Auteur Topic: Houd échte klassieker belastingvrij!!  (gelezen 104703 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Gepost op: do, 02 aug 2012, 13:01:17 »
Daar gaan we weer… :-(

(btw: is Polo86c-register lid van de Fehac ?
EDIT: nee, want vooralsnog zijn lang niet alle Polo's 86c 'klassiek' )

Friesch Dagblad
HOOFDARTIKEL
donderdag, 2 augustus 2012

Stel belastingvoordeel oldtimer ter discussie

De Nederlandse overheid probeert milieuvriendelijker auto’s te stimuleren, bijvoorbeeld door het plaatsen van oplaadpunten van elektrische auto’s, maar bevordert ook het gebruik van oude, vervuilende auto’s. Gelukkig wil het ministerie van Infrastructuur en Milieu daar wat aan doen.
Sinds 1995 geldt in Nederland de regeling dat auto’s ouder dan 25 jaar vrijgesteld zijn van motorrijtuigenbelasting (mrb). Het was een aardige geste naar hobbyisten met een oldtimer. Omdat het onderhoud veel kost en het om een kleine groep ging, was de vrijstelling van de mrb een poging om dit rijdend erfgoed te bewaren.

De laatste jaren is er echter een probleem ontstaan. Het aantal oldtimers is behoorlijk toegenomen en er wordt meer mee gereden. Wat is het geval? Auto’s die tegenwoordig 25 jaar zijn, zijn niet meer de roest- en onderhoudsgevoelige auto’s van vroeger. Wagens uit de jaren tachtig zijn technisch veel sterker en de roest slaat er minder toe. Het bezit van een dergelijke auto betekent geen gekoesterd hobby-object meer, maar goedkoop rijden. Het leidt er zelfs toe dat de import van 25 jaar oude auto’s uit Duitsland groeit. Want in dat land zijn ze die oude auto’s liever kwijt dan rijk.

Dergelijke auto’s zijn namelijk vervuilend door het ontbreken van driewegkatalysatoren. TNO rekent voor dat een diesel van 25 jaar oud 80 procent meer fijnstof uitstoot dan nieuwe diesels. Bij benzine en lpg ligt dit tussen de 40 tot 100 procent. Hoewel het aantal auto’s ouder dan 25 jaar slechts 1 procent van het Nederlandse wagenpark beslaat, zorgen ze wel voor 10 procent van de totale uitstoot.

Zo kan dat niet langer. Oldtimers vormen een te grote belasting van het leefmilieu. Zeker in de grote steden, waar de meeste van deze auto’s rijden. De overheid erkent het probleem. De maatregel is sinds dit jaar beperkt en gaat nu stapsgewijs naar dertig jaar.

Staatssecretaris Atsma (Milieu) wil meer doen en heeft het Planbureau voor de Leefomgeving om advies gevraagd. Het probleem is dat een importverbod op oude auto’s of zorgen dat de belastingmeevaller alleen geldt voor origineel Nederlandse auto’s, niet mag vanwege Europese regels voor het vrij verkeer van goederen. Het PBL stelt daarom voor milieuzones in steden in te stellen. Oude auto’s tot bouwjaar 1989 zouden dan niet in de bebouwde kom van grote steden mogen komen.

Het is een paardenmiddel en het PBL beseft zelf ook dat er bezwaren aan kleven. Zo wordt er niets gedaan aan de uitstoot in kleinere steden en platteland en moeten de steden er ook zelf nog mee instemmen.
Toch moet er wel iets gebeuren. Van een voordeeltje voor een paar liefhebbers is de regeling geworden tot een alibi om oude walmende diesels te importeren. Het negatieve effect hiervan is te groot om de vrijstelling ongewijzigd te laten. Milieuzones zijn een goed idee, maar het is niet genoeg.

