Auteur Topic: how to: achterkant verlagen.  (gelezen 4710 keer)

Offline feffe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 575
  • Geslacht: Man
how to: achterkant verlagen.
« Gepost op: ma, 01 apr 2013, 14:21:17 »
vandaag de achterkant van mijn steilheck verlaagd, en op verzoek fotos gemaakt en ik zal proberen uit te leggen hoe ik heb gedaan heb.
(ben niet goed in uitleggen)

gaat om een polo 2 steilheck uit 88
verlaging is een TA Technix set 80/60
het is handig om een hulpje te hebben, vooral als je een beginner als mij bent.

om te beginnen: een foto van de verlagingset van de achterkant:

dit zijn alle delen die je gebruikt.

dan begin je met de original veer en demper de demonteren.

auto op de krik, wiel er af.

dan eerst de veerpoot aan de onderkant losmaken, dop 17 x2

als je die loshebt, draai je de bovenkant los.

dop 17, en een 5 om te voorkomen dat de demper meedraait.


dan moet je de achteras / remtrommer naar beneden drukken en dan kun je de hele veer/demper er uit pakken.




al deze dingen behalve de demper en deveerschotel en die metalen ring worden hergebruikt, ondanks dat ik geen idee heb of die grote plastic kap en het grote rotte rubber uberhaupt nog nut hebben op de nieuwe set.

nu de volgorde waarop ik alles op de nieuwe demper heb geschoven. de nieuwe delen in rood, hergebruikte delen in blauw.
de gele verstelbare ring, zit al op de demper en die heb ik op dezelfde (middelste stand) gelaten.
grote zilveren ring, met de inkeping over de gele verstelbare ring  
veerschotel
zwart plastic afdekdopje
grote plastic afdekdop (al is dit dubbelop, kan geen kwaad)
grote rubber (bij mij redelijk rot, en is waarschijnlijk overbodig maar kan geen kwaad. gaat met enige moeite over de stang van de demper)
kleine zilveren ring
rubber incl metalen busje (met het versmallinkje naar boven, die komt precies door het gat in de carroserie, waar de demper vast gedraaid word.)


EDIT: IK KREEG DEZE BELANGRIJKE PB!!!
Citaat
Ik zie dat je je achterpoten vast hebt gezet met alleen de dunne ring onder de rubbertjes die bij de schokdempers zit. Dit is niet de juiste methode. je MOET de originele grote ring ook erop zetten. Waarom: De kleine ring heeft veel te weinig oppervlakte om de rubber tegen te houden. Ik ken iemand waarbij dit rubber dus OVER die kleine ring is geschoten. Hierdoor komt je schokdemper los te zitten, niet erg veilig!
kleine ring is nodig omdat de grote ring anders over de zuigerstang zal zakken met een beetje pech.

Hopelijk meld je dit ook even in je howto, want het is gewoon gevaarlijk hoe je het nu hebt gemonteerd.

dan de nieuwe veer er op zetten.
dan het geheel weer op de auto bouwen!

eerst de bovekant door het gat in de carroserie, dan de onderkant vastzetten. daarvoor moet je de as/rem weer even naar benedenduwen waardoor je ruimte krijg om de demper op zn plek te duwen, en dan meteen vastzetten. (zelfde manier als losmaken, zie foto in het begin)

heb toen een tweede krik (kan ook even een blok hout onder oid) onder de as gezet waardoor de demper helemaal naar boven kwam door de carroserie waardoor ik hem maximaal goed kon vastzetten


wiel er weer op, auto laten zakken en klaar is kees!

(huh mijn auto lijkt helemaal niet lager als eerst??????)
« Laatst bewerkt op: wo, 03 apr 2013, 12:53:44 door feffe »
1988 polo 2 steilheck
1978 polo 1
1971 kever

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #1 Gepost op: ma, 01 apr 2013, 14:40:52 »
Grote rubber (wat rot is) moet er zeker op. Is een zogenaamde aanslagrubber. Dit zorgt er voor dat je auto niet te ver in kan veren. En ja in het begin lijkt je auto niet verlaagd. Al naar gelang het gewicht in de auto en het gebruik kan dit maanden duren.
« Laatst bewerkt op: ma, 01 apr 2013, 14:44:50 door mike.roodvoets »
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #2 Gepost op: ma, 01 apr 2013, 20:55:17 »
Kleine tip: de bovenste moer(en) kan je het makkelijkst los krijgen als de auto op z'n wielen staat. Omgekeerd hetzelfde dus onder monteren en de auto weer laten zakken.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #3 Gepost op: di, 02 apr 2013, 19:03:59 »
True, auto op z'n pootjes laten staan, bovenste moeren losdraaien (met luchtsleutel als je die hebt, scheelt gevloek getier en iritatie  :) )
Dan krik eronder, onderste bout/moer losdaaien, poot wisselen, onderste weer vastzetten, auto laten zakken en bovenkant weer vastdraaien.

