Auteur Topic: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL  (gelezen 12096 keer)

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Gepost op: ma, 23 jul 2012, 18:04:00 »
Per ongeluk tegen het lijf gelopen, en impulsief gekocht; Een Polo 2 Steilheck 1.05, CL uitvoering.
Ik was opzoek naar een dagelijks vervoermiddel voor de 'pekel-maanden' en waar ik wat meer ruimte in had als de roestbak.
En kwam voor niet veel deze bekladde steilheck tegen;



Maar gezien het voor mij puur om het vervoeren van mijn visspullen en andere grote meuk ging, kon ik er in eerste instantie niet echt wakker van liggen. Totdat ik de auto in het echt zag....  :( Tot mijn grote verbazing zag de koets er nagenoeg perfect uit, het blauw-wit geblokte interieur op een slijtplekje na nog in prima staat... en dan toch een emmer groene drap erover heen geklaaid met een aftandse kwast  -boehoe-
Al snel was het plan 'daily-rammelbak' dan ook snel van de plank; deze was daar, ondanks de verf, nog veelste netjes voor.

Het enige struikelblok waar ik tegen aan liep; de Motor, het lieve GL-torretje had er geen zin in.
Volgens de beste man was hij langzaam slechter geworden, en hadden ze nog een poging gedaan tot reanimatie, maar tot nog toe zonder succes..
Maar wat is hobby zonder uitdaging?  :)

Dus de auto mee gesleept, en thuis in de (digitale)boeken gedoken  -koffiedrinken-
Hier was genoeg te vinden, maar sleeptuimelaars waren voor mij 100% neu in de schuur, dus via de zoon van Jestan een setje Polo 2 vraagbaken weten te bemachtigen, in de hoop meer te weten te komen over deze beestjes.

Na veel lees en knutsel werk is de status van het blokje als volgt;
- Bobine vervangen
- Ontsteking vervangen+afgesteld
- Contact blokjes vervangen+afgesteld
- Kleppen gesteld
- Carburateur schoon gemaakt+nagekeken
- Koppakking carburateur vervangen
- Verdelerkap+Rotor vervangen
- Bougiekabels vervangen
- Massa kabels aangelegd
- Stationair schakelaar gangbaar gemaakt
- Vacuum rubbers vervangen
- Vacuum vervroeger(s) gecontroleerd

Het probleem nu nog;
- Loopt niet stationair
- Ploffen/knallen/vlammen uit de inlaat
- Enkel schokkerig en laag in toeren pruttelen

Ik heb volgens mij zo ongeveer alles nagelopen, en gecontroleerd, maar er schijnt toch nog ergens iets niet goed te zijn  -dunno-
Iemand misschien tips, ideen of opmerkingen die naar de lekker tuffend GL-letje kunnen leiden?  :)


Overige To-Do-List (future dreaming..  -zz-);
- Verf verwijderen en lak herstellen
- Blauw interieur uitbouwen en veilig opbergen
- Met de pens richting Moeder Aarde
- Exips klaar maken
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #1 Gepost op: ma, 23 jul 2012, 18:22:37 »
hmm...

leuk dingetje. idd jammer van de lak.

eerste gedachte (aangezien alles is vervangen)

- staat het onstekingstijdstip wel goed. Zou alles wat je nu vertelt kunnen verklaren.
(nog wel meer opties hoor, maar deze is het eenvoudigst te controleren)

onsteking markeren (voor als het dat niet blijkt te zijn)
en onstekingshuis tijdens lopen voor en achterwaarts draaien. gaat hij beter lopen? dan proberen.

Andere optie die eenvoudig te controleren zijn

1. valse lucht. ook een killer in dit geval.
Je hebt al veel gedaan. Al eens met de remmenreiniger langs de carb en inlaat gelopen?

2. werkt de cigaar nog
(afsluiter van de benzine)
Even loshalen en met het contact er op even de stekker tegen de cigaar aan houden.
Dan moet je een duidelijke tik horen.

