Auteur Topic: How-to vulhals bescherming maken (modder, steenslag etc)  (gelezen 1341 keer)

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
How-to vulhals bescherming maken (modder, steenslag etc)
« Gepost op: za, 14 sep 2013, 22:51:21 »
Heel simpel, heel doeltreffend..
Mijn GT had (godzijdank) nog geen roest op de carrosserie , wel was de vulhals volledig vergaan. Dus, tank moest er al onderuit..
Hele hoek met staalborstel op de slijptol en boormachine helemaal kaal gemaakt tot bovenin bij de veerpoot, dus helemaal tot bovenin, de halve wielkas, echt tot op het blanke staal. Zo weet je zeker dat je geen verstopte roest hebt onder de oude teerlaag.
Is dit helemaal netjes, dan neem je ductape, of schilderstape, en snij je daar een randje van 0,5cm of iets in die strekking af. Dit plak je in een grote boog vanaf ongeveer je ophangpunt van de achteras, naar de veerpoot toe, en dan langs je wielkasverbreder naar beneden. zo heb je het stuk dat naar binnen valt voor de vulhals omlijnd.
Als de tape er zit spuit je het kaal geborstelde staal heel dik in met een goeie ünterbodenschutz (ik ben zelf erg goed te spreken over WM automaterialen's eigen merk). Lekker dik, wees vooral niet te zuinig.
Zodra je dit gedaan hebt METEEN de tapelijn verwijderen. Hier hou je een rand blank staal over waar je over een aantal dagen profijt van gaat hebben. Op de ünterbodenschutz hecht in principe niets aangezien het bij warmte altijd weer vloeibaar-achtig zal worden.
Als de beschermlaag een paar dagen op heeft kunnen drogen (op zich is een dag bij warm weer zat), neem je een koker polymax, powertec, of hi-tack, (polymeer lijm) en trek je een goeie dikke rul over het kale randje staal. Snij een stuk EPDM (rubberen dakbedekking, bij de betere bouwmaterialenzaak, (100% bij dakdekkers) verkrijgbaar) overmaats, en plak deze in de wielkast.
Druk met je duim over de hele rand lijm de boel goed aan, zodat de lijm lekker onder het rubber door loopt. Snij het overtollige materiaal voorzichtig weg met een scherp stanleymesje, en zorg dat de onderkant van de ruimte waar de vulhals in zit open blijft. Vocht zal er altijd bij komen, maar modder en stenen niet meer. En dit moet wel goed kunnen ventileren, zo voorkom je roest.
Imagesjek doet ff moeilijk, maar zodra die weer in de lucht is, zal ik ff wat foto's erbij doen voor verduidelijking.!
Sterkte! En mocht je vragen hebben, gewoon stellen!!!



« Laatst bewerkt op: zo, 15 sep 2013, 17:40:19 door Robert van den Berg »
'83 GT, das macht spaß!