Auteur Topic: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981  (gelezen 156087 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #915 Gepost op: ma, 21 aug 2017, 14:24:47 »
1. (Massa van de) Dynamo?
2. Aansluitingen op de startmotor (massa?)?

Koppel je de accu wel los als de auto langer stilstaat? Heb je een druppellader aangesloten als je de auto niet gebruikt?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo Massa
« Reactie #916 Gepost op: vr, 25 aug 2017, 11:40:15 »
 :) ikke blij   -sturen-

 -uitlachen- Ik heb de titel van dit topic even aangepast: Vanaf nu geen Polo Lx maar Polo Massa  -uitlachen-

Probleem gevonden (mede dankzij jullie natuurlijk) en gedeeltelijk opgelost. Zoals wel eens meer gebeurd is met deze Polo: probleem met de massa (uiteraard).
Bij het testen en uitmeten van o.a. startmotor, dynamo, enz. rook ik (terug) een brand-geur. Probleem situeert zich bij de massa van het motorblok. (Daar was ik al eerst niet helemaal zeker van, omdat het uitmeten er niet goed lukte.) De gevlochten massa-draad was aan het verbranden o.w.v. olie die er op hangt (pakking niet helemaal goed sluitend) en omdat de moer die erin zit, niet helemaal vast kan worden gedraaid.
Voorlopig heb ik het opgelost met een extra massa-kabel er bij aan te hangen naar de dynamo.

Vraagje: als ik die moer een beetje soldeer, geleid dat dan ook? Of misschien gewoon wat aluminium-folie ? ? Of is er een betere oplossing voorhanden om die moer vaster te zetten?

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #917 Gepost op: vr, 25 aug 2017, 11:41:29 »
Als de wagen langere tijd stil staat, ontkoppel ik wel de accu, maar ik heb geen druppellader.

Offline Audioholic

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 526
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #918 Gepost op: vr, 25 aug 2017, 21:57:22 »
:) ikke blij   -sturen-

 -uitlachen- Ik heb de titel van dit topic even aangepast: Vanaf nu geen Polo Lx maar Polo Massa  -uitlachen-

Probleem gevonden (mede dankzij jullie natuurlijk) en gedeeltelijk opgelost. Zoals wel eens meer gebeurd is met deze Polo: probleem met de massa (uiteraard).
Bij het testen en uitmeten van o.a. startmotor, dynamo, enz. rook ik (terug) een brand-geur. Probleem situeert zich bij de massa van het motorblok. (Daar was ik al eerst niet helemaal zeker van, omdat het uitmeten er niet goed lukte.) De gevlochten massa-draad was aan het verbranden o.w.v. olie die er op hangt (pakking niet helemaal goed sluitend) en omdat de moer die erin zit, niet helemaal vast kan worden gedraaid.
Voorlopig heb ik het opgelost met een extra massa-kabel er bij aan te hangen naar de dynamo.

Vraagje: als ik die moer een beetje soldeer, geleid dat dan ook? Of misschien gewoon wat aluminium-folie ? ? Of is er een betere oplossing voorhanden om die moer vaster te zetten?

ff de contactpunten waar die tegenaan gemonteerd word opschuren en een likje kopervet, kan je het ook uitsluiten, niet teveel kopervet want dan werkt het averechts :P
Heng!
Polo 2 turbo a 200pk+

Polo G40 Fox met slak<----- rip

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #919 Gepost op: vr, 25 aug 2017, 22:36:05 »
 -thumbsup-

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ... - ...] Polo LX 1981
« Reactie #920 Gepost op: di, 10 okt 2017, 22:03:59 »
 -dots-
« Laatst bewerkt op: vr, 20 okt 2017, 11:22:22 door PoloSimba »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #921 Gepost op: di, 17 okt 2017, 22:13:17 »
zie PB

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ O - ABS - 717 ] Polo LX 1981
« Reactie #922 Gepost op: di, 17 okt 2017, 22:30:44 »
🤝

