Auteur Topic: * Spoed * Achteras rammelt  (gelezen 3223 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #15 Gepost op: do, 27 dec 2012, 08:35:02 »
Andere wielen vergden geen andere bouten? Plat/(bol)conisch verhaal, zeg maar?

als je die goed aandraait zit een velg ook goed vast, maar gaat ie eerder slingeren (vanwege slecht centreren).

« Laatst bewerkt op: do, 27 dec 2012, 08:37:04 door martijn »
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #16 Gepost op: do, 27 dec 2012, 09:35:40 »
Het enigste wat je veranderd hebt is velgen....m.dan denk ik ook aan kombi velg en bout!
Denk niet dat een verkoper je zoiets verkoopt zonder te zeggen.....hoop ik niet!
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #17 Gepost op: do, 27 dec 2012, 12:36:56 »
Bij teveel lagerspeling kun je met je handen het wiel kantelen t.o.v. de auto.
Is dat misschien wat je voelt?

Achterwiellagers zijn te stellen, maar niet op de gok de moer vaster draaien.
Zover draaien dat de ring onder de moer met weinig kracht nog te verschuiven is.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #18 Gepost op: do, 27 dec 2012, 18:28:45 »
als je die goed aandraait zit een velg ook goed vast, maar gaat ie eerder slingeren (vanwege slecht centreren).


dat is dus niet zo, want je bouten centreren namelijk helemaal niks, dat doet je naaf. En als die dat niet doet dan loopt je wiel ook los, en als je pech hebt breken de bouten of trekken ze de draad gewoon uit je naaf. Dat heb ik nu zelf al een keer gezien, die jonge belde mij op want zijn wielen waren los gelopen en hij had geen krik. Kom ik daar aan, heeft hij spoorverbreders zonder centrering. Zijn hele voornaaf was aan gort, heb er nog wel 3 bouten in kunnen krijgen maar wel met kracht. En die jongen heeft later dus een nieuwe naaf gekocht en nieuwe bouten, want beide waren oudijzer.

Maar hoe vast draai jij wel wielen dan wel niet martijn? want als je bolconisch in puntconische velgen gebruikt of andersom kun je eigenlijk nooit je aandraai moment halen. Je haalt dat aandraai moment namelijk op het conische deel en niet op de schroefdraad.

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #19 Gepost op: do, 27 dec 2012, 19:07:59 »
Okw, in één reactie alle vorige berichten!!

Euhm.. Jep, het wiel kantelt als het ware ten opzichte van de auto.. Milimeterwerk, maar hij wiebelt wel. Vandaag de polo op bokken gereden, maar de as is gewoon dik in orde. Gok dus dat het de lagers zijn.
Wielen heb ik wel verwisseld gehad, maar de stalen velgen met winterbanden liggen er weer onder.
Daarbij zijn de wielbouten van allebij de sets velgen speciaal voor die set velgen, dus daar mag het niet aan liggen.
En ik vraag een hoop, maar ben zelf denk ik toch al wel middel-gevorderd wat betreft logisch nadenken over een auto:D

Maar goed. Ik heb het zo op weten te lossen dat ik Rowan lekker thuis heb gebracht met de GT, en de auto zou morgen al weg gaan voor wat kleine dingetjes, dus vandaag maar vast weg gebracht, en ze zoeken het maar uit. Zal even navragen wat het probleem nou was!
'83 GT, das macht spaß!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #20 Gepost op: do, 27 dec 2012, 19:13:09 »
kan het verhaal zo aanhorend niets anders verzinnen dan lagers....

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #21 Gepost op: do, 27 dec 2012, 19:13:40 »
 -dunno-We gaan het meemaken!
'83 GT, das macht spaß!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #22 Gepost op: do, 27 dec 2012, 20:20:11 »
-dunno-We gaan het meemaken!

kunnen trouwens wel ineens ellende veroorzaken.
dan hebben ze echter niet te veel speling, maar zijn ze gewoon kapot.
dat klinkt echter uit ervaring niet echt lekker als je daarmee rijdt...

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #23 Gepost op: do, 27 dec 2012, 20:39:00 »
dat is dus niet zo, want je bouten centreren namelijk helemaal niks, dat doet je naaf. En als die dat niet doet dan loopt je wiel ook los, en als je pech hebt breken de bouten of trekken ze de draad gewoon uit je naaf. Dat heb ik nu zelf al een keer gezien, die jonge belde mij op want zijn wielen waren los gelopen en hij had geen krik. Kom ik daar aan, heeft hij spoorverbreders zonder centrering. Zijn hele voornaaf was aan gort, heb er nog wel 3 bouten in kunnen krijgen maar wel met kracht. En die jongen heeft later dus een nieuwe naaf gekocht en nieuwe bouten, want beide waren oudijzer.