3. wat lastiger en zou beter even bij de garage kunnen:
is de carb al afgesteld?
Misschien heeft de vorige eigenaar hier aan gedraaid.
co en stationair zijn instelbaar met een schroef.

3.

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #2 Gepost op: di, 24 jul 2012, 10:42:58 »
1. Is mogelijk, maar hij loopt momenteel zeer rijk. En met valse lucht heb je toch altijd een arm mengsel?

2. Sigaar werkt gewoon (weer).

3. Is inderdaad iets waar flink aan gekloot is. Ik heb altijd geleerd; bij opnieuw afstellen CO 1,5 slag open moet goed zijn indien juiste sproeier erin zit. Dus. Ben vanaf daar begonnen met afstellen.

Ik ging er in eerste instantie ook vanuit dat het een ontstekings probleem is/was. Maar deze staat gewoon netjes 5graden voor bdp, en vervroeging enz werken ook gewoon.

"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #3 Gepost op: di, 24 jul 2012, 11:00:25 »
Je ontsteking kunnen we dus uitsluiten als ik het goed begrijp.   -thumbsup-

1. dan zou hij idd te laag staan.
hoe gecontroleerd? heb je een co-meter?
gecontroleerd bij warme motor (en dus choke uit)?

3. ken ik idd ook. 1,5 tot 2 keer rond heb ik trouwens altijd begrepen. Of bedoel je dit ook?
Maar te hoog is toch geen punt? CO schroef terugdraaien. Of kun je niet verder en staat hij weer op nul?

als hij te veel benzine blijft geven is mogelijk je vlotter een kandidaat (als ik het me goed herinner, dat weet ik echter niet zeker)
« Laatst bewerkt op: di, 24 jul 2012, 12:36:52 door RoelG »

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #4 Gepost op: di, 24 jul 2012, 12:22:01 »
Even tussendoor kwekken hoor, gaaf karretje! Leuke vondst  -thumbsup-
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #5 Gepost op: di, 24 jul 2012, 12:52:32 »
Zit de massakabel van de carburateur er wel goed op?
Anders doet de sigaar 't namelijk niet.

Ook de voetpakking is verdacht.. want die wil ook nog wel eens gaan lekken.
En heb je de vacuumleidingen op de ontsteking gecontroleerd? *de zuig test of het membraan niet lek is*

Als er namelijk aangerommeld is, omdat ie steeds slechter werd, kan het zijn dat de afstelling van de carburateur steeds verder is verdraait, ter compensatie van een onbekend valse lucht lek, dan loopt de motor, als het lek even dicht zit, veeelste rijk.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #6 Gepost op: di, 24 jul 2012, 12:52:59 »
Een foto van onder de kap kan helpen,.

en het inleveren van die stoeltjes idemdito :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #7 Gepost op: di, 24 jul 2012, 13:06:29 »
voetpakking is trouwens een goeie.
bij het schroeven aan de carb leunen op het luchtfilterhuis en daarmee de valse lucht opheffen of creeeren.
En dan met een groot vraagteken boven je hoofd staan hoe het toch komt dat je elke keer denkt dat hij goed staat en dan 'ineens' weer slechter gaat lopen.

(yep. ervaring....helaas)

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #8 Gepost op: di, 24 jul 2012, 13:56:23 »
IT's ALIVE!!  :)

Massa kabels waren inderdaad eerst niet aan wezig, deze had ik dus al aangelegd. En dit was ook inderdaad de reden van het niet werken van de stationair afslagklep (sigaar  -gert- ).
Voetpakking van de carb was al voorzien van een vers laagje vloeibare plak voor de zekerheid.
CO schroef nog een slinger open gegeven, en de stationair schroef... die stond helemaal open?