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ 1- YEP - 749 ] Polo LX 1981
« Reactie #923 Gepost op: di, 11 aug 2020, 13:04:58 »
En we zijn weer vertrokken  :) -thumbsup- -sturen-
Meer info volgt nog.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #924 Gepost op: vr, 06 nov 2020, 21:34:43 »
Hoog tijd voor een update  -naughty-

Sinds de zomer van dit jaar is de Polo terug rijdend. Hij is gekeurd voor dagelijks gebruik, waardoor ik hem af en toe ook kan gebruiken om naar het werk te rijden. Qua kosten is dit niet veel meer dan een oldtimer-keuring en zo ben ik gerust. Het karretje snort als nooit tevoren. Een radio heb ik er (nog) niet in zitten, maar wie heeft een radio nodig terwijl je aan het genieten bent van het rijden met een oldtimerke als een Polo 1F  :)

De Polo heb ik onder handen laten nemen door Dolf, een welgekende Volkswagen-fanaat en sleutelaar uit de buurt. Hij werkt vnl. met luchtgekoelde VW's, maar ik merkte de laatste tijd ook meer T3's, Jetta's en Golfkes op. Steevast heeft hij meerdere Kevers en busjes in zijn voortuin/oprit staan, waarmee je hem regelmatig ziet rijden. Het is een streling voor het oog, al is het ook gevaarlijk wanneer je ervoor rijdt met de auto, want die kleurige VW's leiden me steeds af van mijn oog op de weg  :)
Samen met zijn zoon heeft hij aan de Polo gesleuteld, in overleg met mij met wat er diende te gebeuren. Uiteraard was de prioriteit dat de Polo moest starten, rijden, remmen en dat hij dit zou blijven doen. Daarnaast wilde ik ook dat de Polo wat veiliger aanvoelde, zodat ik mee kan met het verkeer.
Er is veel werk aan gebeurd; dit heeft me een aardige duit gekost, maar nu ben ik verzekerd van rijplezier met mn Polo "dans son jus".
Hoofoorzaak dat hij niet startte was deze keer geen stroomverlies, maar wel... een deels gebroken bougiekabel van de bobine! De set bougiekabels en bougies zijn vervangen. Daarnaast is er nog heel wat gecontroleerd en aangepakt, zowel w.b. mechaniek (motor) als wielen (stangen, stofkappen, enz). Dit laatste om de wegligging te verbeteren en/of veilig te maken. Ook is er gewerkt aan de koppeling, en nog vanalles links en rechts. Vergeef me ik ben niet meer zo actief bezig geweest met de auto, dus ken niet alle termen en onderdelen meer bij naam. Toen ik destijds meer met de Polo's bezig was, en ook enkele donor-Polo's uit elkaar haalde, kende ik er, als complete leek, meer van. Sinds de geboorte van mijn eerstgeboren zoon Ferre, 5 jaar geleden en ook owv de financiële situatie toendertijd, had ik me niet veel meer bezig gehouden met de Polo. Af en toe nog wel, toen hij wel nog reed  -uitlachen- Ik heb toen met momenten veel steun gekregen van veel kennissen en vrienden, zoals Kurt, Raymon, Sjon, Geert, Koen enz. (!), maar jammer genoeg is het nu alweer heel lang geleden dat we elkaar nog zagen op treffens of samenkomsten. Die verdomde Corona toch hé. Ik mis jullie wel !

 -sturen- Momenteel wordt de Polo geregeld van stal gehaald, meestal om samen met de zoon een toerke te doen. Hij is ook helemaal verliefd op de Polo en (h)erkend de passie van zijn vader voor dit prachtige karretje  -naughty-