Maar hoe vast draai jij wel wielen dan wel niet martijn? want als je bolconisch in puntconische velgen gebruikt of andersom kun je eigenlijk nooit je aandraai moment halen. Je haalt dat aandraai moment namelijk op het conische deel en niet op de schroefdraad.

er zijn ook velgen waarbij het naafgat groter is dan de centreerring (lees naaf) op de trommel/schijf. Dan gaat het hele verhaal niet op dat de naaf de vormgesloten verbinding vormt.  Hoe ik de velg toendertijd vastgemaakt heb? Vastdraaien, vast = vast. Was een prima tijdelijke oplossing.  -nana-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #24 Gepost op: zo, 30 dec 2012, 02:48:35 »
er zijn ook velgen waarbij het naafgat groter is dan de centreerring (lees naaf) op de trommel/schijf. Dan gaat het hele verhaal niet op dat de naaf de vormgesloten verbinding vormt.  Hoe ik de velg toendertijd vastgemaakt heb? Vastdraaien, vast = vast. Was een prima tijdelijke oplossing.  -nana-
Ja dat dacht die jongen ook dat dat tijdelijk wel kon met die spoorverbreders. Maar als je had gezien hoe raar die bouten uit de naaf waren geropt had jij echt niet meer gaan rijden zonder naafcentrering. En als het niet past met de velgen omdat het gat te groot is koop je toch centreer ringen? dingen kosten 2 euro per stuk ofzo dacht ik. Die clio velgen mij hebben ook iets van 60.7 als naafgat, ringen er in en het zit perfect. En dan dus geen kans op bouten die gewoon compleet uit je naaf weg worden getrokken en er echt als wokkels uit komen. En hij heeft dus ook meteen een set goede spoorverbreders gekocht daarna, en toen was het probleem over.

En tuurlijk kun je wel 5km ofzo rijden zonder centrering, maar als je echt snelweg gaat rijden ofzo dan duurt het niet lang voordat de boel gewoon kapot gaat. De bouten zijn namelijk bedoeld voor de horizontale krachten en niet voor de verticale krachten, die moet de naaf opvangen. Dus wat gebeurt er als die naaf dat dan niet doet? Dan komt er opeens heel erg verkeerde kracht op zo'n bout. En dan is 4×m12 niet echt heel dik, want je wiel krijgt echt enorme klappen op de weg die heeft namelijk nog niet echt vering tenopzichte van het wegdek.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #25 Gepost op: zo, 30 dec 2012, 13:01:08 »
Bout zorgt voor afschuiving tussen naaf en velg, het is niet alleen de naaf die in radiale richting de krachten opvangt. Kevertjes en tijdgenoten hadden ook geen centreerring op de naaf, die rijden ook al jarenlang op de snelweg  -sturen- -hug-

Dat het beter is om het wel te doen begrijp ik.
 wel, maar zo zwart wit als jij het stelt is het niet.

Robert: al gevonden waar de rammel vandaan komt?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #26 Gepost op: zo, 30 dec 2012, 13:11:08 »
Achteras, lagers, naven, alles is uit mekaar geweest, en niets gevonden.
Enige wat het zou kunnen zijn, zijn de groene blokken die volgens mij. Deze lijken de rubbers te vervangen?
'83 GT, das macht spaß!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #27 Gepost op: zo, 30 dec 2012, 13:23:39 »
Sorry hoor, maar klinkt voor mij als: achteras incl naven en lagers zijn volledig in orde...
Enige wijziging vóór het optreden van de klachten, en enige dat niet hierboven wordt uitgesloten zijn de wielen...? Althans, voor wat betreft de achterwielophanging.
Je kunt door blijven zoeken tot je bij de rubberstop van het gaspedaal uitkomt, maar in mijn ogen zijn en blijven de eerste verdachten nu de wielen. Wat maakt dat je zo 100% zeker bent dat je dit volledig uitsluit en verder blijft zoeken?

En in hoeverre heb je de uitlaat nagezocht? Een uitlaat die de middentunnel raakt (onder belasting), of net op de achteras of tegen een ophangprofiel van een remslang tikt is een zeer naar geluid...

Only trying to help BTW...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #28 Gepost op: zo, 30 dec 2012, 13:27:35 »
Ik heb de bbs-jes er 2 uur onder gehad, en hij rolt nu op de stalen velgen met winterbanden die er van douma al onder zaten. Dus het kan nu al niet in die bbs velgen zitten. Daar staat ie niet op!
'83 GT, das macht spaß!

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: * Spoed * Achteras rammelt
« Reactie #29 Gepost op: zo, 30 dec 2012, 13:29:43 »
denk niet dat het aan de pu blokken ligt in de as, aangezien dat gelijk was opgevallen -dunno-
vw,vw,vw,mercedes en seat