De overheid moet ervoor zorgen dat oldtimers alleen nog interessant is voor liefhebbers die hun auto koesteren. Mensen die goedkoop willen rijden, moeten naar een nieuwe zuinige auto geloodst worden. De stapsgewijze verhoging naar dertig jaar is niet voldoende, het ministerie zal naar rigoureuzer maatregelen moeten zoeken, zoals een nog hogere bouwjaargrens of een beperking van het aantal te rijden kilometers per jaar voor oldtimers.

bron: http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=60817

Vergelijkbare artikelen
« Laatst bewerkt op: do, 02 aug 2012, 13:14:38 door KoenG40 »

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #1 Gepost op: do, 02 aug 2012, 14:16:44 »
ik las het gister al op diverse site's  -boehoe-

op zich een goede zet vooral omdat er op het moment echt 1000den van die vervuilende benzen rijden met medelanders er in...

alleen worden wij als oude autoliefhebbers (petrolheads) de dupe
misschien een idee om b.v. mensen die hun auto als oldtimer verzekerd hebben te ontzien van deze regel  -dunno-
ik kan me voorstellen als je een belastingvrije benz rijd en je verzekerd hem voor 20k km per jaar dat je hem niet als liefhebber rijd maar als goedkoop vervoer?

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #2 Gepost op: do, 02 aug 2012, 14:36:39 »
tja.... euh....

rijd em als liefhebber. en om dat betaalbaar te houden rijd ik lpg  -dunno-
maar ja. hoe maak je het onderscheid.  -dunno-

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #3 Gepost op: do, 02 aug 2012, 14:43:41 »
dat is denk ik het probleem idd hoe maak je het onderscheid..


Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #4 Gepost op: do, 02 aug 2012, 16:48:58 »
Tja, ben wel voor het principe ' de vervuiler betaalt'. De kilometerheffing vind ik een eerlijk principe. als je dan een klassieker hebt, blijft het rijden betaalbaar mits je niet teveel rijdt. Kun je ook nog denken aan een 'kilometer plafond' oid met een lager tarief.

Het is naar mijn idee niet te onderbouwen dat je met een oudere auto zonder wegenbelasting onbeperkt mag forenzen?! Ook al ben je nog zo'n liefhebber. Zeker niet nu de focus ligt op schoon, zuinig en veilig rijden.

Die maatregelen om oudere auto's uit steden te weren vind ik dan weer van die laffe maatregelen, soort symptoombestrijding  :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #5 Gepost op: do, 02 aug 2012, 17:19:21 »


op zich een goede zet vooral omdat er op het moment echt 1000den van die vervuilende benzen rijden met medelanders er in...

...

Ik woon in de randstad en zie echt net zo veel "auto"chtonen als allochtonen in hun "klassiekers"
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #6 Gepost op: do, 02 aug 2012, 17:31:45 »
Km-heffing is wel eerlijker, maar ik wil geen één of ander kastje in mijn oldtimers:
zoiets wordt vroeg of laat gekoppeld aan de blauwe petten.....dan wordt ELKE km te hard geregistreert -boehoe-

Schijt-importauto's gewoon eerst x aantal jaar wegenbelasting laten betalen:
die verpesten 't voor ons => de liefhebbers.

En och ja: ik rij ook regelmatig met een oldtimer de woon-werk-rit,
maar niet elke dag en in een originele NL'er, dus is er reeds 25 jaar wegenbelasting voor betaald.
Oke, slechts de laatste 5 jaar door mezelf, maar heb de auto toendertijd dus niet gekocht omdat ie oldtimer is
of spoedig zou worden.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #7 Gepost op: do, 02 aug 2012, 18:13:20 »
Ik woon in de randstad en zie echt net zo veel "auto"chtonen als allochtonen in hun "klassiekers"

 -thumbsup-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline 4rings

  • Non-Register lid
  • Berichten: 134
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #8 Gepost op: do, 02 aug 2012, 18:28:14 »
zoals de meeste heb ik meerdere houderschap belastingvrije auto`s, 3 om precies te zijn (2x Polo en Audi CoupeGT).
maar ook 1 waar ik wel gewoon houderschap belasting over betaal (suzuki alto).
en eerlijk is eerlijk, ik gebruik ze ook gewoon als dagelijks vervoermiddel.
al zou ik een belasting moeten betalen, dan heb ik daar ook wel vrede mee, maar dan ga ik wel weer omzien naar een A4 ofzo.

