Auteur Topic: Wie is JBM?!  (gelezen 31188 keer)

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #90 Gepost op: ma, 01 dec 2014, 13:08:11 »
Hmm.. Dan zou je zeggen dat als die kapot is dat de wagen het ook warm zou moeten hebben lijkt mij.. De symptomen komen wel redelijk overheen met mijn situatie op  het moment. Je zou eerder zeggen dat het aan de blauwe temperatuursensor zou liggen, maar die heb ik kunnen uitsluiten en ook is deze 3 weken oud.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik dus met het 1.8 RP gasklephuis rond rij, volgens mij heb ik de stappenmotor niet omgezet. De RP stoter zit er dus nog op.
De injecterende delen we overgezet van de oude aav monopoint.. Ik kan eens proberen om de AAV gasklepstoter te monteren, maar ik vind het we gek dat ik er dan nu pas last van zou hebben. Eerder reed de auto altijd prima, alhoewel het nu wel een stuk kouder aan het worden is.

Het zit dus zo: Ik start de auto na een nachtje kou in de ochtend
- Laat hem heel even draaien
- Geef wat gas om weg te willen rijden
- Tijdens het gasgeven wil de auto uitvallen, als ik meer gas zou geven zou de wagen uitvallen
- bij het terugvallen naar stationair is de wagen helemaal ontregeld en loopt de aav als een stotterende tractor (ook flink wit roken uit de uitlaat)
- Wacht ik daarna iets langer met wegrijden kan ik gewoon normaal gassen alsof er niets aan de hand is, loopt wel nog niet helemaal optimaal de eerste 2 minuten.

Zo'n beetje alle elektrische delen vervangen en heb ook niet het idee dat het daar aan ligt (op bobine en ontstekingsmodule zelf na).
er gaat dus iets niet helemaal lekker in de koudregeling, na 2 minuten rondrijden gaat het dus prima.

I.v.m de witte rook en stinken naar benzine zou ik denken aan een te rijk mengsel. De wagen verbruikt de laatste tijd ook wat meer in het algemeen.
We gaan de monopoint maar eens nalopen binnenkort -naughty-

Suggesties zijn natuurlijk welkom, misschien zie ik dingen over het hoofd namelijk.

Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #91 Gepost op: ma, 01 dec 2014, 15:31:46 »
Misschien een rare gedachte, maar heb je al gedacht aan een lekke koppakking? Controleer de koelvloeistof slangen eens na een ritje? Zijn deze kneiterhard dan?
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #92 Gepost op: ma, 01 dec 2014, 17:56:43 »
Hee Jorp, de KVS slangen zijn nog helemaal flexibel na een lange rit..
Pff. vandaag snel iemand afzetten op het station, valt de wagen uit midden in mijn 'drukke' straat. gelukkig kreeg ik hem wel nog aan de praat, maar moest wel even flink doorstarten. Zover ik weet is de koppakking heel, alleen de kleppendekselpakking lekt heel lichtjes.

Ik rij morgen eens naar de garage, anders wordt het toch echt een franse wagen :) -nana-
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #93 Gepost op: wo, 03 dec 2014, 19:27:34 »
Ben weer ietsjes wijzer..

Gister even gekeken naar de inspuiting tijdens een koudstart. De stappenmotor lijkt OK te zijn en RP + AAV= Zelfde type stappenmotor.
Zodra ik wat begin te melken koud zakt de motor helemaal weg tot bijna uitvallen> Mengsel veel te rijk tijdens koudstart.
Heb voor de zekerheid ook even bougies omgewisseld om een en ander uit te sluiten.. (Zal niet de eerste keer zijn dat het gewoon zoiets is)

Ik zag aan de inspuiting dat de pisser zoveel pist dat de motor het koud niet krijgt geregeld, dit was ook te zien aan de 4 uitgedraaide bougies: zeer tegen het zwarte aan.
De inspuitdruk leek ook vrij hoog dus heb ik het M10 ringetje uit het drukpotje vandaan gehaald (Lees hier vaak over drukpotje intikken maar dat is zeker niet nodig).

