterontluchting, dat ga ik later eens verder uitpluizen.
Het antwoord ivm het veertje wacht ik dan verder even af. Het lijkt erop dat het gewoon op dat hefboompje moet, qua afstand, positie en owv het gaatje in die hefboom.

Vandaag olie en oliefilter vervangen. I.c.m. andere braadpan en schone benzinefilter: WAT EEN VERSCHIL !! Motorke rijdt nu een heel pak beter, rustiger. Geweldig! Tot dat vanavond helaas de startmotor het begaf :( Polo'ke staat nu enkele km's op een parkeerplek stil. Ik had al het gevoel dat die eendaags de geest ging geven. Al enkele dagen duurde het startmoment enkele seconden eer die aansloeg. De starter deed dan niets, maar bij een 2de of 3de keer proberen of 2 à 3 seconden aanhouden, startte die toch. Nu dus niet meer, jammer maar helaas. Morgen de auto maar eens naar huis slepen en bij tijd een andere startmotor steken.
Alle kabels zitten goed, morgen eerst maar eens meten of er spanning toekomt ... heb me terug een spanningsmeterke aangeschaft  -thumbsup-

Ik heb de kilometer-teller proberen aanpakken, maar ik weet niet helemaal zeker, of heb er onvoldoende durf en kennis voor om het wijzertje eruit te klikken. Bij een kapotte teller, brak het wijzertje en het kopje eraf wegens te broos en te veel geforceerd.
Toch wel wat kunnen aan draaien en wat mee geprutst, maar bleek een maat voor niks. En bij een andere teller-unit doen de tellers het wel, maar dan weer niet het benzinemetertje en temperatuurweergave van olie.
Dus bij een volgende gelegenheid ga ik deze kilometerteller in de andere tellerunit steken, dan doet alles het goed. Dat de kilometerstand dan niet correct is, geeft niet. De rest doet het wel. Op het groen en blauw lampje na voor de lampen en groot licht, dat werkt op geen enkele unit nu? Toeval of niet? Nog uit te vissen

Ik zat zo te denken om misschien tijdens het Polo Treffen Belgium een handige harry (of Sjon bvb.) te laten proberen om de kapotte teller aan de praat te krijgen. Samen lukt het misschien wel. Misschien ook ineens een how-to aanmaken dan, met foto's, altijd handig voor hier op't forum, toch?

Al bij al, goed geklust, fijn gevoel, alleen jammer dat het nu weer even stil staat, letterlijk én figuurlijk :)
« Laatst bewerkt op: vr, 02 jun 2017, 00:19:16 door PoloSimba »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #890 Gepost op: vr, 02 jun 2017, 01:37:00 »
Een groen lampje voor licht? Het is geen Jap/Fransoos?! Oftewel: die heeft een Polo niet... dus wellicht doet je grootlicht het niet (relais? Zekering? Lampje?)

Startmotor zou ik met jouw historie ook even elektrisch checken, alvorens dood te verklaren... overigens, een Polo 1 duw je toch in je eentje makkelijk even aan? Tenzij bergop... dan heb je 'm namelijk wel thuis staan. Slepen is weer zo'n gedoe...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #891 Gepost op: vr, 02 jun 2017, 07:47:29 »
Berg op is juist makkelijk, omdraaien en voila: berg af -thumbsup-

En ook ik heb welles een tellernaald gesloopt: de volgende gaat wel goed -klus-
« Laatst bewerkt op: vr, 02 jun 2017, 08:01:55 door Sjon »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #892 Gepost op: vr, 02 jun 2017, 08:06:05 »
Het is België, he, de kans is zeker aanwezig dat-ie in een kuil staat => alle kanten bergop... :D
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #893 Gepost op: vr, 02 jun 2017, 09:35:30 »
Toch mooi om te lezen dat je meer vertrouwen hebt in het aanpakken van je geliefde Polo. Goed bezig!

Achterop je motorblok zit waarschijnlijk een halfrond bolleke met een slang. Die slang moet uitkomen op het pijpje van de luchtfilterhouder
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #894 Gepost op: vr, 02 jun 2017, 21:19:37 »
 -thumbsup- Jazeker :)

Ik kijk het slangetje na.
Ook de andere tips en bemerkingen worden meegenomen.

