Auteur Topic: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)  (gelezen 4005 keer)

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Gepost op: vr, 26 dec 2014, 14:17:28 »
Is een mechanische brandstofpomp te omzeilen dmv een electrische pomp? Of zit zal de carb verzuipen op het moment dat die electirsche pomp een hogere opbrengst heeft? Het draait om een 1.0 HB. Zijn de mechanische pompen van alle sleeptuimelaars gelijk ongeacht motorinhoud?


Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #1 Gepost op: vr, 26 dec 2014, 15:13:14 »
1. Is een mechanische brandstofpomp te omzeilen dmv een electrische pomp?
2. Of zit zal de carb verzuipen op het moment dat die electirsche pomp een hogere opbrengst heeft?
3. Het draait om een 1.0 HB. Zijn de mechanische pompen van alle sleeptuimelaars gelijk ongeacht motorinhoud?
1. Ja
2. Af-fabriek carb is wel minder kritisch, maar op een bepaald moment verzuipt ie.
Als de pomp bedoeld is voor een carb, lukt 't nog wel denk. Injectiepomp geeft teveel druk.
(injectiepomp kun je voor nood wel rijdbaar krijgen: restrictie richting carb en 't meeste direct retour.
Zo ben ik welles thuis gekomen....reed als een natte krant, maar boeide me op dat moment even niet)
3. Bij mijn weten allemaal hetzelfde.

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #2 Gepost op: vr, 26 dec 2014, 16:13:29 »
Ok helder verhaal. Thnx!

Zou ik een retour kunnen maken naar de aanvoer vlak voor de pomp? Dus dat wat de carb niet lust, levert hij vrij direct weer aan de pomp. Of zal dit resulteren in 0 aan benzine op de carb? Dit, omdat door het aanzuigen van de pomp de retour de weg van de minste weerstand zou zijn?

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #3 Gepost op: vr, 26 dec 2014, 16:19:42 »
Ik heb nog wel een pomp liggen van een GK, mocht je willen..
'83 GT, das macht spaß!

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #4 Gepost op: vr, 26 dec 2014, 17:04:44 »
Bedankt, maar ik hoop dat het niet nodig is. Ik heb 2 mechanische pompen liggen. De electropomp is als back-up bedoeld, omdat de mechanische van niet draaiende blokken zijn gekomen. Het is bedoeld om een auto tijdelijk rijdbaar te maken.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #5 Gepost op: vr, 26 dec 2014, 17:09:51 »
Zou ik een retour kunnen maken naar de aanvoer vlak voor de pomp? Dus dat wat de carb niet lust, levert hij vrij direct weer aan de pomp. Of zal dit resulteren in 0 aan benzine op de carb? Dit, omdat door het aanzuigen van de pomp de retour de weg van de minste weerstand zou zijn?
Retour + aanvoer vóór de pomp resulteerd in 2x aanvoer.
En peut retour richting pomp zal niet werken, lijkt me: pomp wil maar 1 ding => pompen.

(voor tijdelijk had ik toen een t-stukje ná een injectiepomp en originele retour vanaf carb afgedopt,
mogelijk dat ie daarom beroerd reed, maar ik had op dat moment niet nog een t-stukje om beide retours aan te sluiten)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #6 Gepost op: vr, 26 dec 2014, 20:57:04 »
Ter info:

Een 'tikker' pompje heb ik ook gehad: een elektrische variant van de mechanische membraampomp die op de pomp zit. Iets met de naar Hardy of Hardie was t gloof ik. (Zoek speur: https://www.google.nl/search?q=hardie&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=XrydVPGdCML-UqKjgrAL&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1920&bih=931#tbm=isch&q=hardi+pomp&spell=1 ) Zo'n blauw ding dus. Werkt prima, en aangezien ie het zelfde doet als een mechanisch pompje op de nokkenas: de carb lust m wel :-)

Bij een heel ouwe polo zit er een T-stukje ná de pomp, vlak voor de carb. De restriktie zorgt ervoor dat de meeste brandstof weer gewoon terug naar de tank wordt gepompt, en een klein restant ( minimale druk ) richting de carb vloeit, mocht de carb peut willen.

Bij de latere carbs, zit de retour naar de tank op de carb zelf, en zorgt een iets andere vlotterklep ervoor dat zo'n simpel T-stukkie niet meer nodig is. 

Ergo: een carb wil echt maar een heel klein beetje peut hebben,.. :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #7 Gepost op: vr, 26 dec 2014, 21:15:00 »
Die Hardi-pompjes kun je toch met verschillende opbrengst/druk krijgen? Dus de zwakke geschikt voor de simpele af-fabriek-carbs, en de hogere druk-versies voor de motorfietscarbs?
Zou eigenlijk ook graag naar electrisch willen om alvast aanvoer te hebben en niet mijn accu leeg te hoeven starten omdat de carb leeg staat...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #8 Gepost op: vr, 26 dec 2014, 22:02:57 »
Het electropompje wat ik heb liggen heeft op een setje dubbele Dcoe's 40mm gezeten. Volgens mij een pierburg, Het draait om een 85-er steilheckje, dus eens kijken of er idd een rotourtje op de carb zelf zit. Helaas heb ik geen tijd om iets anders te regelen. Ben benieuwd of het gaat lukken.

Thnx voor de input!
« Laatst bewerkt op: vr, 26 dec 2014, 22:05:44 door alfred »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #9 Gepost op: vr, 26 dec 2014, 22:14:32 »
Motorfietscarb's houden juist NIET van hoge druk: max. 0,15 bar en das weinig (lees: minder als een originele pomp).

Retour zit ten alle tijden ná de pomp.
Af-fabriek carb lust max 0,2 á 0,25 bar -dunno-, das alsnog een lullig zeikstraaltje => als de vlotterkamer maar gevuld wordt.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #10 Gepost op: vr, 26 dec 2014, 22:18:53 »
Het electropompje wat ik heb liggen heeft op een setje dubbele Dcoe's 40mm gezeten. Volgens mij een pierburg, Het draait om een 85-er steilheckje, dus eens kijken of er idd een rotourtje op de carb zelf zit. Helaas heb ik geen tijd om iets anders te regelen. Ben benieuwd of het gaat lukken.
Met een beetje mazzel is dat er eentje die afslaat of langzamer gaat pompen bij voldoende druk -thumbsup-
(net als die Hardi pompjes)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #11 Gepost op: za, 27 dec 2014, 08:37:08 »
Met een beetje mazzel is dat er eentje die afslaat of langzamer gaat pompen bij voldoende druk -thumbsup-
(net als die Hardi pompjes)

Ik dacht eerst dat er een regeling op die pompjes zat..  Rikketiketiketik    tik    tik    tik   tik  ( deed ie bij aanschakelen ).

Maar wat blijkt: zo'n Hardipompje is dus niet alleen een membraampompje, maar ook nog een heeeeel zwak membraampompje.  een klein beetje tegendruk zorgt er voordat ie het membraampje al niet meer soepel laat bewegen. Super simpel. het koppel van het pompje is gewoon minimaal.   Een originele pomp op de nokkenas heeft 'nogal wat koppel'  en pomp dus gewoon onverdroten door, ook als de vlotter zegt:"vol!" Maar tja,. met ruw weg 150 Nm koppel op de pomp.. 
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Robert van den Berg

  • L86C-0209
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.360
  • Geslacht: Man
  • Robert van den Berg
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #12 Gepost op: za, 27 dec 2014, 08:38:34 »
Harry, pumpuh mâh!!
'83 GT, das macht spaß!

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #13 Gepost op: di, 30 dec 2014, 10:18:36 »
Thnx guys... auto staat inmiddels thuis. Halve ochtend lopen vloeken en tieren om de elctrische pomp en een mechanische pomp te zoek (waarvan de werking onzeker was) Blijkt dat de pomp op de auto het eigenlijk best wel uitstekend doet. :D Blij toe!

Nu beraden of ik hem wil ombouwen naar Diesel

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Mechanische brandstofpomp te omzeilen? (SPOEDJE)
« Reactie #14 Gepost op: za, 10 okt 2015, 15:26:17 »
Leentjebuur spelen bij dit oude topic:

Vraagje aan alle electrische pomp-rijders: hoe hebben jullie geregeld dat de pomp stopt met pompen als de motor niet meer draait (behalve schakeling via contactslot).
Denk bijvoorbeeld dat als je op de snelweg een viaduct nadert, en je vergeet dat je door het gat moet en dus tegen de pilaar rijdt... Motor stopt, want onderste helft van het blok ligt gescheiden van de rest, maar het Hardi-pompje pompt vrolijk door? Vervolgens arriveert de ambulancebroeder met de peuk op de lip, et voila?!

Ofwel: welke Sicherheitsabschaltung hebben jullie verwendet?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!