Auteur Topic: Wie is JBM?!  (gelezen 31148 keer)

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #45 Gepost op: ma, 23 sep 2013, 13:03:40 »
Dat heb je goed gelezen, heb de uitlaat verkocht een paar dagen geleden.
Er is serieus sprake geweest dat ik de auto zou moeten verkopen ivm andere zaken die op het moment net effe iets belangrijker zijn.
We zijn er nog steeds niet helemaal uit maar zoals het er nu voor staat kan ik de polo behouden -thumbsup-
Ik was dus van plan de auto weer iets origineler te maken mocht ik hem weg doen en toen leek mij de Remus einddemper een leuke startkandidaat :)

Heb nu een imitatie g40 uitlaat eronder hangen van ebay voor een paar tientjes.. Heb hem nog wel passend moeten maken dmv een deukje/uitsparing bij de achteras.
Als er wat meer zekerheid is over het behouden van de auto kan ik de spaghetti eronder leggen incl andere uitlaatlijn.
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #46 Gepost op: vr, 22 nov 2013, 08:53:22 »
Zo, ik heb weer natural stuurbekrachtiging, de originele velgjes met winterbanden zitten er weer onder -nana-
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #47 Gepost op: wo, 19 mrt 2014, 16:33:57 »
De zomer kwam vroeg dit jaar dus de Zomerwielen zitten er weer onder -naughty-

Het nieuws over de Polo is dat ik hem blijf houden, al zou ik hem weg doen denk ik dat ik er hoe dan ook spijt van ga krijgen.
Ik zou bijna zeggen dat ik er een andere auto bij zou kopen om de Polo als hobbykarretje te gebruiken, helaas denkt m'n portemonnee daar anders over  :) De wagen heeft een tijd te koop gestaan wegens omstandigheden + ik op zoek was naar een ruimere auto die dus wat praktischer zou zijn.

De Polo gebruik ik nog steeds dagelijks en heeft nu 161*** op de klok staan, laatst heb ik de auto nog een beurtje gegeven;

- Nieuwe oliefilter
- Verse olie
- Kannetje 5inone olie stabilisator toegevoegd
- remblokken even opnieuw ingevet (Piepte wat erger de laatste tijd)

Ik ben een beetje sceptisch over het toevoegen van additieven, maar ik ben zeer tevreden over de oil stabilizer van 5inone, een vriend van mij had het aangeraden voor oudere motoren: Heerlijk spul! Het is een wat dikkere substantie die je het beste iets kunt verwarmen voordat je het in de motor giet. De motor liep al wat rustiger door de verse olie, toen ik dit spul had toegevoegd liep die nog een tikkeltje netter had ik het idee + Ik heb totaal geen last meer van mayonaise (Sludge), dat vind ik zeker een voordeel. Als je daar dus last van hebt kan ik het je zeker aanraden om eens te proberen -thumbsup- (wel eerst even je olie + filter vernieuwen).

Tijdje geleden heb ik een compleet 1.8 RP monopoint gasklephuis kunnen bemachtigen voor een leuke prijs. Ik heb het gasklephuis helemaal uit elkaar gehaald en de metalen delen even goed schoon gemaakt d.m.v een ultrasoon reiniger. Na de schoonmaak de elektrische componenten van de originele 1.3 monopoint overgezet op het 1.8 gasklephuisje. Via duitse fora heb ik ook nog informatie kunnen opstrijken over de conversie. Deze foto kwam ik tegen: (originele RP monpoint)



Onderste 'stop': Die moet niet dicht volgens mij? Dat is de slang die naar het blauwe 'specht' componentje gaat.
Middelste 'kerbe/kerf': Dit vacuüm kanaaltje heb ik ook in gefreesd (Zit op de 1.3 monopoint ook zo)
Bovenste aansluiting: Dit is een slangetje met op het einde een vacuum potje? Die heb ik zo laten zitten.

originele AAV monopoint:



Qua elektronica heb ik de stappenmotor en de 1.3 injector overgezet. De 2 overige vacuüm aansluitingen heb ik er 1tje van afgedopt en de andere gaat zoals origineel naar de luchtfilterkast, of  begeef ik mij nu op glad ijs? De gaskleppotentiometer heb ik wel gewoon laten zitten.

Eerste start: startte vrijwel direct: Stationair liep het wat onregelmatig, na het testen met remmenreiniger kwam ik erachter dat de voetpakking redelijk overleden was. Die had ik even nieuw besteld op ATP via ebay (Hier in NL doen ze alsof dat onderdeel van goud is en daar is de prijs dan ook naar).

