Auteur Topic: HH 16v Racemotor  (gelezen 1621 keer)

Offline bartje325i

  • L86C-0216
  • Non-Register lid
  • Berichten: 196
  • Geslacht: Man
  • Bart Mulders
HH 16v Racemotor
« Gepost op: wo, 25 dec 2013, 22:59:48 »
Ik zat op het marktplaats gedeelte van de berg-cup site te kijken en zag deze HH 16v motor te koop.
Nee geen geld voor  -nana-, maar vondt het wel interessant.
Het ging om deze motor.








Nou vroeg ik me dus af;
- past zo'n 16v kop zonder aanpassingen zoals bv boutgaten omboren?
- waarom persé een HH blok of is dit (16v) ook mogelijk met een ander 1.3blok?
- hier zit geen waterpomp op ---> ook niet mogelijk?
- wordt zo'n bergcup motor niet te heet in een run zonder waterpomp?
- zijn er ombouw kits voor? Distributieriem etc?
- iemand hier al eens gedaan?
« Laatst bewerkt op: wo, 25 dec 2013, 23:12:23 door bartje325i »

Offline bartje325i

  • L86C-0216
  • Non-Register lid
  • Berichten: 196
  • Geslacht: Man
  • Bart Mulders
Re: HH 16v Racemotor
« Reactie #1 Gepost op: wo, 25 dec 2013, 23:00:21 »
Grr zal ff proberen de foto's te fiksen.

(Edit) Gefikst  -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: wo, 25 dec 2013, 23:13:07 door bartje325i »

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: HH 16v Racemotor
« Reactie #2 Gepost op: wo, 25 dec 2013, 23:15:59 »
Ik zie zo al dat de kop een mooi stukje breder is dus 1 op 1 gaat het niet passen .
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline bartje325i

  • L86C-0216
  • Non-Register lid
  • Berichten: 196
  • Geslacht: Man
  • Bart Mulders
Re: HH 16v Racemotor
« Reactie #3 Gepost op: wo, 25 dec 2013, 23:50:19 »
Tuurlijk, nog niet eens gedacht aan de koel/olie kanalen  -gert-

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: HH 16v Racemotor
« Reactie #4 Gepost op: do, 26 dec 2013, 00:12:15 »
-8v versus 16v: zoveel scheelt 't niet, uiteindelijk is 't allemaal smallblock,
maar plug&play iig niet, bijv. dikte kopbouten verschillen
-waarom een HH weet ik niet. 1.3 met originele vlakke zuigers icm 16v zal
een te hoge compressieverhouding geven, maar ja: er zullen vast geen originele zuigers inzitten.
-elektronische waterpomp
-zonder koeling is 't snel afgelopen
-is werk van tuner of 'eigenbau', hier koop je niet eventjes een kitje voor.
Distributie is een leuke ja: omdat ie niet over de waterpomp loopt is veel korter dan een originele,
vraag me af of zoiets te koop is.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: HH 16v Racemotor
« Reactie #5 Gepost op: do, 26 dec 2013, 00:17:16 »
omdat ie niet over de waterpomp loopt is veel korter dan een originele,
vraag me af of zoiets te koop is.

Hij moet daarentegen wel om een extra nokkenas-tandwieltje heen, dus of-ie zo veel korter zal zijn?  :)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: HH 16v Racemotor
« Reactie #6 Gepost op: do, 26 dec 2013, 00:56:06 »
Lijkt zelfs langer dan die van mijn 8v bigblock....
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: HH 16v Racemotor
« Reactie #7 Gepost op: do, 26 dec 2013, 08:28:44 »
Hij moet daarentegen wel om een extra nokkenas-tandwieltje heen, dus of-ie zo veel korter zal zijn?  :)
Nee, dit is een AFH-kop: dis.riem gaat origineel ook al over beide nokkenastandwielen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: HH 16v Racemotor
« Reactie #8 Gepost op: do, 26 dec 2013, 09:39:48 »
Waterpomp: Wat Sjon zegt. Bij gebruik van een normale waterpomp trek je met veel hoge toerentallen een mooie vortex in 't water, maar stroomt er niet veel water meer rond. Pas je de pomp aan, met bijvoorbeeld een grotere poelie, dan dan zal bij stationair ( naja: zover daar sprake van zal zijn ) de circulatie wellicht te laag zijn.

Sowieso iets om over na te denken: Bij een Polo Diesel blokje zit er een waterpomp in met een kleinere poelie. Het maximum toerental van een diesel ligt bij 5500 rpm (ongeveer), terwijl een benzine krap 1000 toeren hoger ligt: en toch een andere waterpomp! Een diesel heeft op lage toeren ook meer koppel, en zal bijv. met 60 km/h een aanhanger de berg op zeulen bij 3000 rpm: Dan wil je wel koeling hebben!

Verder: HH: 't is 't blokje van M. Höcker volgens mij, door iets van ' WL motorsport: Dus voor in een Polo of Audi50: Dan is de blokcode van belang: Een andere 1.3 zal net zo goed als basis kunnen dienen (zelfs een 1.0 kan, want naast de zuigers en drijfstangen is ook de krukas vast niet standaard.).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: HH 16v Racemotor
« Reactie #9 Gepost op: do, 26 dec 2013, 10:18:38 »
waterpomp is electrisch ivm toerentallen en betere cirqulatie .in het onderblok dient 1 olierteour kanaal gesloten te worden en in de kop 1 koelkanaal .
kopbouten van 11 naar 12 mm vergroten .hh heeft ook bvrenraum in de kop .en aangezien ze het over 1290cc herbben zit er 2e overmaats zuiger in het blok .(standaard is 1268).
dis riemen zijn te koop op aantal tanden bij elke willekeurige lager en riemen leverancier (zijn ook veel voordeliger ,tipje voor de toekomst)
hh onderblok is wat ik op de foto's zie een 2mm gevlakt om de compressie omhoog te krijgen .hiermee zou je dus ook ruimte genoeg over moeten houden voor de kleppen .(hh zuigers vallen al 4 mm onder de rand van het blok ). stalen koppakking is ook verkrijgbaar .dus eigenlijk voor iemand die een freesbank heeft (of tot zijn beschikking) is het opboren van de boutgaten al geen probleem . alu lassen kan elk goed metaal berdijf .
kosten plaatje heb ik het niet over .maar te doen is het zekers ,ook voor de hobby tunert . -hug-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: HH 16v Racemotor
« Reactie #10 Gepost op: do, 26 dec 2013, 11:01:56 »
Alleen alles uitbalanceren en injectie plus programmatje wat erbij hoort is niet echt goedkoop. Maar je zou ook motorcarbs kunnen gebruiken?

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: HH 16v Racemotor
« Reactie #11 Gepost op: do, 26 dec 2013, 13:25:40 »
tuurlijk kan dat, maar als je zoveel geld uitgeeft aan het bouwen van zo,n motor dan zet je er niet effe zo,n setje bromfiets carb,s op!!
De motor moet zo worden gebouwd wegens de regels daar in die klasses..

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: HH 16v Racemotor
« Reactie #12 Gepost op: do, 26 dec 2013, 14:36:00 »
Alleen alles uitbalanceren en injectie plus programmatje wat erbij hoort is niet echt goedkoop. Maar je zou ook motorcarbs kunnen gebruiken?
voor straatgebruik ,ja waarom niet .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .