Auteur Topic: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?  (gelezen 1246 keer)

Offline Angelo Baete

  • Non-Register lid
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
  • Angelo
Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Gepost op: ma, 24 dec 2012, 22:46:03 »
Ik heb namelijk nog altijd die probleempjes van een soort van getik rond de omgeving van cilinder 3 a 4.
Ik zou graag eens weten wat een hydrostoter nu eigenlijk is en waar zit dat eigenlijk?
Welke onderdelen zou je preventief kunnen vervangen als je getik hoort.
Heb distributie op tijd gezet en in garage ook ng eens ontsteking laten timen.
Heb zo een setje gekocht voor die oliedruk te meten maar ik krijg er geen sleutel, dop overheen om die sensor los te halen.
Dus die olielampjes knipperen als de motor warm staat en de kleppen beginnen ook te tikken naarmate de motor op temp komt.
Ik heb ook al eens geflushd maar dat werkte maar voor 3 dagen.
Persoonlijk vind ik het niet echt tof om een nieuwe, andere auto te kopen omdat het toffer is om het zelf te ontdekken.
Compressie moet ik nog laten testen maar ik wou graag even wat verduidelijking in die vragen.
Nog een happy NY





Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Reactie #1 Gepost op: ma, 24 dec 2012, 23:05:25 »
Hydrostoter wil zeggen dat je nokkenas de kleppen bedient door middel van olie gevulde 'kommetjes'. Deze zitten boven de kleppen.  Als ze oud zijn kunnen ze lekken en gaan tikken. Vervangen is de enige optie.
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Reactie #2 Gepost op: ma, 24 dec 2012, 23:09:52 »
Zou toch eerst dit controleren:
Heb zo een setje gekocht voor die oliedruk te meten maar ik krijg er geen sleutel, dop overheen om die sensor los te halen.
Dus die olielampjes knipperen als de motor warm staat en de kleppen beginnen ook te tikken naarmate de motor op temp komt.
Beetje weinig werkruimte, maar 't is te doen.

Km-stand?

Offline Angelo Baete

  • Non-Register lid
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
  • Angelo
Re: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Reactie #3 Gepost op: di, 25 dec 2012, 12:29:01 »
140 000 km

Offline Angelo Baete

  • Non-Register lid
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
  • Angelo
Re: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Reactie #4 Gepost op: wo, 26 dec 2012, 13:17:16 »
Heb je speciale tools nodig voor die hydrostoter te vervangen?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Reactie #5 Gepost op: wo, 26 dec 2012, 13:50:25 »
Zonder voldoende oliedruk helpt nieuwe stoters niet.
Olielampje + tikkende kleppen => eerst oliedruk controleren!

Om stoters te vervangen moet de nokkenas uitgebouwd worden:
om die terug te monteren, heb je een momentsleutel nodig.
En nokkenastandwiel mot los: luchtsleutel of tandwiel zien te blokkeren

Offline Angelo Baete

  • Non-Register lid
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
  • Angelo
Re: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Reactie #6 Gepost op: do, 27 dec 2012, 16:11:05 »
Ok heb de oliedruk gemeten vanaf die linker sensor
Koud 1.3 bar
50 graden 0.7 bar
90 graden ongeveer 0.2 bar
Als ik toeren geef verandert er niks.
« Laatst bewerkt op: do, 27 dec 2012, 16:13:35 door Angelo Baete »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Reactie #7 Gepost op: do, 27 dec 2012, 16:13:41 »
Nee, veelste laag.
Koud moet zeker 5 bar zijn stationair, warm minimaal 2 bar bij 2000 tpm.
Zou er niet meer mee rijden.

Is dit ineens ontstaan?

Offline Angelo Baete

  • Non-Register lid
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
  • Angelo
Re: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Reactie #8 Gepost op: do, 27 dec 2012, 16:16:42 »
ohw jah 6 maand nadien ik zo een lekke koppakking had dus weet niet of er iets oppeens verstot kan zitten ik heb in die tijd 2x even ververst voor de zekerheid
15w40 Olieniveau zakt precies niet meer heb vandaag ook is nagekeken.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Reactie #9 Gepost op: do, 27 dec 2012, 18:20:20 »
Bij erg uitgesleten lagers kan je oliedruk zakken, maar ook bij een versleten oliepomp. En volgens mij heb ik hier op het forum al vaker iets gelezen over mensen die de oliepomp uit elkaar haalden en het dekseltje weer vlakten en zo weer wat meer oliedruk wisten te krijgen. Maar die oliedruk die jij noemt is echt veel te laag, als je daarmee door rijd krijg je 100% zeker lagerschade.

En verder is het dan ook wel verstandig om bijvoorbeeld castrol 10w60 te pakken, is wel wat duurder maar wel goed en wat dikker.

Offline Angelo Baete

  • Non-Register lid
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
  • Angelo
Re: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Reactie #10 Gepost op: za, 29 dec 2012, 17:28:29 »
Nog een vraagje ik zou graag eens willen kijken naar dat oliezeefje, Heb nu uitlaat wat omlaag gehangen en bijna alle bouten losgehaald van die carterpan.
Behalve dat ene boutje aan de aandrijfas.
Hoe kom je nu daarbij?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Reactie #11 Gepost op: za, 29 dec 2012, 19:43:00 »
6 bouten (veeltand!) van de aandrijfas loshalen: as zal waarschijnlijk niet langs de bakflens willen,
maar dan kan ie wel net voldoende opzij om dat laatste carterboutje te bereiken.

Offline Angelo Baete

  • Non-Register lid
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
  • Angelo
Re: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Reactie #12 Gepost op: ma, 31 dec 2012, 15:43:57 »
Damn heb vuil eruitgedaan maar die veeltand bit past niet plastiek in de weg en al dit lijkt me onmogelijk  -boehoe-

Is veeltand eigenlijk SPLINE M8 ?
« Laatst bewerkt op: ma, 31 dec 2012, 16:08:33 door Angelo Baete »

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: Kleppen tikken na koppakking, Hydrostoter?
« Reactie #13 Gepost op: di, 01 jan 2013, 06:10:32 »
Damn heb vuil eruitgedaan maar die veeltand bit past niet plastiek in de weg en al dit lijkt me onmogelijk  -boehoe-

Is veeltand eigenlijk SPLINE M8 ?

http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,13568.msg388805.html#msg388805