Mijn logica dacht ooit; schroef open, kanaal open, meer lucht, hoger stationair.  -dunno-

Dus deze maar eens voor 2/3 dicht gedraaid.
Accu weer vol, starten en lopen  :)
Nog wat beetjes bij stellen met CO en stationair, en hij lijkt nu toch echt vol te houden.
Zonder geplof, gepruttel en steekvlammen uit de inlaat  -gert-

Als er namelijk aangerommeld is, omdat ie steeds slechter werd, kan het zijn dat de afstelling van de carburateur steeds verder is verdraait, ter compensatie van een onbekend valse lucht lek, dan loopt de motor, als het lek even dicht zit, veeelste rijk.

Denk dat met het voorzien van vloeibare pakking van de voet idd een lek gedicht is. Aangezien dit een aanzienlijk verschil maakte op de manier van lopen toen. En met deze wijze woorden erbij klinkt het ineens heel logisch.

MAAR, nu eerst het volgende probleem oplossen voor ik verder ga met afstellen; hitteschild/plaat boven de uitlaat zoeken en plaatsen.
Bij aanschaf vond ik het al vreemd dat er een groot gat midden op de tunnen, in het vloerkleed zat. Nu dus de oorzaak gevonden; Simpel weg weg geschroeid door het ontbreken van het voorste hitteschild onder de auto  -wtf2-
Dus gelijk maar even op de sloop struinen naar een compleet blauw kleedje  :)
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #9 Gepost op: di, 24 jul 2012, 14:00:49 »
 -hitit-

plaatje zit er bij een polo 1 helemaal niet. heb geen last van verschroeide bekleding hoor  :)

 -foto-

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #10 Gepost op: di, 24 jul 2012, 16:53:55 »
gelukkig is het ook een polo 2  :)
maar ik had ze zelf ook alleen nog maar bij de 1.3 versies eronder gezien
en ik heb ze iig wel thv flexibel stuk tot achterste bocht zitten.

Maar goed, gelukkig mag ik de sloop daar niet meer op  -gert-.
Kom het terrein op, staat een keet, met kantoortje erin. Ik kom aan lopen, komt een hoofd achter de balie omhoog, steek de hand omhoog "Moi!", "Hoi!" klinkt achter de balie vandaan, en ik loop door het terrein op. Half uur later springt in eens de eigenaar tussen de auto's vandaan terwijl ik net wil beginnen met los plukken van thermo schild. "JA, HIER ZIT JE DUS!! Wil je wel direct het terrein verlaten. Ik heb namelijk liever dat je weg gaat. Ik kom namelijk ook niet zomaar bij jou de huiskamer ingelopen zonder mij te melden!!!" "huh... wut... -wtf2-??" "JA NU WEG WEZEN!!!" "...... ? -wtf- ? -wtf- ? -wtf- ?".
*pakt spullen in, loop richting uit gang* --> voor goede buurt vrede maar even niet weer komen,....
(Broertje werd week of wat terug ook verteld dat ze geen honda's hadden staan. maar toch tel ik er in een paar meter lopen iig 10+...  -dunno-)

Dus zo maar eens een lijstje @ gezocht topic aan maken  :)
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #11 Gepost op: di, 24 jul 2012, 17:11:32 »
Hier nog even foto's van;
- De brandplek in de vloer  -gert-
- Hitteschild vanaf flexibelstuk/schakelmechanisme
- Het torretje  :)
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #12 Gepost op: di, 24 jul 2012, 17:18:57 »
Ach die sloperijen zeggen dat ze niks hebben staan, terwijl er genoeg staat is heel normaal.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #13 Gepost op: di, 24 jul 2012, 17:37:30 »
Hier eigenlijk niet, en al helemaal als je ergens met enige regelmaat komt  -dunno-
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [26-XF-DT] Polo 2 Steilheck CL
« Reactie #14 Gepost op: di, 24 jul 2012, 17:42:29 »
Emmeloord is gewoon gastvrij  :) Loop altijd gewoon door en schreeuw over alle klanten heen: "Goeiedag, ff kijken hoor!"
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..