[klaagmodus aan]
en ach als het om het milieu gaat dan kunnen ze ook naar andere dingen kijken.
b.v.b. de niet nederlanders hier om de hoek.
met de AMG600sec, BMW648, BMW750, AMG500sel, BMW M3 en BMW M5.
deze verstoken meer benzine en stoten meer rotzooi uit, en laten meer rubber achter dan de meeste van ons met hun oldtimertje.
en ze laten een klap meer rubber achter iedere keer als ze de straat uitrijden hier.
er zijn ook al meerdere klachten over geweest, maar de autoriteiten willen en kunnen er hier niks aan doen.
mede omdat de net op genoemde auto`s bijna wekelijks wisselen van kenteken platen van buitelandse afkomst (italiaans, belgisch, duits).
en de bestuurders geen nederlandse identiteit hebben, en ook geen van hun werkt.
ja en af en toe word er zo`n luxe bak gereposessed door èèn of ander buitenlands bergings bedrijf.
maar dan staat er ook zo weer een andere nieuwe auto
[klaagmodus uit]

als oplossing tegen invoer zou inderdaad een (invoer) belasting kunnen zijn.
zoals sjon al schreef.
gewoon 5 jaar een invoer belasting per maand betalen ter hoogte van een normale houderschapbelasting.
dus voer je een oude W123 op diesel in (waar het eigenlijk omgaat) dan betaal je een invoer belasting ter hoogte van een houderschapbelasting die bij een W123 diesel hoort.

de echte liefhebber heeft die invoerbelasting er wel voor over.
de belasting ontduikers niet.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #9 Gepost op: do, 02 aug 2012, 19:50:14 »
1) slecht artikel (ernstige taalfout, toegenomen import van oude diesels is een onderbouwd feit)
2) milieu is weer eens niet het oogpunt, het gaat om geld. Niet eens zozeer houderschapsbepasting, alswel omzet/verkoop van nieuwe auto's (zoals bv de Prius omdat-ie vrijgesteld is vanwege een ECE-testverbruik van 1:27 waar hij in de praktijk max 1:19,7  haalt (hetgeen sommige oude Polo's 'm makkelijk nadoen).
3) ik ben tegen oude politici die zich via het lobby-circuit laten fêteren en vervolgens onzin declameren. Maximale zittingstijd 2 termijnen, wachtgeldregeling afschaffen. Kijken of Atsma daar ook wat voor voelt?!
4) woon-werkverkeer terugdringen is veel beter voor het milieu, of die afstand nou met trein, auto of CV in de pied-a-terre wordt overbrugd... Ook daarover zal Atsma wss nooit iets zeggen aangezien hij in Surhuisterveen woont en in Den Haag werkt.
« Laatst bewerkt op: do, 02 aug 2012, 19:55:07 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #10 Gepost op: do, 02 aug 2012, 20:20:16 »
dat laatste punt is nog wel het mooiste.

Wat brengt het prive / semi werk verkeer het meest terug (en vooral ook de files)
Das het aanpakken van de woningmarkt. Niet de auto's....

Maar DAT laten ze nu elke keer achterwege.....

Ik zou zo willen verhuizen. Kan er direct een auto de deur uit.
Maar helaas. Dat lukt zo niet.


Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #11 Gepost op: do, 02 aug 2012, 20:30:05 »
het is gewoon heel simpel alleen maar om het geld te doen. Het mooiste is nog wel dat ze de lpg auto's ook noemen terwijl veel van die oude hokken op lpg juist veel minder uitstoot hebben dan moderne auto's op benzine en diesel.

Maar ik vind dat ze voor de wegenbelasting net als bij veel oldtimer verzekeringen moeten gaan werken. Oftewel heb je maar 1 auto en is die wegenbelasting vrij dan betaal je nog gewoon wegenbelasting omdat dat dus toch je dagelijks vervoer is. En heb je er dan nog een 2de auto bij die je wel wegenbelasting voor betaald dan kun je wel wegenbelasting vrij rijden.
Daarmee pak je denk ik al een leuk aantal mensen die alleen maar voor het geld belasting vrij rijden. Maar ik kan ze niet echt ongelijk geven, want we betalen in nederland al enorm veel belasting op de brandstof en dan ook nog eens een behoorlijk hoge wegenbelasting.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #12 Gepost op: do, 02 aug 2012, 20:38:41 »
dat laatste punt is nog wel het mooiste.

Wat brengt het prive / semi werk verkeer het meest terug (en vooral ook de files)
Das het aanpakken van de woningmarkt. Niet de auto's....

Maar DAT laten ze nu elke keer achterwege.....

Ik zou zo willen verhuizen. Kan er direct een auto de deur uit.
Maar helaas. Dat lukt zo niet.