Na het monteren van de nieuwe voetpakking en de overige onderdelen nog maar eens gestart: Liep goed, geen valse lucht maar stationair liep het nog steeds vrij hoog: Toen de voetpakking lek was viel hij zelfs afentoe uit en na het vervangen liep de wagen juist vrij hoog stationair (wel geen uitvallen meer). Het toerental schommelde tussen de 800 en de 1000 rpm en hij zakte na het gas geven nog steeds niet heel lekker terug naar stationair.. (ECU had ik trouwens gereset).

Tijdens de testrit gister merkte ik het verschil wel degelijk: de wagen pakt pittiger op na het schakelen en is iets nerveuzer geworden op het gas. Ik heb geen last van een dipje of iets in die richting. Tussen het schakelen door blijft de wagen ook niet ‘hangen’ in de toeren. Dit zijn tot nu toe de motorische veranderingen aan mijn AAV:

- 1.8 gasklephuis met 1.3 elektronica
- bewerkte inlaat
- Bewerkte egel
- G40 einddemper  (Iets ruimer qua diameter, hetzelfde als mijn oude Remus)

De einddemper zal niets tot nauwelijks iets toevoegen zolang de complete uitlaatlijn nog niet veranderd is. Nu ik bovenstaande veranderingen heb doorgevoerd merk ik zeker verschil tegenover origineel. In het algemeen is het rijgedrag er al stukken op vooruit gegaan vind ik.

Heel gek: vandaag nog een stukje getuft in de Polo en nu loopt ie gewoon weer constant stationair: 900 rpm ongeveer. Hij zakt ook gewoon netjes terug na het gasgeven. Zou het kunnen zijn dat de het gasklephuis gewoon een tijdje nodig heeft om zichzelf in te leren? Heel soms blijft ie nog lichtjes haken bij 1000 rpm na het gasgeven, maar dan loopt ie gelijk ook weer terug naar 900.  Valse lucht sluit ik wel uit nu, voorlopig ben ik er tevreden mee. Misschien dat ik in de toekomst nog eens een andere gaskleppotentiometer kan proberen en/of stappenmotor, misschien zijn die niet meer helemaal okselfris. Blauwe temp. Sensor is trouwens ook in orde.

Volgende aanpassing wordt een 3f nokkenasje + de andere air intake (Even op ebay een aanzuigbuis set bestellen voor een E46) en dan kan ik ook eens proberen wat hij doet met open filter. (Heb ik al eens gedaan maar ik wil dit keer een fatsoenlijk ophangsysteem maken zodat de boel meebeweegt met het blok. (Thanks voor de tip trouwens ‘Lowrida’).
Als dit allemaal goed gaat kan ik uiteindelijk de bewerkte cilinderkop plaatsen inclusief spaghetti en overige uitlaatlijn.

Stapje voor stapje gaat het de goede kant op! Qua uiterlijk heb ik ook nog wat grappige plannen en nog een andere velgen set opgeknapt.

Tijdje terug van een vriend met golf 3 die nu is overgestapt op golf 5 zijn oude pionneer radio mogen overnemen: Eindelijk wat beter geluid uit die 4 mini speakers + Ik kan nu handsfree bellen via de radio.

Tips of suggesties zijn altijd welkom!  -thumbsup-

Ik zal binnekort weer eens wat foto's schieten van het hok..

Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #48 Gepost op: wo, 19 mrt 2014, 17:39:27 »
Mooi verhaal! Heb geen antwoorden maar ben wel benieuwd naar de foto's.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #49 Gepost op: vr, 21 mrt 2014, 15:05:46 »
Thanks Ronnie -thumbsup-  Ik heb nog wel een wat oudere foto, in principe staat de wagen er op het moment ook zo bij.
Binnekort even de banden omleggen en dan kan ik eens kijken hoe het andere velgensetje staat..

Hier trouwens wel met naafdopjes, dat staat weer net wat netter  -naughty-

Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #50 Gepost op: vr, 21 mrt 2014, 15:10:33 »
Nu ik eraan denk.. Ik heb een tijd geleden die stootstrips eraf gehaald maar eigenlijk niet meer verder gegaan aan het verwijderen van de dubbelzijdige tape resten (zwarte pulp). Met de 'custom' caramelschijf (omgedraaid autoventiel op de accuboor) kwam ik al een heel eind weg maar sommige resten zitten er nog op. Met kleien kwam ik ook al wat verder maar hier en daar zit er nog wat, ik wil dit graag helemaal schoon hebben voordat ik de auto weer eens ga polijsten. Heeft iemand misschien nog handige tips?  -dj-
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline DanteG

  • L86C-0202
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.924
  • Geslacht: Man
  • Dante Gussoni
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #51 Gepost op: vr, 21 mrt 2014, 17:08:49 »
Een echte karamelschijf -thumbsup-
Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo
Get in, sit down, shut up & hold on

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #52 Gepost op: vr, 21 mrt 2014, 18:51:32 »
Wel goed tanden poetsen als de karamelschijf op is he  -naughty-

Leuke Polo zo , lijkt ook nog mooi rood  -thumbsup-
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #53 Gepost op: wo, 26 mrt 2014, 18:33:43 »
@ DanteG: Daar heb je misschien wel een punt  :)

Bedankt Raymon!

