De paddo ís de vervroeging/vacuum die op je ontsteking zit. Zuigen aan het darmpje/slangetje is goed, en als je op een gegeven moment niet meer verder kunt zuigen is dit ook goed. Als je kunt blijven zuigen is het niet goed. Het vacuum trekt een palletje in je ontsteking, waardoor er vervroegd wordt. Dat gebeurt doordat er in je luchtfilter/carb/inlaat onderdruk ontstaat (er wordt gezogen aan het darmpje/slangetje). Is er later/op toeren minder of geen onderdruk meer, is er ook minder of geen vervroeging van de ontsteking meer.
Is nu je ontsteking ideaal afgesteld met koude motor op stationair toerental, dan is er met maximale vervroeging afgesteld. Als daarvoor het merkteken is aangehouden dat eigenlijk bedoeld is als merkteken zónder vervroeging, dan is je ontsteking dus feitelijk te laat gesteld.
Maar ik vermoed eerlijk gezegd dat de 2 schroefjes waarmee je onstekingshuis vastgezet wordt mogelijk onvoldoende zijn aangedraaid, waardoor je ontstekingshuis licht heeft kunnen draaien, waardoor je ontsteking is verlopen naar een later tijdstip.
Hoe dan ook, het zit in je ontsteking! Je vorige afstelling moet opnieuw gedaan worden. Je hebt gemerkt wat dat met de motorloop kan doen?! Wel zorgen dat je contactpuntjes en verdeler/rotor in orde zijn.