Auteur Topic: Houd échte klassieker belastingvrij!!  (gelezen 104816 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #75 Gepost op: ma, 29 okt 2012, 23:52:48 »
Hahahaha, briljant Jaap (hips)!

Had al bedacht om de Audi 50 maar naar elektriek om te bouwen, ook omdat originele kenteken niet doorkomt en ik 'm dan gewoon als nieuwe auto opvoer... :D
Maar die met het aggregaat had ik nog even niet doordacht... Aggregaat op diesel indd, passen er makkelijk 2 in de achterbak, en dan mooi een dubbel TDi-uitlaatpijpje naar buiten... -thumbsup- Alleen nog even nadenken over geluidsisolatie?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #76 Gepost op: di, 30 okt 2012, 00:55:20 »
(...) Aggregaat op diesel indd (...)

... met accijnsvrije rode diesel - maar helaas

die gaat er per 1/1/2013 ook uit http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/nieuws/rode_diesel+verdwijnt

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #77 Gepost op: di, 30 okt 2012, 06:39:04 »
Tja wat Opel en chevrolet kunnen, moeten wij toch ook wel kunnen
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #78 Gepost op: di, 30 okt 2012, 09:16:39 »
*Schut zich nog een borrel in*

Lalalala. geen rooie diesel, dan gewoon op PPO! * Hips! *
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #79 Gepost op: di, 30 okt 2012, 09:22:25 »
Wees blij dat jullie polo's hebben ipv grote zware bakken! (m.u.v. GG  :) )

Er zullen helaas wel een hoop klassiekers de pers in gaan denk ik..
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #80 Gepost op: di, 30 okt 2012, 10:10:29 »
Ook in Duitsland zijn ze bezig, al lijkt dit heel wat respectvoller/doordachter dan wat er totnutoe door het nieuwe kabinet wordt geroepen...

Duitsland stelt strengere voorwaarden aan oldtimers

In vergelijking met Nederland wordt in Duitsland een auto niet automatisch fiscaal gezien een oldtimer als een auto 25 jaar oud is. Om te beginnen wordt in Duitsland een leeftijdsgrens van 30 jaar gehanteerd, die ook Europees gezien de norm is. Daarnaast kan niet elke auto zomaar de oldtimerstatus krijgen. Duitsland kent een totaal andere systeem van kentekens en een onderdeel van dit systeem is een zogenaamd H-kenteken. Het H-kenteken is bedoeld voor Historische auto’s, oftewel oldtimers. Een H-kenteken brengt net als in Nederland na het behalen van de 25-jaars grens een fiscaal voordeel met zich. Bovendien is het met een historisch kenteken mogelijk om voor de eigenaar een oldtimerverzekering af te sluiten en mag in de zogenaamde milieuzones die steeds meer Duitse steden worden ingevoerd worden gereden.

Zoals gezegd komt niet zomaar iedere auto in aanmerking voor de oldtimerstatus. De auto moet in goede staat verkeren. Hiervoor moet een speciale taxatie bij instanties als de TÜV of GTÜ worden ondergaan. Op basis van de taxatie wordt een bepaalde waardering aan de oldtimer in spe toegekend. Tot op heden was het mogelijk om “Note 3” waardering een historisch kenteken te verkrijgen. Maar de drempel wordt vanaf 1 november verhoogd tot “Note 2”. In de praktijk betekent dit dat een auto niet alleen in goede staat moet verkeren, hij moet ook nog eens volledig vrij zijn van technische gebreken, voor “Note 3” waren kleine gebreken nog toegestaan. Daarnaast mag de auto slechts lichte sporen van gebruik vertonen en zijn technische vernieuwingen uit den boze. Een bijvoorbeeld ‘old skool’ look zal dan ook nooit samen kunnen gaan met een historisch kenteken. Doel van de aanscherping van de regels is om het groeiend aantal oldtimers met een historisch kenteken en de daar bijhorende voordelen in te dammen.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #81 Gepost op: di, 30 okt 2012, 10:22:10 »
H of 07 kenteken is aan nog wel wat andere eisen onderworpen.

07 is voor auto's tussen de 20 en 30 jaar die nog geen H kenteken hebben gekregen. Het is een wisselbaar kenteken dat je kunt gebruiken om de auto te verplaatsen. Je moet een boekje bijhouden en de auto moet enigzins technisch in orde zijn: Remmen, verlichting. (GEEN uitgebreide TUV dus)

Maar wacht, dat stukje nemen we gemakshalve maar even niet mee in de vergelijking met Nederland. Want hier kan je niet je auto kostenloos afmelden en aanmelden wanneer je wilt en krijg je 'gewoon' binnen een week een APK boete als je een auto koopt die als niet gekeurd te boek staat.  -gert-

Vergelijkingen met Duitsland gaan helaas steeds in de fout. Want hoewel je in Nederland vrijwel alles straffeloos kunt veranderen aan je auto, en je in Duitsland alles wat je veranderd moet laten keuren,.. MAG je officieel in Nederland niets veranderen aan je auto. En als je moeite doet om je auto 'schoner' te maken door het plaatsen van bijvoorbeeld een katalysator, heb je daar in Nederland alleen je eigen portomonnee mee, waar je in duitsland ineens wél toegang krijgt tot de milieuzones?!