Voorkant al gedaan? dat is een hele puist meer werk  -thumbsup-

Welke stand heb je de ring op de achterdemper trouwens?
Je kunt em gerust op z'n allerlaagst gooien achter, voorkant komt met z'n 80mm namelijk ook een behoorlijk stuk naar beneden  :)

Offline feffe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 575
  • Geslacht: Man
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #4 Gepost op: di, 02 apr 2013, 22:47:22 »
Kreeg net een PB:

Citaat
Ik zie dat je je achterpoten vast hebt gezet met alleen de dunne ring onder de rubbertjes die bij de schokdempers zit. Dit is niet de juiste methode. je MOET de originele grote ring ook erop zetten. Waarom: De kleine ring heeft veel te weinig oppervlakte om de rubber tegen te houden. Ik ken iemand waarbij dit rubber dus OVER die kleine ring is geschoten. Hierdoor komt je schokdemper los te zitten, niet erg veilig!
kleine ring is nodig omdat de grote ring anders over de zuigerstang zal zakken met een beetje pech.

Hopelijk meld je dit ook even in je howto, want het is gewoon gevaarlijk hoe je het nu hebt gemonteerd.

Wel erg belangrijk dus!
Beginpost zal ik dit ook vermelden.
« Laatst bewerkt op: wo, 03 apr 2013, 12:54:10 door feffe »
1988 polo 2 steilheck
1978 polo 1
1971 kever

Offline Lowrida

  • Non-Register lid
  • Berichten: 312
  • Geslacht: Man
  • Remon Koen
    • Garage Koen
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #5 Gepost op: zo, 07 apr 2013, 19:51:05 »
Ik heb ook deze schokbrekers achter. Zie ik het goed dat je deze ring op diverse hoogstes kan zetten??
Heb er nooit op gelet, maar omdat die van mij achter soms de band raakt vraag ik me af of dit mogelijk is..


« Laatst bewerkt op: zo, 07 apr 2013, 19:53:25 door Lowrida »
Het leven is net een kartbaan: Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #6 Gepost op: zo, 07 apr 2013, 19:53:46 »
je dat zie je goed "notenverstellung"
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Lowrida

  • Non-Register lid
  • Berichten: 312
  • Geslacht: Man
  • Remon Koen
    • Garage Koen
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #7 Gepost op: zo, 07 apr 2013, 19:57:14 »
Verrie neis! Dan ga ik dat deze week nog even proberen!!  -klus- -thumbsup-
Het leven is net een kartbaan: Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #8 Gepost op: zo, 07 apr 2013, 22:57:57 »
 -uitlachen- Sleutelt van Mini tot 10 meter usa bak en kent de borrelnootjes niet  -nana-  -hug-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Lowrida

  • Non-Register lid
  • Berichten: 312
  • Geslacht: Man
  • Remon Koen
    • Garage Koen
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #9 Gepost op: zo, 07 apr 2013, 23:34:14 »
Ik ben niet te beroerd om toe te geven dat ik elke dag nog leer..   -nana-
Ik had de inkepingen al wel gezien, maar leek me stug dat die schotel zomaar een inkeping verzet kon worden.
Nu ik op de foto alles los zie is dat me wel duidelijker!

En tussen een mini en 10 meter usa bak is nu een drift bmw bijgekomen!  -naughty-
« Laatst bewerkt op: zo, 07 apr 2013, 23:36:28 door Lowrida »
Het leven is net een kartbaan: Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #10 Gepost op: zo, 07 apr 2013, 23:42:22 »
 -thumbsup-
Ja, met roest weet je ook wel raad  :)  -hug-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Lowrida

  • Non-Register lid
  • Berichten: 312
  • Geslacht: Man
  • Remon Koen
    • Garage Koen
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #11 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 13:46:08 »
Ha winst!!  :)
Ik heb hem een ring verhoogd. Iets minder mooi, maar nu loopt ie niet meer aan waarschijnlijk.
Ik denk dat ie nog wel iets na zal zakken omdat nu net pas van de bokken af is..


Het leven is net een kartbaan: Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #12 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 13:57:32 »
mooi hoor -thumbsup-
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Lowrida

  • Non-Register lid
  • Berichten: 312
  • Geslacht: Man
  • Remon Koen
    • Garage Koen
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #13 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 14:14:05 »
Hij is idd een paar mm gezakt nog. Maar ik kan nu de werkplaats uitrijden zonder de uitlaat op de drempel te raken, hij kan van de brug af zonder dat ik hoor dat ie de bodem raakt en de band raakt de wielkast niet meer in een stevige bocht!  -thumbsup-

Lekker!  :)
Het leven is net een kartbaan: Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: how to: achterkant verlagen.
« Reactie #14 Gepost op: ma, 08 apr 2013, 18:47:54 »
Je leert nog wel sleutelen ouwe ;)
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..