Idem. Werk de komende jaren in rdam, maar ga echt niet verhuizen. Kan ik 2 keer grof geld verliezen op een huis.. Zeker met de huidige woningvoorraad, een markt is het niet echt te noemen  :)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline jones

  • L86C-0174
  • Non-Register lid
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Jeffrey de Goede
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #13 Gepost op: do, 02 aug 2012, 20:44:02 »
het is gewoon heel simpel alleen maar om het geld te doen. Het mooiste is nog wel dat ze de lpg auto's ook noemen terwijl veel van die oude hokken op lpg juist veel minder uitstoot hebben dan moderne auto's op benzine en diesel.

Maar ik vind dat ze voor de wegenbelasting net als bij veel oldtimer verzekeringen moeten gaan werken. Oftewel heb je maar 1 auto en is die wegenbelasting vrij dan betaal je nog gewoon wegenbelasting omdat dat dus toch je dagelijks vervoer is. En heb je er dan nog een 2de auto bij die je wel wegenbelasting voor betaald dan kun je wel wegenbelasting vrij rijden.
Daarmee pak je denk ik al een leuk aantal mensen die alleen maar voor het geld belasting vrij rijden. Maar ik kan ze niet echt ongelijk geven, want we betalen in nederland al enorm veel belasting op de brandstof en dan ook nog eens een behoorlijk hoge wegenbelasting.

dan krijg je dus hetzelfde gezeik als met de verzekering, als je maar 1 auto hebt.
ik heb een auto van mn werk en dan kun je je oldtimer eigenlijk nergens verzekeren.
dan zou ik straks wegenbelasting meten betalen voor de derby terwijl ik er nooit meer rij omdat ik dagelijks met mn werkauto rij

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #14 Gepost op: do, 02 aug 2012, 22:02:47 »
TNO rekent voor dat een diesel van 25 jaar oud 80 procent meer fijnstof uitstoot dan nieuwe diesels. Bij benzine en lpg ligt dit tussen de 40 tot 100 procent. Hoewel het aantal auto’s ouder dan 25 jaar slechts 1 procent van het Nederlandse wagenpark beslaat, zorgen ze wel voor 10 procent van de totale uitstoot.

't is bijna verkiezingstijd he?

Anyhoe; Als een oude benzine motor 100% meer fijnstof uitstoot dan een moderne benzine, en deze moderne benzine dus bijna niets uitstoot dan is het 100% meer = 2 keer zoveel.. maar de totale vervuiling zou 10% van het complete verkeer zou door die 2x zo vuile benzine en 1,8x zo vuile diesel komen?

--
Volgens mij gaat 't sowieso mis bij de import Benzen: Het importeren is NIET te verbieden, dat is nu eenmaal de vrije grenzen/vrije markt.. maar het vrijstellen van de belasting dat is zeker WEL te reguleren; Het aantal jaar dat er belasting voor is betaald in Nederland is zeker wel te hanteren. Maar tja: Dan moet het ambtelijke apparaat dat soort informatie natuurlijk wel vastgelegd hebben en het moet handhaafbaar blijven.

Voorbeeld: Scirocco van Martin Dijk: Is al eens een paar jaar in België geweest ( verkocht, ge-exporteerd, weer geimporteerd : Hoe zou dat geregistreerd zijn bij de RDW? )  Met alle liefde betaal ik voor mijn import G40 nog tot in 2024 belasting (omdat ie dan 30 jaar op nederlands kenteken staat) als dat vervolgens ook betekend dat die talloze import diesels massaal het land weer uitgaan en weer richting Afrika gaan, waar ze thuis horen ( even tegen de haren in) :) ).

Maar hoe zit het met die liefhebber? Ik heb 9 (!) auto's op mijn naam staan. En in mijn gezin zijn er slechts 2 personen met een rijbewijs. Er zijn er dus maximaal 2 tegelijk op de weg. Gelukkig carpoolen we ook nog 3 dagen per week... Leg eens uit hoe ik, door meerdere auto's te bezitten en er dus altijd meerdere 'stil' te hebben staan, hoe dat niet milieuvriendelijk zou zijn?

Anyhoe: Stemming makerij.

PS: Fehac: Nee, helaas. Omdat we een gemêleerd gezelschap zijn waarbij een deel van de leden een niet-klassieker bezitten.

Mijn wagenpark Fix what ain't broken