Anywaytjes: We zullen wel zien waar het schip strand. Ben blij met mijn auto's en mocht het allemaal doorgaan, zien we wel hoe we d'r mee omgaan.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #82 Gepost op: di, 30 okt 2012, 10:50:51 »
Ik wacht rustig af. Er moet nog oppositie gevoerd worden en verwacht dat het wat minder zwart / wit kan eindigen dan ze nu schetsen.

Ze zouden namelijk heel makkelijk de ingevoerde diesels ( waar het echt om draait) eruit kunnen filteren.

Er zijn genoeg partijen die hier tegenin zullen gaan.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #83 Gepost op: di, 30 okt 2012, 11:01:05 »
Tja Mark, ook ik wacht nog even af.

Maar ben bang dat jij het hier toch iets te rooskleurig inkleurt. We praten hier niet meer over een verkiezingsprogramma, maar over het regeerakkoord. Dat betekent dat het al heel wat concreter is, en bovendien, van welke oppositiepartijen verwacht je hierin tegengas? GroenLinks gaat (met z'n vieren) een gat in de lucht springen, en de SP zal ook niet in de weg gaan liggen, verwacht ik. Een eenvoudige meerderheid dus, zowel in Tweede als in Eerste Kamer.

De vraag is dus hooguit hoe het uitgewerkt gaat worden, maar ze gaan echt niet alleen de import-dieseltjes eruit filteren... En het gaat trouwens helemaal niet 'echt' om de import-dieseltjes (was het maar waar). Het gaat domweg om geld binnenharken om bv het schrappen van de langstudeerboete goed te maken.
Vele oldtimerliefhebbers vertrouwen nog op de lobby van partijen als FEHAC e.d., maar vergeten dat de automobielindustrie (dus voor nieuwe automobielen) waarschijnlijk een veel krachtiger lobby op de mat legt.

« Laatst bewerkt op: di, 30 okt 2012, 11:08:55 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #84 Gepost op: di, 30 okt 2012, 11:32:17 »
Paar puntjes:
Wat zou het uiteindelijk gaan kosten als het allemaal doorgaat?
Rijden we oldtimer omdat het goedkoop is of is het wegenbelastingverhaal een leuke bijkomstigheid?
Zijn er hobby's die geen geld kosten?
Hebben we er invloed op?
De meeste van ons hebben nog altijd een andere auto waar wel wegenbelasting voor betaald wordt, vanwaar de "angst"?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #85 Gepost op: di, 30 okt 2012, 11:32:44 »
Even op marktplaats kijken is wel grappig, Auto's -> Mercedes-Benz -> 190 serie / 200 serie en 300 serie. Gisteren en vandaag zijn er heel wat te koop gezet, hahahaha. Sorry Geert, maar ik hoop voor je dat de RaRo op een of andere manier behouden kan worden, bijvoorbeeld door een regeling met verzekeraars en een kilometerregistratie. Maar de vraag is, waar heb jij 'm eigenlijk voor? Om kilometers te maken incl. LPG of juist voor de lol, mooi en om af en toe het terrein in te duiken?
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #86 Gepost op: di, 30 okt 2012, 11:36:23 »
Gewoon door ademen en afwachten :)

Ik zie het niet zo somber in.

Voor de mensen die nu een zwaardere oldtimer rijden, is het een ander verhaal. Maar goed als je de jaren voordeel bij elkaar optelt, dan heb je door de jaren heen aardig wat geld bespaard.



Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #87 Gepost op: di, 30 okt 2012, 11:39:12 »
Volgens mij was die RaRo geert zijn droom auto, dus dan hoop ik zeker dat het voor hem goed zal uitpakken ;)
Polo-loos Audi A4 b5

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #88 Gepost op: di, 30 okt 2012, 11:45:40 »
De Range Rover was inderdaad een droomauto. En is dat nog steeds. En kilometers maken in een Range Rover (en dan praat ik over 10.000+ per jaar) van begin jaren '80 is toch echt geen pretje. De Range Rover blijft hoe dan ook, al moet ik 'm alvast bij het huis in Frankrijk zetten (vooruitlopend op mijn beweging die kant op). Daar lossen ze het gewoon op met tolwegen, je zou beter de snelwegen in Nederland kunnen privatiseren dan het Openbaar Vervoer, denk ik dan...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Houd échte klassieker belastingvrij!!
« Reactie #89 Gepost op: di, 30 okt 2012, 12:05:51 »
:) @ Geert.

Probleem is nu dat 't koffiedik kijken is: Er staat, zonder enige nuance, dat de vrijstelling wordt afgeschaft. (punt). Of het daadwerkelijk zo zwart-wit zal zijn?? Misschien wel, misschien niet. Voor de echte liefhebber betekend het waarschijnlijk een flinke aderlating, voor de knakenjager: zie Marktplaats :) Voor mij betekend(e) de vrijstelling vooral dat ik mijn verzamelwoede gewoon nog minder onder controle kon houden. Voor Geert betekend het misschien het inbouwen van een gascomfoor ipv LPG om voortaan zijn RaRo als camper op kenteken te kunnen registreren (Creatieve oplossingen van Gekke Gerrit worden verwacht!)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken