Auteur Topic: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992  (gelezen 4604 keer)

Offline dutchlimits

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Gepost op: vr, 21 feb 2014, 20:18:31 »
Hallo iedereen.

Ik zat even te surfen op het internet over mijn probleem. Kwam toevallig deze site tegen dus ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen met dit probleem.  

Ik heb mijn draagarmen vervangen omdat APK eraan kwam. Voor het vervangen van de draagarmen was er niks aan de hand. De auto is ook al uitgelijnd na monteren. Het probleem is dat de auto een eigen wil heeft gekregen, bij bepaalde hobbels en vaak in bochten neemt de auto een hele andere stuurrichting aan dan ik wil. Ik stuur bijvoorbeeld naar rechts, zodra het gewicht op de wiel komt trekt hij scherper naar rechts dan ik wil. Dus dan is het net alsof ik de stuur scherper naar rechts doe terwijl dat niet zo is. Het gebeurd ook tijdens het optrekken en afremmen, dit leg ik verder uit in onderstaande video.

Misschien dat iemand een idee heeft wat het probleem kan zijn... Ik weet het op het moment ff niet meer, het gebeurde dus na het vervangen van de draagarmen. Alles zit zeker weten vast. Als de auto staat geparkeerd en je trekt de stuur heen en weer (motor uit) dan hoor je ook getik. Mogelijk een optie om de draagarmen te verwijderen en om te wisselen, beide zijn hetzelfde. Het is tenminste een hele aparte constructie van zo'n polo. Ik heb straks vakantie dus dan haal ik alles weer los.

(heb oprijbokken op de achterbank dus je hoort herrie in de video)
http://www.youtube.com/watch?v=Se_L5c4i05g
Bedankt alvast,
Groet Alex
« Laatst bewerkt op: vr, 21 feb 2014, 21:36:36 door dutchlimits »

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #1 Gepost op: vr, 21 feb 2014, 20:26:26 »
Heb je verder alles standaard aan de auto? Nog iets meer vervangen aan de auto?
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline dutchlimits

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #2 Gepost op: vr, 21 feb 2014, 20:32:30 »
Nee alleen verlaagveren van H&R, schokbrekers van TA-Technix. De draagarmen zijn van het merk ATP

Maar die waren met de oude draagarmen al gemonteerd, toen reed hij nog prima. Niet extreem verlaagd:

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #3 Gepost op: vr, 21 feb 2014, 20:38:26 »
ATP als in ATP autoteile uit Duitsland? Die heb ik er ook onder zitten niets mis mee. Zit niet toevallig de bout los van je stuurstang? Je zegt hij tikt tijdens het sturen.
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !

Offline dutchlimits

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #4 Gepost op: vr, 21 feb 2014, 20:41:54 »
Jup, die bedoel ik. Ja ik heb gevoeld bij de stuurstangen maar op die manier geen speling o.i.d.

Als de auto staat geparkeerd en je wiebelt de stuur heen en weer dan hoor je inderdaad getik. Heb nog niet gekeken waar dat weg komt. Moet even met 2 man.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #5 Gepost op: vr, 21 feb 2014, 20:45:30 »
Zijn fuseekogels en/of stuurkogels losgeweest? Hoe? Klinkt als een kogel die niet meer helemaal jofel is... Doet-ie 't maar 1 kant op? -dunno-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #6 Gepost op: vr, 21 feb 2014, 20:50:36 »
Stabilisatorstang schuift in de voorste rubbers? -dunno-

Ter overweging:
-een G40 heeft af-fabriek draagarmen met aan de binnenzijde uniball-gewrichten ipv rubbers.
Alhoewel voor nu niet heel spannend, want splinternieuwe draagarmen is sowieso al beter dan uitgelubberde rubbers.
-hoewel ie niet heel laag is, zijn Wellemsblokken een verbetering: haalt de stabi naar voren
en corrigeert de wielgeometrie (bij extreme verlaging gaan de veerpoten haast rechtop staan:
dat moet niet, die wil je iets 'onderuit' => vergelijk 't maar met een fietsvoorvork).
« Laatst bewerkt op: vr, 21 feb 2014, 23:12:14 door Sjon »

Offline dutchlimits

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #7 Gepost op: vr, 21 feb 2014, 21:32:27 »
Ik begrijp wat je bedoelt Sjon. Waar kun je zoiets krijgen? Van welk merk is dat?

