Auteur Topic: vraag over toerental...  (gelezen 1064 keer)

Offline karthaus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 110
vraag over toerental...
« Gepost op: ma, 18 nov 2013, 23:03:20 »
Ik ben opzoek naar het aantal toeren dat hoort bij een polo 2 met een 1300 nz  rond bouwjaar 88-89 met een standaard 4-bak en originele bandenmaat. Kan iemand mij aangeven hoeveel toeren een dergelijk motortje draait bij bijvoorbeeld 100 of 120 km per uur? Hoor graag van jullie. Dit heb ik nodig om mijn eigen toerenteller te eiken....

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: vraag over toerental...
« Reactie #1 Gepost op: ma, 18 nov 2013, 23:45:32 »
Je toerenteller eiken  -dunno- kan dat en zo ja hoe doe je dat  -dunno-
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: vraag over toerental...
« Reactie #2 Gepost op: di, 19 nov 2013, 00:14:39 »
Door de jaarringen te verdraaiien...



 :D  -gert-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: vraag over toerental...
« Reactie #3 Gepost op: di, 19 nov 2013, 00:23:00 »
De vertandingen bepalen wat hij aangeeft. Je wielkast bepaald de afwijking. Iets meganisch kan je volgens mij niet ijken.
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline karthaus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 110
Re: vraag over toerental...
« Reactie #4 Gepost op: di, 19 nov 2013, 09:14:05 »
De toerenteller (van een polo 2) wordt elektronisch aangestuurd. Op de printplaat van de toerenteller is een potmeterje aanwezig. Door hieraan te draaien kan je toerenteller bijstellen. Doorgaans is dit een fabrieksinstelling en hoef je daar aan niks te veranderen, maar ik heb deze toerenteller ingebouwd in mijn polo 1 (oude type cockpit). Ik  heb nu de indruk dat de teller te weinig toeren aanwijst, wellicht heeft dit te maken met het feit dat ie op een metalen ondergrond is gemonteerd en niet op een kunststof zoals origineel het geval is. Wellicht dat deze metalen ondergrond het magnetisch veld wat wordt opgewekt door het spoeltje beïnvloed en voor een afwijking zorgt. Ik heb zelf jaren  lang gereden in een polo 2 uit 1989 met een 1300 nz motor (4-bak) maar kan me nu niet meer herinneren hoeveel toeren ik maakt bij 100 of 120 km per uur. Dus als iemand dit weet verneem ik dit graag!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: vraag over toerental...
« Reactie #5 Gepost op: di, 19 nov 2013, 09:52:50 »
Je hebt de excel-sheet van bakverhoudingen en bandenmaten en toeren van Roel nodig... Maar dan nog kun je het niet echt ijken noemen...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: vraag over toerental...
« Reactie #6 Gepost op: di, 19 nov 2013, 10:16:59 »
Of ijken dmv een stroboscoop?
Heb tenminste Sjon bij mijn Derby met een stuk gereedschap bezig gezien dat zowel stroboscooplamp als (digitale) toerenteller was.  Werd rechtstreeks op bobine en bougiekabel aangesloten, lijkt mij dan iets nauwkeuriger dan een Excel tabel? -dunno- (al is die natuurlijk wel handig als referentie, maar zou er voor de praktijk weinig waarde aan hechten)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: vraag over toerental...
« Reactie #7 Gepost op: di, 19 nov 2013, 12:20:50 »
De toerenteller (van een polo 2) wordt elektronisch aangestuurd. Op de printplaat van de toerenteller is een potmeterje aanwezig. Door hieraan te draaien kan je toerenteller bijstellen. Doorgaans is dit een fabrieksinstelling en hoef je daar aan niks te veranderen, maar ik heb deze toerenteller ingebouwd in mijn polo 1 (oude type cockpit). Ik  heb nu de indruk dat de teller te weinig toeren aanwijst, wellicht heeft dit te maken met het feit dat ie op een metalen ondergrond is gemonteerd en niet op een kunststof zoals origineel het geval is. Wellicht dat deze metalen ondergrond het magnetisch veld wat wordt opgewekt door het spoeltje beïnvloed en voor een afwijking zorgt. Ik heb zelf jaren  lang gereden in een polo 2 uit 1989 met een 1300 nz motor (4-bak) maar kan me nu niet meer herinneren hoeveel toeren ik maakt bij 100 of 120 km per uur. Dus als iemand dit weet verneem ik dit graag!

De bak van een Polo 1 ( 900 cc'tje? ) is een stuk korter in vergelijking met een 4 bak welke achter een NZ hangt. Heb je nu een Polo 1 met hierin een 1.3 NZ blokje + bijbehorende bak? Dan zal het inderdaad een stuk minder toeren draaien dan je voorheen gewend was met het oude blokje + bak.

Draaien aan de potmeter lijkt mij niet zinnig: Het is een 'digitaal' signaal, wat vanaf de onderbreker in de ontsteking komt. Fine-tunen met een potmeter kan ik mij iets bij voorstellen, maar de fabrieksinstelling zou afdoende moeten zijn (binnen 5% marge of minder). Als je vermoed dat 't toerental niet klopt, controleer 't dan liever met gewoon nóg een toerenteller, want het aantal toeren bij 120 per uur hangt van te veel factoren af: Bandenmaat, afwijking in maatvoering van de banden omtrek door slijtage dan wel variatie in merk en type band, de versnellingsbak verhoudingen (De 1.3 NZ is mogelijk met verschillende versnellingsbakverhoudingen afgeleverd: In iedergeval hangt er bij een 1.3 NZ in een Jetta een andere bak achter dan in een Polo 2. etc etc etc).

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline karthaus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 110
Re: vraag over toerental...
« Reactie #8 Gepost op: di, 19 nov 2013, 15:29:03 »
ja mij polo was uitgerust met een 900cc en orginele bak....dus veel toeren....nu zit er een 1300 nz blok in met bijbehorende 4-bak...dat alles afkomstig van een polo 2 coupe uit 1989.....

ik was zelf in de veronderstelling dat ik in mijn polo 2 bij 100 km per uur 3500 draaide.....nu doe ik dat bij 3300 toeren....maar goed wellicht dat mijn geheugen mijn in de steek laat dus vandaar de vraag welke toerental hoort bij 100 km per uur....of bij 120 ...of iets dergelijks....