Auteur Topic: NZ motorkarakter; ABU of 3F nokkenas kiezen?  (gelezen 479 keer)

Offline Robnz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2
NZ motorkarakter; ABU of 3F nokkenas kiezen?
« Gepost op: zo, 05 aug 2012, 00:58:26 »
Na veel gezocht en gelezen te hebben heb ik besloten om hier aan te melden. Volgens mij is hier de meeste NZ kennis van de Nederlandstalige fora. Ik vroeg me af of jullie het eens zijn met mijn onderstaande conclusies.
Ik heb een NZ uit '91 met 4 bak, en het is eigenlijk een familie-erfstuk. *kuch* 286k km *kuch*. Ik was er als jochie bij toen die nieuw bij de dealer werd opgehaald door mijn opa, mijn ouders hebben de auto geërfd in 1993 en het is momenteel mijn enige auto. De koppakking moet vervangen worden want hij lekt bij het oliekanaal boven de dynamo. Tenminste, dat vertelt de jongen die mijn auto onderhoudt, want ik weet er zelf (helaas) nog niet genoeg van af. Omdat de kop er toch af moet leek het me handig om er iets meer dan die 54 pk uit te halen. Het hoeft niet veel te zijn, gewoon een beetje meer. Bij voorkeur zonder motorswap. Na veel gezocht te hebben kwam ik bij het nokkenassen verhaal. Voor de NZ zie ik het meeste gepost worden over de 3f van de 75 pk 1.3i, maar soms ook wat over de ABU van de smallblock 1.6i uit oa. de Golf 3. Deze nokkenassen zorgen ieder voor een ander motorkarakter.

  • Als ik het goed begrepen heb zorgt een 3f nokkenas in een NZ voor zo'n 65-70 pk, en haal je dat er vooral uit door veel toeren te maken. Verbruik blijft vergelijkbaar.
  • De ABU zorgt vooral voor meer koppel onderin. Vermogentoename en verbruik heb ik niet mee gekregen.

Nu is mijn vraag: klopt het bovenstaande? Kan iemand beschrijven hoe je het verschil in de praktijk merkt?

Behalve op de snelweg kom ik zelden boven de 3500 toeren. Ik denk dus dat de ABU een betere keuze voor me is. Zie ik dat goed? Wat zouden jullie mij aanraden?

Mijn dank is alvast heel erg groot :)