Na de druk te verlagen leek de monopisser koud iets beter te reageren en spoot deze met iets minder druk in (Wel heb ik het idee dat de monopisser ietsjes 'na'pist. dat zou betekenen dat de injector zelf niet meer helemaal fris is. Ik heb hier nog een andere aav monipisser liggen, dan kan ik hem eens proberen om te zetten..

Maargoed.. De wagen rijd koud wel al iets beter ondanks dat het vanochtend megakoud was :) Binnenkort de bougiekleur eens controleren en het verbruik nog eens testen.
Vandaag volgetankt in België voor 1,33 -naughty- -naughty-

Edit: Bij de garage geweest> koppakking is helemaal dicht voor zover we konden meten.
diezelfde dag de ECU een flinke reset gegeven incl accupolen tegen elkaar aan houden: De wagen had hierna heel veel tijd nodig om zichzelf in te leren, volgens mij liep de wagen pas weer regelmatig stationair na 3 langere ritten... Het probleem lijkt nu wel zo goed als weg te zijn -naughty- binnenkort de 3f nokkenas erin lepelen en dan zou het helemaal optimaal moeten zijn lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: vr, 12 dec 2014, 16:32:37 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #94 Gepost op: za, 10 jan 2015, 10:48:11 »
Wat jullie nu krijgen te zien valt mij wel heel erg zwaar moet ik zeggen -boehoe-
Gisteren om half 9 reed ik richting school voor mijn praktijkexamen toen ik op een voorrangsweg van de weg ben gereden..





Ik reed 55 op een 60 voorrangsweg... Van rechts (autobaanafslag) reed iemand de baan op precies toen ik voorbij reed -dunno-
Heel zonde, het kwartje moet nog vallen denk ik..

« Laatst bewerkt op: zo, 11 jan 2015, 12:30:01 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #95 Gepost op: zo, 11 jan 2015, 09:25:10 »
Zeer spijtig om dit te zien. Heb het ook bij die van mij gehad alleen aan de achterkant.

In ons geval viel het kwartje pas na het weekend dat je je realiseert dat je zonder gebroken botten eruit bent gestapt.
Heel theoretisch gezien, de auto is te vervangen, je lichaam niet.

Heel veel sterkte  -hug-
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #96 Gepost op: zo, 11 jan 2015, 09:58:36 »
Typisch bij dit soort ongelukken: knik in het dak thv b-stijl.

Zelf wel in orde? Dat inderdaad wel het voornaamste.

Offline Graz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 51
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #97 Gepost op: zo, 11 jan 2015, 10:30:18 »
Dat is een beste klap geweest!

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #98 Gepost op: zo, 11 jan 2015, 12:47:28 »
Merci heren ;) Het is inderdaad een megaklapper geweest.. Gelukkig zag ik het op de laatste seconde aankomen waardoor ik mij goed kon schrap zetten. (op een of andere manier blokkeerde de riem ook niet). Ik kon gelukkig zo uitstappen met een paar gekneusde ribben en een vastzittende nek. Had ik het niet aan zien komen, dan weet ik bijna zeker dat ik met mijn hoofd de voorruit had kunnen aantikken -gert-
Achteraf blij dat het inderdaad zo is afgelopen..