Op goed geluk met de fiets tot bij de Polo en gelukkig startte die terug. Staat nu weer veilig binnen. Bij tijd ga ik meten en nakijken.
Meten wordt (z)weten :D


Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #895 Gepost op: vr, 02 jun 2017, 21:42:59 »
Toch weer starten? Kabels nakijken (massa?), evt startmotor/Bendix reviseren...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #896 Gepost op: vr, 02 jun 2017, 21:50:13 »
(massa?)
:) :) :) :) :) :) :) :)

Ik nomineer ook 't contactblokje

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #897 Gepost op: vr, 02 jun 2017, 22:37:56 »
- Nee, massa is uitgesloten! Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad! Toch? :D
- Contact-blokje van de starter of thv stuur, sleutel?
- Bendix reviseren, ook andere druklager, ... ? Ik word stilaan warm voor een andere motor (1,3) met 5 bak en dan alles er netjes in, met iets meer zekerheid. Wil niet zeggen dat er dan geen problemen meer opduiken, maar via Kurt kan ik er wel aan geraken. Alleen alles nog eens goed afwegen. Ik had graag de originele 900cc motor behouden, en een hobby kost ook wat centjes, die er niet altijd klaar voor liggen, zodus.


« Laatst bewerkt op: vr, 02 jun 2017, 22:40:42 door PoloSimba »

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #898 Gepost op: za, 03 jun 2017, 10:14:40 »
De vraag is: hoor je en "klik"van een relais als je de sleutel omdraait? Zo ja: dan lijkt het contactblokje het wel te doen.
Andere vraag: Hoe zwaar is je sleutelbos? Zo ja dan wordt het contactblokje zwaar belast en eerder het begeven.

Gezien het verhaal:
".....
Tot dat vanavond helaas de startmotor het begaf :( Polo'ke staat nu enkele km's op een parkeerplek stil. Ik had al het gevoel dat die eendaags de geest ging geven. Al enkele dagen duurde het startmoment enkele seconden eer die aansloeg. De starter deed dan niets, maar bij een 2de of 3de keer proberen of 2 à 3 seconden aanhouden, startte die toch. Nu dus niet meer, jammer maar helaas....."

Je draait de sleutel om, stap voor stap: wat hoor allemaal gebeuren?


Druklager zit in je drukgroep in de koppeling. Hoe komt die in het verhaal?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #899 Gepost op: di, 06 jun 2017, 22:59:35 »
- Druklager heeft niets te maken met "huidige" (start)probleem, maar is wel vervelend wegens de "tektektektektek"-geluid en slijtage. Dus overweging 5bak +1300cc ipv aanpakken druklager, enz.

- Meten is weten, maar proberen is ook plezant. :) Momenteel kwam ik met de spanningsmeter even niet verder dan de accu, die op het eerste zicht ok is. 12v.
- Na deductie van mogelijke problemen, zou het wel eens kunnen dat het aan het contact kan liggen inderdaad. Wanneer ik alleen al de sleutel vervang door de originele, merk ik dat het contact beter aanslaat thv het slot. Dus ga ik momenteel even testen met die sleutel en nog een andere reserve. Deursloten ook maar eens gaan aanpakken, want links "pakt" de sleutel niet meer goed. Ligt vast aan het mechanisme, maar ook aan de sleutel. Rechts is momenteel een verschillend slot, dus ook de moeite voor binnenkort.
- Eventueel het hele contact nog later vervangen.

- Voor het kofferslot gebruikte ik het mechanisme van een Derby, wat mijns inziens handiger lijkt owv de hendel ipv het draaien met de sleutel zelf. Alleen al heel lang een verduurd rubber daar. Ik bestel nu maar eens een nieuw. Voorlopig een betere oplossing gezocht dan 1 of 2 halve verduurde rubbers, die alles behalve waterdicht zijn. Van een andere rubber (861 957 855) een stukje afgesneden om tijdelijk uit te proberen of het wat meer waterdicht is.