Auteur Topic: NZ opbouw naar GK - 8p versnellingsbak vraag  (gelezen 5112 keer)

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
NZ opbouw naar GK - 8p versnellingsbak vraag
« Gepost op: wo, 16 jul 2014, 10:42:13 »
Leute,

Ik ga zsm beginnen met het uit elkaar halen van mijn NZ
ik wil een aantal dingen preventief vervangen

de lijst die ik tot nu to heb
- nokkenaskeeringen
- koppakking
- kopbouten
- inlaat pakking
- uitlaat pakking
- klepseals
- zuigerveren ivm gk zuigers
- carterpan pakking
- kleppendeksel pakking
- thermostaat pakking
- thermostaat
- distibutieriem + pomp
- koppeling set

pakking zijn natuurlijk logisch
kop word zonodig gevlakt en kleppen opnieuw ingeslepen

vragen
1. is het nodig de kopbouten te vervangen?
2. lagerschalen van de drijfstangen is dat te controleren of deze vervangen moeten worden?
3. hydrostoters vervangen? of controleren via beschrijving in olving (ook te doen met een blok wat al een tijd stil staat??
4. wat zouden jullie nog meer vervangen?

Gr EM
« Laatst bewerkt op: ma, 26 jan 2015, 22:03:36 door EMP »

Offline Yukio Langenberg

  • L86C-0201
  • Non-Register lid
  • Berichten: 700
  • Geslacht: Man
  • Yukio Langenberg
Re: NZ ombouw naar Hydro GK (revisie vraag)
« Reactie #1 Gepost op: wo, 16 jul 2014, 11:38:07 »
Ik zou je kop en onderblok laten skimmen, daarmee verkrijg je twee mooie vlakke lagen en zorgen voor een betere werking van je koppakking.

Je zou ook kunnen overwegen om je hydrostoter voor mechanische stoters te vervangen, ik dacht uit een DX kop van Golf 1?? (Serge eens horen roepen dacht ik)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: NZ ombouw naar Hydro GK (revisie vraag)
« Reactie #2 Gepost op: wo, 16 jul 2014, 12:51:55 »
Kopbouten altijd vervangen: voor die 2 tientjes....

Lagerschalen controleren: als je de meetinstrumenten hebt (ik niet)

Mechanische stoters is alleen nodig als er een pretstok in gaat met heul veul graden/kleplift,
tot 268 graden is sowieso 'veilig' icm dubbele klepveren.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: NZ ombouw naar Hydro GK (revisie vraag)
« Reactie #3 Gepost op: do, 17 jul 2014, 17:35:52 »
Mechanische stoters kan ook nodig zijn als je hele hoge toeren wil gaan draaien.
En blok laten skimmen is na mijn idee nogal duur tenzij je echt het uiterste uit een blok wil halen of er reden is om te denken dat het blok niet vlak meer is.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: NZ ombouw naar Hydro GK (revisie vraag)
« Reactie #4 Gepost op: do, 17 jul 2014, 18:29:03 »
Mechanische stoters kan ook nodig zijn als je hele hoge toeren wil gaan draaien.
Klopt, maar t/m 8000 toeren gaat 't nog goed.  -uitlachen- "Er is leven boven de 7000 toeren" -naughty-
(sommige durven zelfs meer graden icm hydrostoters)

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: NZ ombouw naar Hydro GK (revisie vraag)
« Reactie #5 Gepost op: do, 17 jul 2014, 18:32:00 »
Ik wil misschien met een 272 graden as van Jorin gaan rijden icm met een gk carb en inlaat weet alleen niet of niet gaat werken  :)
Extra klepveren is niet zo'n probleem maar was eigenlijk niet van plan vaste stoters te monteren.

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: NZ ombouw naar Hydro GK, en GK computer vraag
« Reactie #6 Gepost op: vr, 25 jul 2014, 11:22:47 »
Heren,

Even het volgende.
ik wil een GK conversie gaan doen met mijn polo
de setup is nog niet helemaal bekend of een hydrokop met een 3f af as of een een complete gk kop beide uitgevoerd met gk inlaat en carb.

nu zie ik in vagcat dat er ook nog een computer bij hoort? en dit is nu net het gene wat ik niet wil! :(
ik wil gewoon ouderwets zonder computer.
kan ik de GK carb ook gebruiken zonder Computer? zo ja hoe?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
« Reactie #7 Gepost op: vr, 25 jul 2014, 12:49:03 »
Nou ja...computer....tis meer een soort van veredeld telraam in een mooi kastje, voornamelijk tbv ontsteking.
Beetje uitgebreider dan de transistorontsteking (dat vierkante blokje) van de latere Polo 2 hydro.
Het is de enige sleeptuimelaar met elek.ontsteking af-fabriek: als je voor een sleeptuimelaarkop gaat,
is 't of GK ontstekingspul erop, of puntjesontsteking, of eigenbau ontsteking of elders shoppen:
golf 2 16v ofzo schijnt te passen...weet ik 't fijne niet van.

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
« Reactie #8 Gepost op: vr, 25 jul 2014, 13:27:14 »
Duidelijk, denk ik  :)

Als ik de ontsteking gebruik die nu nog op mijn NZ kop zit icm met het transistor blokje zou het feitelijk dus ook moeten werken?

of deze conversie doen voor de ontsteking: http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=6982.0

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
« Reactie #9 Gepost op: vr, 25 jul 2014, 18:08:21 »
Hmmz zit net even mijn bericht terug te lezen maar is niet geheel duidelijk zie ik nu  :)
Mijn 2de zin over de nz ontsteking zou waarschijnlijk werken op een hydrokop  -dunno-
Mijn 3de zin is wanneer ik een sleeptuimelaar kop gebruik icm een omgebouwde ontsteking.

Klopt dit?  :)

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
« Reactie #10 Gepost op: vr, 15 aug 2014, 10:20:32 »
Heren nog even over de lagerschalen

hier op het forum word een setje aangeboden deze: klik

is het sowieso verstandig om deze preventief te vervangen? of bestaat er ook nog zoiets als overmaats lagerschalen?
dan moet de krukas sowieso geslepen worden denk ik?

Zou ik dit setje zo kunnen gebuiken? kan ik beter de drijfstang lagers preventief vervangen? of beide?  :)

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
« Reactie #11 Gepost op: za, 16 aug 2014, 10:56:13 »
Er bestaan inderdaad overmaatse lagerschalen voor als je je krukas hebt laten slijpen. En over het preventief vervangen. Als je goed weet wat je doet kun je het doen. Anders kun je het beter niet doen denk ik. Als je ze verkeerd monteert of je maakt maar een hele kleine beschadiging in je krukas dan lopen die lagers zomaar kapot.

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
« Reactie #12 Gepost op: ma, 18 aug 2014, 16:28:24 »
Thanks Maikel,

dus als je het nooit gedaan heb is het niet aan te raden.  -dunno-
wat voor gereedschap heb je het nodig als ik het wel zelf ga doen  -klus-
zelfde geld voor de drijfstang lagers neem ik aan?

Offline nappertje

  • L86C-0212
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.186
  • Henri Nap
Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
« Reactie #13 Gepost op: ma, 18 aug 2014, 18:06:04 »
Momentsleutel, zuigerverenklem en voor de rest standaard gereedschap. Lagers vervangen is een kwestie van goed opletten en alles weer in elkaar zetten zoals het gezeten heeft. Als je toch alles uit elkaar heb kun je gelijk kijken of de bussen niet ovaal of ver uitgesleten zijn. Maar dat kunnen ze alleen bij een revisiebedrijf. Tenminste ga er niet vanuit dat je zulk speciaal gereedschap heb :)

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: NZ ombouw naar Hydro GK en sleeptuimelaar GK vraag
« Reactie #14 Gepost op: di, 19 aug 2014, 22:49:37 »
zuigerverenklem heb je niet nodig om de drijfstang of krukas lagers te vervangen hoor. Dan kun je de zuigers gewoon in het blok laten zitten. Verder moet je goed opletten dat je de kappen van de drijfstang bij de juiste drijfstang houdt. Die kun je namelijk niet wisselen tussen de drijfstangen. En ook de lagerkappen in het blok zou ik goed op dezelfde plek terug zetten, dus ook niet omdraaien of dat soort dingen. En inderdaad je hebt een momentsleutel nodig en soms is een hoekmeter ook nodig/handig. Maar weet zo niet of dat bij een polo ook het geval is.