Wat de pijn natuurlijk verminderd is dat er alweer een rode 2f op de oprit staat -thumbsup- Ik vind het zo'n heerlijke karretjes dat ik wist dat ik spijt zou krijgen mocht ik iets anders aanschaffen.
Er stond een nette originele Prego te koop in Apeldoorn.. Ik had er gelijk werk van gemaakt :)
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #99 Gepost op: zo, 11 jan 2015, 12:52:42 »
Mmm, sterkte ermee, ik leef nog elke dag met gevolgen van een klapper (al was die frontaal op een boom).
Het schrap zetten líjkt een voordeel, maar is juist een nadeel. Als je het níet had zien aankomen was je lichaam beter in staat geweest om de energie af te voeren. Het is ook maar de vraag of de riem het mogelijk niet deed vanwege de afremmende werking van het schrapzetten?
Hoe dan ook, houd je klachten goed in de gaten, en probeer er niet te stoer of bagatelliserend mee om te gaan. Gaat de stijfheid van de nek- en schouderspieren niet weg na een dag of 3-4, meld je dan weer bij je arts. Een whiplash valt niet makkelijk te diagnosticeren, omdat het om de weke delen tussen je wervels gaat, maar het negeren is een garantie op een levenslang "trauma" (lees: concentratiestoornissen, snellere verzuring en verkramping etc)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #100 Gepost op: zo, 11 jan 2015, 14:01:03 »
Tja.. Je hebt wel een punt Geert  -thumbsup- Ik ben zelf tegen de 2 meter dus ik zit sowieso al helemaal ingesloten in de koets, veel speling heb ik niet.
Je weet het natuurlijk nooit, theoretisch heb je gelijk. Ik denk persoonlijk dat als ik het niet had zien aankomen dat het misschien toch wel heftiger was afgelopen voor mij.
De tegenpartij heeft helemaal geluk gehad, als hij iets eerder ervoor was gedoken dan had ik mijn neus in de bestuurderskant geboord. Aan zo'n situatie wil ik echt niet denken.
Alleen al deze klap vergeet ik nooit meer.. Het ergste is notabene dat ik de eerste was die de tegenpartij had geholpen, er zat zeker wat tijd tussen omdat ik ook nog moest bijkomen van de schrik. Er stonden misschien wel 10 auto's omheen, maar helpen ho maar  -dunno-  Snap natuurlijk dat mensen ook schrikken van zo'n situatie, maar later toen ik hulp had aangeboden kwamen er pas andere mensen polshoogte nemen. De man van de tegenpartij was met z'n hoofd tegen de zijruit aangeklapt door de airbag die open was geklapt.. Wat er door je heen gaat als je de wagen zo ziet staan is niet meer normaal, ik was lijkbleek en kon het maar niet geloven dat dit zo was afgelopen.
Tevens na de klap had ik beide speakerkapjes op schoot liggen, door de impact is de hele voorkant iets naar binnen gekomen. De deuk in het dak is inderdaad wel typerend.

We moeten toch verder, en diezelfde avond kwam deze Polo op marktplaats aan mij voorbij:



Ben gistermiddag wezen kijken en was alweer zo blij dat ik hem niet kon laten staan :)
Je zou zeggen dat toeval niet bestaat: Ik ben zelf van 93 en deze polo ook: In het kenteken komen zelfs mijn initialen voor; JP
Volgens mij heeft het zo moeten zijn  :)

De wagen is nog helemaal origineel en van binnen is de wagen alsof die net uit de fabriek komt gerold.. Hij heeft wel een paar minimale gebruikerssporen en deukjes natuurlijk. Na de aankoop direct naar Limburg terug gereden en het blok loopt ook super (en zuinig). Ik heb nog geen spatje roest kunnen ontdekken en ook de accubak lijkt helemaal in orde. De motorruimte ziet er ook uit alsof er nog nooit aan is gekloot -thumbsup- Blok heeft 148*** gelopen.

Natuurlijk baal ik enorm van het ongeval, maar ben wel weer een stuk vrolijker dat ik weer in zo'n type Polo kan rond tuffen. Ik ga deze wagen trouwens helemaal origineel laten op een paar kleine dingetjes na (spatlappen bv). Motorisch maak ik hem misschien net iets pittiger, maar ben allang blij dat ik er eentje in deze staat heb mogen bemachtigen nog geen dag na het ongeluk. Het voelt letterlijk als thuiskomen -thumbsup-

Er is alleen 1 ding wat ik over het hoofd heb gezien, beide draaiknoppen van de stoelleuningen werken niet meer naar behoren (Draaien heel losjes rond en nemen de stoel niet mee) Is dit een easy fix? Dan ga ik daar direct maar eens naar kijken zodra m'n lichaam weer 'soepel' is :)