Laatst een universele air intake/BMW op ebay Duitsland besteld, deze middag binnen gekregen -thumbsup-
Ga ik in dezer dagen ook eens voor de gein monteren, mocht het goed bevallen kan ik eens een degelijker filter kopen eventueel.

Ook leuk: Laatst een boete van 370,- mogen ontvangen vanwege parkeren op een invalide parkeerplaats.. Gaat helemaal nergens over dat bedrag, kan je bijna een Polo voor kopen -nana- Heel triest, ik had hem even 5 minuten neergezet om iemand op te halen in de middle of nowhere. Snap de boete zeker maar 370 euro is echt een ziek bedrag, misschien eens proberen bezwaar aan te tekenen zodra ik hem heb betaald.. -gert-

Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #54 Gepost op: wo, 26 mrt 2014, 18:41:24 »
Sorry maar terecht. Mijn vrouw is gehandicapt en heeft geprobeerd zo'n kaart te krijgen.Als je weet wat iemand voor moeite moet doen en waar mensen aan moeten voldoen voor ze daar recht op hebben dan parkeer je daar nooit weer. Snap best dat hem er ff neerzet maar parkeer dan op het gras of ergens anders waar het niet mag. ;)
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #55 Gepost op: wo, 26 mrt 2014, 18:54:19 »
Dat snap ik volkomen! Ik had het ook echt niet gezien omdat ik haast had.. Snap alleen het bedrag van de boete niet, openbaar geweld en door rood rijden is nog stukken goedkoper.. Dat vind ik eerlijk gezegd wel een stuk erger want je zet iemand z'n leven op het spel. Weet niet of het nog vaak voorkomt, maar ik weet uit het verleden dat er ook genoeg mensen misbruik maken van die pas (Die het dus verpesten voor de mensen die er echt recht op hebben). Agja, eerst eens kijken of ik hem überhaupt binnenkrijg -naughty- -boehoe-

Begrijp mij trouwens niet verkeerd, ik respecteer gehandicapten heel erg! Maar voor die 5 minuten dat ik er stond op een plek waar echt niemand meer was of kwam vond ik het gewoon lullig dat ze mij dan toch nog even die boete uitschrijven.
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #56 Gepost op: wo, 26 mrt 2014, 19:12:04 »
Helaas kunnen ze daarin niet situationeel handelen, het komt zo vaak voor, en regelmatig ook een boodschappenvrouwtje met een Range Rover of vergelijkbaar premium excuus om niet aan anderen te hoeven denken. Wat mij betreft zouden ze de auto ter plekke moeten afslepen en direct in de crusher moeten gooien. Jammer dan als er nog een kind of hond in zit...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #57 Gepost op: wo, 26 mrt 2014, 19:37:58 »
 -uitlachen- Typisch gevalletje van cognitieve dissonantie.

"Cognitieve dissonantie is het ongemakkelijke gevoel dat we hebben als iets wat we geloven of hopen wordt tegengesproken door de feiten, of als ons gedrag niet overeenkomt met het positieve beeld dat we van onszelf hebben. Of als we twee verschillende ideeën hebben die elkaar wederzijds uitsluiten. Dissonerende cognities zijn 'stukjes kennis' of 'stukjes bewustzijn' die wrijving veroorzaken doordat ze elkaar tegenspreken. "

De oplossing van de mentale pijn is zaken "goedpraten"  Onbewust herzien van de tegenstrijdige ideeën zodat ze meer overeenstemmen en de "pijn" verzachten.

Geloof me, dat doe ik ook bij elke aanschaf voor een Polo (die ik niet heb)  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #58 Gepost op: wo, 26 mrt 2014, 21:48:40 »
damn, dat moest ik ff rustig lezen.....
jbm  -thumbsup- lesje geleerd hoop ik ;)
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline DanteG

  • L86C-0202
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.924
  • Geslacht: Man
  • Dante Gussoni
Re: Wie is JBM?!
« Reactie #59 Gepost op: wo, 26 mrt 2014, 22:36:23 »
Tja... Da's de lange endeldarm der wet op z'n smalst... -wanker-
Hetzelfde ook ooit eens in Den Haag meegemaakt. 2 Mindervalide parkeerplaatsen, beide beschikbaar. Ik parkeer 'm om ff te pinnen & ik zag de popo's al aankomen. Ik was nog eerder klaar dan dat ze me konden aanspreken. Blokkeren mijn auto & tegelijkertijd het straatje met eenrichtingsverkeer. Heb ze er op gewezen, maar ja dat mogen ze dan omdat ze aan het handhaven zijn...
-gumuz-
Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo
Get in, sit down, shut up & hold on