Auteur Topic: motor loopt slecht bij weinig gas  (gelezen 2388 keer)

  • Gast
motor loopt slecht bij weinig gas
« Gepost op: do, 04 sep 2003, 13:45:29 »
Heb al enige tijd last van een matig lopende motor bij weinig gas (in de praktijk: 55 km/u in zijn 3 bijvoorbeeld, of ca. 70 in zijn 4). Dat uit zich in licht, maar irritant stotterend rijgedrag. Als ik in zijn vrij stil sta en iets gas geef loopt ie niet mooi, stationair wel en bij hogere toerentallen ook geen probleem. De carb is al een keer schoongemaakt. Bougiekabels en bobinekabels heb ik net vernieuwd. Maakt geen verschil...wat nu??

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #1 Gepost op: do, 04 sep 2003, 17:56:41 »
Check de rubberen voet tussen carburateur en inlaatspruitstuk, een veel voorkomend probleem.
Misschien contactpuntjes/onstekingstijdstip/vacuumslangetjes etc?

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #2 Gepost op: vr, 05 sep 2003, 15:56:22 »
Ik heb hetzelfde probleem bij lage toerentallen en weet ook al niet wat het is, had ik bij mijn vorige polo ook al.

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #3 Gepost op: za, 06 sep 2003, 00:42:00 »
Het kan ook nog de halflasts-verrijkingsklep/sproeier zijn.
Die gaan ook weleens kaduk.
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #4 Gepost op: za, 06 sep 2003, 11:56:41 »
Ook last van onregelmatig toerental... vind ik geen groot probleem als de motor niet afslaat.

Als je (als leek en amateur polo-prutser ;) ) dit probleem wilt oplossen, dan is het systematisch wegstrepen van mogelijke oorzaken de beste methode. Begin met de electronica (contactpuntjes, bougiekabels, condensator), daarna benzine-toevoer(pomp, filter, afstelling carb) en vacuum-slangetjes/luchttoevoer (carb-voet). Dit betekent allemaal wel dat je veel onderdeeltjes moet vervangen voor nieuwe. Kost wat geld (nie veel). Voordeel is dat je vanaf nu precies weet welke onderdelen nieuw zijn en welke nog (binnenkort) vervangen moeten worden. Daarnaast raak je ook steeds meer vertrouwd met de techniek onder dat motorkapje. Kortom: jij en je polo leren elkaar steeds beter kennnen  :)

Mocht het probleem zich na al het gepruts nog steeds manifesteren, dan belandt je bij één van de meestvoorkomende polo-kwaaltjes (van oude polo's dan): een oude, vuile carburateur. Schoonspuiten met carb-cleaner biedt soms tijdelijk oplossing, maar hij zal toch ooit eens helemaal uit elkaar moeten voor een grondige schoonmaakbeurt en revisie....

kijk in dit laatste geval ook even naar deze thread: Carb reviseren

mzzhl
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #5 Gepost op: zo, 07 sep 2003, 17:06:46 »
Mijn motor hakkelt dus ook bij het rijden met lage toerentallen. Verder hapert de motor nog wel eens als je hem net hebt gestart, als je dan het gaspedaal iets aantikt, slaat ie af, duidt dit ook carburateur?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #6 Gepost op: zo, 07 sep 2003, 17:14:30 »
vacuumdoos ontsteking? ??
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #7 Gepost op: zo, 07 sep 2003, 19:42:57 »
Citaat
vacuumdoos ontsteking?

Hee, nieuwe/onbekende term voor mij.... waar zit die? (ook bij schlepphebel?)
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #8 Gepost op: zo, 07 sep 2003, 20:49:59 »
op je ontstekingshuis zit een pado met slangetje naar carb.dit is je vacuumdoos(nee geen plompzakken )hiervan kan het membraam lek raken waardoor je motor valse lucht kan trekken .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #9 Gepost op: zo, 07 sep 2003, 21:44:40 »
Kijk! dit is duidelijke taal. Plomzakken is een mij welbekende term... ;)  . Bedankt voor de info over die zuigende paddo. Ook maar eens een keer vervangen dan....
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

  • Gast
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #10 Gepost op: wo, 10 sep 2003, 13:36:56 »
ik hoorde net van een collega dat het membraan nog wel eens vastzit. Vacuumslangetje lostrekken, kruipolie of WD-40 in en paar keer blazen en zuigen zou het membraan weer los moeten maken volgens hem...

  • Gast
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #11 Gepost op: do, 11 sep 2003, 08:24:09 »
Heb nog een WD-40 smaak in mijn mond, blazen en zuigen...bij het zuigen leek ik geen weerstand te voelen. Daarna een stukkie gaan rijden bracht aan het licht dat er niet bijster veel verbetering was. Kan je die hele vacuum paddestoel makkelijk vervangen? Ben bang dat ik genoodzaakt ben om deeltje voor deeltje te vervangen voordat het schokken over is...tot nu toe kan ik wegstrepen: bougies, bougiekabels, bobinekabel, vacuumslangen, benzinefilter, carb (is namelijk helemaal schoongemaakt)...dusseh....als de paddestoel te vervangen is dat maar es proberen...rubber tussen carb en inlaat nog maar es checken...nog meer suggesties?

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #12 Gepost op: do, 11 sep 2003, 10:59:47 »
In je lijstje zie ik niet staan 'condensator, contactpuntjes' of had jij een electronische onsteking?....
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

  • Gast
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #13 Gepost op: do, 11 sep 2003, 12:23:21 »
Electronische ontsteking? Eh...al sla je me dood. Polo betreft een 1.3 steilheck uit 1987. Oh...rotor heb ik ook schoongemaakt. Waar zitten de contactpuntjes?

  • Gast
motor loopt slecht bij weinig gas
« Reactie #14 Gepost op: do, 11 sep 2003, 13:50:12 »
nog een paar dingen die ik zag: de 4 puntjes in de verdelerkap zijn redelijk ingebrand. Alles schoongemaakt. Rubber aansluitslangetje op de vacuum vervroeger is bij nader inzien toch aan vervanging toe, die lekt iets omdat het rubber gaar is...