Bedankt voor de tips Geert, ik begrijp het volkomen. Concentratiestoornis heb ik toch al, dus dat kunnen we alvast afstrepen  -naughty-
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #101 Gepost op: zo, 11 jan 2015, 14:07:46 »
Lijf goed in de gaten houden  -thumbsup-

En laat je niet afschepen door een bod op het wrak van de verzekering. Doe even goed marktonderzoek (en bewaar de gevonden gegevens) naar prijzen van gelijksoortige POLO's.Vanuit die kennis lekker onderhandelen  -2cents-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #102 Gepost op: zo, 11 jan 2015, 14:17:00 »
 -thumbsup- Ik heb nog heel veel facturen liggen dus ik ga dat eens rustig laten bezinken zodra er een tegenbod is gekomen..
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #103 Gepost op: zo, 11 jan 2015, 19:06:08 »
Suc6 met de afhandeling, en hopen dat je er niets ernstigs aan over hou.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #104 Gepost op: di, 20 jan 2015, 20:36:00 »
Goed nieuws.. Ik krijg 1100 euro terug van de verzekering, dat is niet gek veel maar wel wat ik ongeveer verwacht had..
De ´oude´ staat nu op eigen terrein en heb de wagen dus voor de dagwaarde overgenomen (100 euro). Ik hou dus 1000 euro eraan over en de auto staat nu achterom onder een afdak.. Voor mijn 'nieuwe' 2f heb ik al wat spullen eraf gehaald en moet zeggen dat het toch best zwaar valt als je wat langer naar de wagen kijkt en bij jezelf bedenkt hoeveel tijd en emotionele waarde erin zit. Achteraf heel veel geluk gehad, heb nu nog wat last van m'n ribben maar het is minimaal.. Ik heb de motorkap open gehad en heel veel onderdelen zien er nog bruikbaar uit (Uitlaatlijn etc). Binnenkort ga ik de boel demonteren en kijken wat er nog allemaal te redden valt.




De 'nieuwe' 2f heb ik een flinke oliebeurt gegeven voor de zekerheid:

- Oude olie afgetapt (Was wel aan vervanging toe)
- Action 10w40 erin + nieuw filter
- +-1000 km gereden
- Olie geflusht en weer afgetapt
- Verse Castrol 10w40 erin + Wynns toevoeging voor de hyrdoklepstoters

Ik was altijd sceptisch over dat flushen, sowieso moet je zeker weten dat je carterventilatie goed heeft gewerkt omdat er zoveel zooi kan loskomen dat er kanalen verstopt raken.. Ik wilde het wel eens proberen en ben zeer tevreden met het resultaat: De olie kwam er vrij zwart uit en het bezinksel onder in de oliebak was ook heftiger als verwacht. Natuurlijk zal het niet alles weghalen en daarvoor moet toch zeker Jan carterpan eraf, maar toch :) Wil graag even op safe spelen omdat ik de geschiedenis van deze wagen niet echt ken. Kleppendekselpakking is ook weer dicht -thumbsup-

De wynns toevoeging had ik erbij gekieperd omdat ik meende de klepstoters te horen. Na nog wat checks kom ik nu tot de conclusie dat het uit m'n onderblok komt.. (Of de versnellingsbak, maar het geluid is ook hoorbaar bij ingetrapte koppeling). Het blok loopt zeer rustig en soepel, vooral de koudstart klinkt totaal niet ruw. Het geluid is stationair ook niet echt hoorbaar: Het wordt erger bij een warme motor. Bij vollast hoor je het niet en bij rustig doortrekken ook niet. Alleen bij middelmatige belasting hoor je het geklepper. Compressie zit wel goed heb ik het idee, maar ben bang dat dit misschien een lagerschaaltje of drijfstanglager zou kunnen zijn. Morgen 1 voor 1 de bougiekabels lostrekken en bekijken welke cilinder het veroorzaakt.


Ervaar een spatader, rij G-lader.