Deze week heb ik ook tijd gemaakt om te beginnen aan de stock aan onderdelen die ik heb liggen. Ik heb via via 3 grote kratten gratis op de kop getikt. Deze 200x52x95 kratten heb ik gevuld met de grote onderdelen, die tot voor kort, al 5 jaar, in een vochtig gedeelte van de garage lagen. Nu heb ik deze daarin gestockeerd en in het droge/warme gedeelte geplaatst. Nu ben ik nog op zoek naar (betaalbare) opbergboxen/stapelbakken om al de kleine en minder kleine onderdelen te stockeren. Die liggen nog te wachten in een niet-zo-ordelijk opbergsysteem van een vochtige kast en open bakken. Ik heb eigenlijk van alles nog wat reserve, dus zou, bij wijze van spreken, een kale Polo helemaal kunnen opmaken   :) Maar ik hou graag van alle (of de meeste) onderdelen een reserve-onderdeel. Misschien vind ik nog wat dubbele onderdelen die weg mogen, maar het meeste is al verkocht, geruild of weg gegeven.

Momenteel speelt wel het idee om er terug de chromen bumpers op te plaatsen; die mis ik toch wel een beetje. Een achterbumper heb ik al gevonden. Voor de voorste bumper ben ik nog aant onderhandelen en afwachten :) Wie nog 4 hoekjes op overschot heeft, mag het mij ook laten weten  -notworthy-

In de hoop dat er snel weer open grenzen komen, of dat we terug naar Karossen & Koffie mogen, of dat we elkaar eens treffen op een Polo-treffen of een oldtimer-meeting in de buurt of verder weg, ben ik nu al tevree dat ik kan bollen met mijn Polo'ke  -thumbsup-

Wat ik nog graag wil doen, bij tijd en wijle: kleine(re) onderdelen tegoei stockeren/inventariseren. Chromen bumpers erop. Rechter portier beter doen (aan)sluiten, want nu moet ik die met verduivelde krachten toegooien en dat lijkt me niet zo goed. En eens goed poetsen  -dj-
« Laatst bewerkt op: vr, 06 nov 2020, 21:50:37 door PoloSimba »

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Project [ - - ] Polo LX 1981
« Reactie #925 Gepost op: za, 07 nov 2020, 20:16:55 »
Ik zou er geen chromen bumpers op plaatsen.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Project [ - - ] Polo LX 1981
« Reactie #926 Gepost op: za, 07 nov 2020, 22:22:59 »
Als je niet van plan bent om er aan te lassen zou ik de kunststof bumpers er op laten. Het polotje ziet er zo super uit!
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline PoloSimba

  • L86C-0194
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.409
  • Geslacht: Man
  • Mark S.
Re: Project [ - - ] Polo LX 1981
« Reactie #927 Gepost op: za, 07 nov 2020, 22:35:26 »
Als je niet van plan bent om er aan te lassen zou ik de kunststof bumpers er op laten. Het polotje ziet er zo super uit!

Lassen? Ik heb vroeger er ook chromen bumpers op gehad,  zonder te lassen. Past ook.

Maar jullie feedback doet me wel weer beetje twijfelen. De originele grijzige bumpers heb ik nog. De bumpers op de bovenstaande foto's zijn een ander paar, dewelke ik zwart gespoten heb. Ik hou wel van de combi blauw/zwart bij mn Polo. Alles wel "dans son jus", maar that's the way i like it 🙂 Grill eveneens zwart gespoten trouwens en een zwart/grijs interieur uit een vroegere (sloop)polo.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Project [ - - ] Polo LX 1981
« Reactie #928 Gepost op: za, 07 nov 2020, 22:49:25 »
Wat Jorp bedoelt zijn de gaten in de voorschermen die je blijft zien na monteren van Chrome bumpers op een jonger model.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [1 - YEP - 749] Polo LX 1981
« Reactie #929 Gepost op: za, 07 nov 2020, 23:03:19 »
Fijn dat je eindelijk echt plezier kunt beleven aan ‘t Polooke, Mark. Ook ik zou ‘m domweg origineel laten: de combi is erg fraai zo, de kleur is nooit op de ‘1’ geleverd geweest, en je kunt aan gaten (onder de grill en in de zijschermen) inderdaad zien dat de chromen bumpers er niet op ‘horen’...
Maar uiteindelijk lekker doen wat je zelf graag wil!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!