2 symptomen zijn het verder niks:
- Bij afremmen: De stuur gaat dan naar rechts toe en de auto gaat dus dan naar links.
- Bij optrekken: gaat de stuur weer naar het midden en dan gaat de auto naar rechts.

Het gebeurd af en toe dus ook in bochten maar niet vaak. Pas als er veel kracht op het onderstel staat zeg maar.

Ja de fuseekogels zijn los geweest bij het vervangen van de schokbrekers maar die gaven geen problemen bij het terug monteren. Ik heb toen nog een paar maand gereden zonder problemen.
 Er is na het vervangen van de draagarmen niks meer aangepast en toen was het mis.
« Laatst bewerkt op: vr, 21 feb 2014, 21:38:10 door dutchlimits »

Offline DanteG

  • L86C-0202
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.924
  • Geslacht: Man
  • Dante Gussoni
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #8 Gepost op: vr, 21 feb 2014, 21:53:46 »
Verkeerde draagarmen gemonteerd -dunno-
Banden goed op spanning?
Siempre es mejor un mal dia de playa que un buen dia de trabajo
Get in, sit down, shut up & hold on

Offline TomM

  • Non-Register lid
  • Berichten: 191
  • Geslacht: Man
  • Tom Mesman
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #9 Gepost op: vr, 21 feb 2014, 22:03:10 »
Wat misschien iets kan schelen, misschien enkel mijn eigen bijgeloof is, de bouten van de draagarmen (daar waar deze in rubbers zit) pas aandraaien als de wielen op de grond staan (of op oprijplaten)
Idee is dat je wanneer je de bouten vastdraaid in uitgeveerde positie, er spanning op de rubbers blijft staan wanneer de auto met de wielen op de grond staat.

Hoeveel het uitmaakt en of het jouw klachten verhelpt weet ik niet, maar wie weet!

Offline dutchlimits

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #10 Gepost op: vr, 21 feb 2014, 22:22:32 »
Wat misschien iets kan schelen, misschien enkel mijn eigen bijgeloof is, de bouten van de draagarmen (daar waar deze in rubbers zit) pas aandraaien als de wielen op de grond staan (of op oprijplaten)
Idee is dat je wanneer je de bouten vastdraaid in uitgeveerde positie, er spanning op de rubbers blijft staan wanneer de auto met de wielen op de grond staat.

Hoeveel het uitmaakt en of het jouw klachten verhelpt weet ik niet, maar wie weet!

Daar dacht ik vanavond ook al aan! Ik heb oprijbokken dus zal alles eens los en vast draaien op de bokken, zien of het wat uit maakt. Thnx :)

@ danteG: bandenspanning is goed :)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #11 Gepost op: vr, 21 feb 2014, 23:13:32 »
Dat onder belasting vastzetten was ook mijn suggestie.

En nog 2 dingen:
- de hond in het filmpje, mooi hoe hij zo rustig blijft zitten en rondkijkt  :)
- ik gok zo dat je uit de provincie Groningen komt? Mocht je een extra paar ogen nodig hebben, ik woon in de stad  -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: vr, 21 feb 2014, 23:15:45 door Dennis »

Offline dutchlimits

  • Non-Register lid
  • Berichten: 160
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #12 Gepost op: vr, 21 feb 2014, 23:26:23 »
Haha ja die hond kun je die auto niet uit krijgen zodra het ritje voorbij is.. Als ik aan de auto klus dan ligt die hond ook de hele dag in de auto...

Fijn dat je hulp aanbied! Ik woon inderdaad in noord-groningen. Als ik er niet uit kom dan zeg ik het wel even!

Ik rij meestal dagelijks in mijn volvo door Groningen. Misschien spot je mij wel eens.

Dit is de volvo




Ook af en toe meetings:


Dit was mijn eerste project. Is nu helemaal klaar.  -thumbsup-

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #13 Gepost op: za, 22 feb 2014, 10:51:06 »
Gave hond  -thumbsup-

Offline mike.roodvoets

  • L86C-0205
  • Non-Register lid
  • Berichten: 560
  • Geslacht: Man
  • Mike Roodvoets
Re: Raar stuurgedrag Polo G40 86C 1992
« Reactie #14 Gepost op: za, 22 feb 2014, 13:11:02 »
Heb je bij het monteren van de draagarmen de fuseekogels wel helemaal in de poten geslagen?
Als ik soms onduidelijk ben spijt me dat, ik weet het wel krijg alleen nooit iets goed op papier !